گالری گردی اولین جمعه پاییزی و مزایده آثاری از هنرمندان قهوه‌خانه‌ای

تهران (پانا) - در اولین جمعه پاییز 1400 شاهد افتتاح چندین نمایشگاه هنری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم. همچنین تعدادی از نمایشگاه‌های پیشین نیز هنوز ادامه دارند.

کد مطلب: ۱۲۱۷۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
گالری گردی اولین جمعه پاییزی و مزایده آثاری از هنرمندان قهوه‌خانه‌ای

گالری‌گردی از جمله عادت‌های فرهنگی هنری است که هنردوستان را برای تماشای هنر به گالری‌ها می‌کشاند، البته با پاندمی کووید19 این جریان فرهنگی هنری نیز همچون سینما و تئاتر رفتن، کمی به حاشیه کشیده شد اما گالری‌های آنلاین راه‌اندازی شدند تا تنور هنرهای تجسمی همچنان داغ بماند. جمعه‌ها، روز افتتاحیه نمایشگاه هنری و به ویژه هنرهای تجسمی به حساب می‌آید و حالا در دوران کرونا این روال کمی تغییر رویه داده و برخی به صورت آنلاین و برخی کلاً نمایشگاه‌هایشان را تعطیل کرده‌اند. در ادامه نمایشگاه های هنری که در اولین جمعه پاییز گشایش می‌یابند، بر می‌شمریم.

گالری پروژه‌های آران

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های شقایق احمدیان با عنوان «این بامداد من است» از روز جمعه 2 مهرماه در گالری پروژه‌های آران افتتاح می‌شود.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم نازیلا نوع بشری آمده است: «فوریت و قرابت خاصی و در عین حال با صداقت به نقاشی هایش منتقل میشوند. لایه های متفاوت و هیجان انگیز به تصویر می کشد. حس و درک شخصی او از خود و جهان پیرامونش بازیگوشانه شقایق احمدیان زندگی را از دریچه ای با گذشته و حال درگیر می شود و در عین حال آینده احتمالی را هم پیشنهاد میدهد. تجربه زیسته برون گرایانه او، در ساخت و ساز رنگ ها و فرم ها به نمایش درمی آیند.


در این مجموعه هنرمند طبیعت را به آغوش می کشد و الهه مادر طبیعت خود را با دست خود و در فورانی از احساس می سازد. الهه قوی رنگارنگی با موهایی زرد شبیه نور خورشید، با زخم های فراوانش در بدنی حجیم که اشک هایش را در کف دست خود جمع می کند و به طبیعت باز می گرداند. گویی ناخودآگاه هنرمند او را به سمت شکل دادن به بدن و روح الهه منحصر به فرد خود سوق داده است.


در چشم اندازی وسیع از یک مکان تفریحی در کنار دریا، مادران و کودکان بازیگوشانه به تصویر کشیده شده اند، تصویری که در سرزمین ما ممنوع است یا حداقل اغلب دیده نمی شود. منظره ای پر از آرزو و امید،جایی که پرندگان بدون ترس با انسانها ارتباط برقرار می کنند. هنرمند با ترس دوران کودکی خود از دریا مواجه میشود و موج دریا را آرامش بخش یافته و با دوستی با پریان دریایی دیگر از عمق دریا نمی ترسد.

چهره ها با اعتماد به نفس و قوی به بیننده خیره می شوند. پرندگان، که استعاره ای از آزادی و فارغ بالی هستند، همیشه در آثار حاضر هستند. بین مجسمه ها و نقاشی ها، در میان دو و سه بعد، تعاملی بنیانی وجود دارد، چنان که به نظر می رسد شخصیت های پویا و همیشه در حرکت از بوم ها بیرون پریده اند.


هنرمند زندگی را در آغوش می گیرد، ترس های خود را نادیده می گیرد و از محدودیت های زندگی به عنوان یک هنرمند در سرزمین خود فاصله گرفته و فراتر می رود. تلاش بی وقفه او برای بهتر شدن و انتقال لذت جستجو و کشف به اطرافیانش مثال زدنی است. گویی او مشعل نورانی خود را در دست دارد و با پوزخند به جهان و پیچیدگی ها و دشواری های آن، عمداً خوش بینی همیشگی و هیجان انگیز خود را به اشتراک می گذارد. او از پایبندی به هنجارهای جامعه امتناع می ورزد و مسیر راه خود را با قعطیت تعیین می کند. رویکرد صادقانه او به زندگی و هنر او ناب و چشمگیر است.»

گالری پروژه های آران در خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ واقع است و از ساعت 13 الی 18 میزبان علاقمندان خواهد بود. در روز افتتاحیه گالری، ساعت 16 تا 20 میزبان مراجعان است.

گالری آرتیبیشن

دهمین دوره مزایده آرتیبیشن با آثاری از هنرمندان قهوه‌خانه‌ای برگزار می‌شود. نقاشی قهوه‌خانه‌ای پدیده‌ای منحصربه‌فرد در هنر معاصر ایران بوده که گرچه کمتر توجه و تمرکزی بر آثار این دورۀ درخشان معطوف شده است، اما دوره‌ای از تاریخ نقاشی ایران را شکل داده که تاثیر شگرفی بر روی مکاتب پس از خود، از جمله آثار هنرمندان سقاخانه‌ای و برخی نقاشان دهۀ 30 و 40 نهاده که همگی در جستجوی گریزگاهی بودند تا به کار خود هویتی ایرانی بدهند و نخستین گام‌های مقدماتی در راه دستیابی به جریان یا به اصطلاح مکتب ملی بردارند. از حیث این تاثیرات بزرگ این مکتب بوده است که تاکنون دو دوره از سلسله مزایده‌های آرتیبیشن به این هنر اختصاص داده شده است و اکنون در دهمین دورۀ مزایده آرتیبیشن 29 اثر از هنرمندانی چون محمد مدبر، حسین قوللرآغاسی، حسن اسماعیل‌زاده، عباس بلوکی‌فر، محمد حمیدی، محمدرضا حمیدی، مصطفی حمیدی، محمد فراهانی، فتح‌الله‌ قوللرآغاسی، جعفر لشگری، محمد رحمانی، علی‌اکبر لرنی و ارژنگی همدانی حضور خواهد داشت.

نمایش این آثار از دوم تا دهم مهر در گالری آرتیبیشن خواهد بود و علاقمندان هر روزه با هماهنگی قبلی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند برای بازدید از آثار به آدرس خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینۀ ارشاد، نرسیده‌به همت، گل‌نبی(غرب)، میدان احمدی‌روشن(کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا(قندی)، پلاک 6 گالری آرتیبیشن بیایند.

این آثار پس از نمایش هفت روزه‌، به مزایده گذاشته خواهند شد و از روز جمعه نهم مهر طی ۲۴ ساعت به فروش خواهند رسید. آثار از طریق کانال تلگرامی www.telegram.me/artibition_auction چکش خواهند خورد.

برای راهنمایی جهت ثبت‌نام و خرید در مزایده و یا بازدید حضوری با شماره تلفن‌ 02122922538 و یا به تلگرام یا واتساپ شماره‌های
09376036968 یا 09122121030 پیام دهید.

گالری نگر

نمایشگاه گروهی «محو شدگی3» از جمعه 2 مهرماه در گالری نگر به نشانی زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک 154، زنگ دوم، طبقه اول افتتاح می شود.

گالری ثالث

نمایشگاه انفرادی نقاشی های محمدجعفر پاکروان با عنوان «مجنون در جا غرق» در گالری ثالث واقع در کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره١٤٨ گشایش می یابد.

گالری طراحان آزاد

نمایشگاه انفرادی محسن محمودی زاده با عنوان «راه» جمعه دوم مهرماه در گالری طراحان آزاد افتتاح می شود و تا 12 مهر ادامه خواهد داشت.

گالری طراحان آزاد در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک ۵ قرار دارد.

گالری شریف

«اجتماع تنهایی» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی های سایه منصور است که اولین جمعه مهرماه در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ گشایش می یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار