طراحی برنامه‌ای برای تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی

تهران (پانا) - یک فناور با اشاره به ساخت برنامه‌ای برای تشخیص بیماری‌های پوستی گفت: در این پلتفرم بیمار به یک سری سوال پاسخ می‌دهد و سپس تصاویر و آزمایش خود را برای پزشک ارسال می‌کند. سوالاتی که در سامانه قرار داده شده از بررسی‌ مطالعات مختلف در دنیا گردآوری شده بودند و در خصوص آن‌ها با پزشکان متخصص مشورت شده بود. پس از ارسال تصاویر و پاسخ آزمایش با تشخیص پزشک، پروتکل درمانی آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۱۸۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
طراحی برنامه‌ای برای تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی

به‌گزارش ایسنا، فاطمه مختارزاده یزدی درباره‌ سامانه‌ای که به تشخیص بیماری‌های پوستی می‌پردازد، گفت: فاز تحقیقاتی این سامانه، دو سال و فاز تجاری‌سازی آن ۱۸ ماه به طول انجامید. پروژه از جایی آغاز شد که تصمیم گرفتیم سامانه‌ای طراحی کنیم که به جای آن که پزشکان مراجعه‌کنندگان حضور داشته باشند، از راه دور در خصوص بیماری‌های پوستی مشاوره دهند. ابتدا یک اپلیکیشن دمو ساختیم تا بتوانیم بفهمیم آیا صحت تشخیصی این برنامه با صحت مراجعه‌ی حضوری یکسان است یا خیر. این برنامه بر روی ۱۵۰ بیمار پوستی آزمایش شد. در شاخه‌ی اصلی این صحت ۹۸ درصد و در شاخه‌ی فرعی دقت ۹۰ درصدی به دست آمد. در علم پزشکی صحت تشخیصی ۷۰ درصد به بالا مورد قبول است.

وی افزود: از آن جایی که واکنش‌های خوبی از بیماران و پزشکانی که از این برنامه استفاده می‌کردند، دریافت کردیم و در وقت و هزینه‌ی بیماران نیز صرفه‌جویی می‌شد، تصمیم به تجاری‌سازی گرفتیم و تحت حمایت مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پارک علم‌وفناوری خراسان رضوی و همچنین طرح جوانه(گرنت فناوری)، پلتفرمی طراحی کردیم که به وسیله‌ی آن بتوان مشاوره‌ی آنلاین و آفلاین ارائه کرد.

مختارزاده ادامه داد: در این پلتفرم بیمار به یک سری سوال پاسخ می‌دهد و سپس تصاویر و آزمایش خود را برای پزشک ارسال می‌کند. سوالاتی که در سامانه قرار داده شده از بررسی‌ مطالعات مختلف در دنیا گردآوری شده بودند و در خصوص آن‌ها با پزشکان متخصص مشورت شده بود. پس از ارسال تصاویر و پاسخ آزمایش با تشخیص پزشک، پروتکل درمانی آغاز می‌شود.

این دانش‌آموخته کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی ادامه داد: اگر برخی از بیماری‌های پوستی در مرحله‌ی اولیه‌ شناسایی شوند، از بروز بیماری‌های وخیم‌تر جلوگیری می‌شود. از آن جایی که پزشک متخصص پوست و مو در همه جای ایران به راحتی در دسترس نیست، ساکنان شهرهای دورافتاده تا زمانی که بیماری پوستی‌شان وخیم نشود، به پزشک مراجعه نمی‌کنند. با این اپلیکیشن می‌توان به راحتی بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد و اگر نیاز به مراجعه حضوری بود، از بیمار خواست تا به صورت حضوری به پزشک مراجعه کند. در این سامانه پرونده‌ی پزشکی برای بیمار ایجاد می‌شود و اگر بیمار بخواهد پزشکش را تغییر دهد، پرونده‌ی گذشته برای پزشکان جدید نمایش داده می‌شود.

وی در پایان با بیان این که این طرح، از سوی دانشگاه اولین پایان‌نامه‌ی محصول‌محور انفورماتیک پزشکی نام گرفته است، خاطرنشان کرد: این سامانه بر اساس تز ارشد من راه‌اندازی شده است که با کمک دکتر کیانی، متخصص انفورماتیک پزشکی، دکتر وهابی، دکتر ترابی و دکتر کیافر که متخصصان پوست هستند، انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار