محمدحسین پویانفر: در ساخت آثار مذهبی حس و حال اثر مهم است نه دوربین و تجهیزات

تهران (پانا) - محمدحسین پویانفر با تاکید بر اینکه برگزاری «سوگواره فیلم‌کوتاه تصویر دهم» فرصت مغتنمی برای به تصویر کشیدن عظمت عاشورا است گفت واقعه کربلا داستانی‌ است که همه چیز را در خود دارد، آنقدر که اگر نویسنده‌ای داستانی درباره این واقعه بنویسد و حتی اسامی و اشخاص را تغییر دهد باز هم پرفروش‌ترین و جذاب‌ترین اثر خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۱۸۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد
محمدحسین پویانفر: در ساخت آثار مذهبی حس و حال اثر مهم است نه دوربین و تجهیزات

به گزارش روابط‌عمومی سوگواره فیلم‌کوتاه تصویردهم، محمدحسین پویانفر، فعال مذهبی، رسانه‏‌ای با حضور در دبیرخانه سوگواره و بیان نکاتی از عظمت واقعه عاشورا، برگزاری سوگواره فیلم‌کوتاه تصویر دهم را فرصتی مغتنمی برای به تصویر کشیدن عظمت عاشورا و واقعه کربلا توصیف کرد و به فیلمسازان جوان توصیه کرد حس و حال عزاداری محرم را در آثارشان منعکس کنند.

پویانفر درباره حال و هوای کار کردن و حضور در فضایی که با امام حسین(ع) و اتفاقات کربلا مرتبط است، گفت: این مهم است که حال آدم در این فضا خوب باشد و به شخصه حال من در این فضا خوب‌تر است. وقتی جایی حالت خوب باشد دیگر دلیلی برای اینکه رهایش کنی نداری. گم شده‏ امروز آدم‌ها آرامش است و من در این فضا آرامش دارم.

وی درباره بخشی از فضای واقعه که برایش جذابیت بیشتری دارد، اظهار کرد: کربلا مانند یک پازل است که هر قطعه در کنار دیگری معنا پیدا می‌کند، مثل یک نقاشی که هیچ قسمتی از آن را نمی‌توانی پاک کنی اما بعضی از داستان‌ها و حکایت‌ها به مزاق برخی شیرین‌تر می‌آید. به عنوان مثال، من برخورد حضرت ابا عبدالله (ع) با مادر و عروس حضرت وهب و وقتی که آن حضرت عصایش را به زمین زد و آب جوشید را خیلی دوست دارم.

این مداح اهل بیت درباره تفاوت تولید اثر در فضای مذهبی و عاشورایی با سایر فضاها بیان کرد: کسی نمی‌تواند کاری برای امام حسین(ع) بکند و به نظر من همه ما در نهایت حتی وقتی کاری برای حضرت انجام می‌دهیم بیشتر حکم باری روی دوش حضرت را داریم، چرا که ایشان بدهکار کسی نمی‌ماند.

وی افزود: به عقیده من تولید آثار در این فضا و درباره این واقعه به این معنی نیست که ما در حال حفظ ارزش‌های دین و حفظ ارزش‌های امام هستیم بلکه برعکس، ایشان هستند که در این هزاران سال ما را حفظ کرده‌اند. از این منظر حتی می‌توان گفت امام حسین(ع) خیلی به‌روز است و گام به گام در هر برهه آنطور که باید تجلی کند، تجلی می‌کند. پس هرکس که اثری تولید می‌کند و کاری می‌کند در واقع برای خودش کرده ‌است.

پویانفر ادامه داد: به عقیده من کربلا داستانی‌ است که همه چیز را در خود دارد، آنقدر که اگر نویسنده‌ای داستانی درباره این واقعه بنویسد و حتی اسامی و اشخاص را تغییر دهد باز هم پرفروش‌ترین و جذاب‌ترین کتاب می‌شود. این واقعه در خود رشادت، صداقت، گذشت، دموکراسی، آزادی و مردم‌داری دارد. بشر سال‌هاست به دنبال آزادی است و چه سخنی بالاتر از اینکه امام بگوید هرکه می‌خواهد برود، برود. این داستان هرآنچه بشر به دنبالش هست را دارد و در کدام ماجرایی می‌توان مشابه آن را یافت؟ وسعت عاشورا خیلی زیاد است و هرکس به اندازه ظرف خود می‌تواند از آن بنوشد.

او درباره اینکه کدام یک از جلوه‌های تولید اثر در این حوزه می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد گفت: هر اثری که بتواند حس و حال خوبی را به مخاطب منتقل کند اثر خوبی‌ است. اینکه تولید کننده بتواند همان احساس خوب خود را به مخاطب هم منتقل کند ارزشمند است.

او به فیلم‌سازان جوان نیز توصیه کرد: حال خوب نه به میلیاردها تومان پول نیاز دارد، نه دکور می‌خواهد، نه نور و نه صوت خوب. یکی از مشهورترین تصاویر محرم امسال از معتادی بود که عزاداری می‌کرد و همان حال خوب را به دیگران نیز منتقل می‌کرد، کسی که این فیلم را گرفته بود نیز متوجه این حس و حال بود و همین موجب اثرگذاری این تصویر شد.

دومین سوگواره فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» به مدیریت مجید مجیدی و دبیری محمد رهبر و با داوری مجید مجیدی، رضا میرکریمی و نیما جاویدی به زودی برگزار خواهد شد و فیلمسازان تا 23 مهرماه مصادف با هشتم ربیع‌الاول، شهادت امام حسن عسکری(ع) فرصت دارند تا آثار خود را در سایت این رویداد به نشانی tasvir10.ir بارگذاری و برای اطلاعات بیشتر به اینستاگرام @javanane_rahe_iman مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار