شهین نظری*

ظرفیت‌های ایران برای رونق گردشگری

صنعت توریسم یا گردشگری، از مهم‌ترین و پردرآمدترین صنعت‌های جهان امروز است. گردشگری به صنعت بدون دود معروف است و بی‌آنکه مانند دیگر صنایع، موجب آلودگی کره زمین شود، صنعتی پررونق و درآمدزا و محرّک توسعه و زمینه‌ساز توسعه پایدار است.

کد مطلب: ۱۲۱۷۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد

گردشگری سهم چشمگیری در برپایی صلح و امنیت و رونق و آبادی کشورهای جهان دارد و ورود گردشگران به هر نقطه‌ای، فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد. پویایی صنعت گردشگری امروزه یکی از شاخص‌های ارزیابی توسعه‌یافتگی کشورها به حساب می‌آید و کشورهای توسعه‌یافته در تلاش هستند از حداکثر ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری خود بهره‌مند شوند.

جاذبه‌های گردشگری انواع و اقسام متعددی دارد؛ از جاذبه‌های زمین‌شناسی و طبیعی گرفته تا رویدادهای اجتماعی (مانند مسابقات ورزشی یا جشنواره‌های فرهنگی و هنری) و جاذبه‌های پزشکی و درمانی. روز به روز انواع بیشتری از جاذبه‌های گردشگری شناسایی شده و مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. به طور مثال، امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری، مکان ـ رویدادها است. یعنی اماکنی که رویدادهای مهمی در آن رخ داده است. این رویداد می‌تواند محل برگزاری یکی از مسابقات قهرمان ورزشی مانند «محمدعلی کلی» باشد یا مکان فیلم‌برداری «ارباب حلقه‌ها» یا حمام نواب در تهران که یکی از سکانس‌های فیلم «قیصر» در آنجا برداشته شده است.

ایران از کشورهای درجه یک دنیا از نظر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری است. از یک سو، اقلیمِ ایران از متنوع‌ترین سرزمین‌ها در جهان است و از سوی دیگر، ایران جزو کشورهای انگشت‌شماری است که تاریخ و تمدن در آن بیشتر از چندهزارسال قدمت دارد. شاهد این مدعا، آثار فراوان تاریخی است که در سراسر ایران به چشم می‌خورد. تاکنون، 24 میراث فرهنگی و 2 میراث طبیعی و 16 میراث فرهنگی ناملموس از ایران در فهرست‌های جهانی یونسکو ثبت شده است. 10 اثر میراث مستند و ژئوپارک قشم را هم باید به این تعداد بیفزاییم. این جاذبه‌ها هر یک در نوع خود منحصر به فرد هستند و ظرفیت‌های بی‌نظیری برای گردشگری ایران به حساب می‌آیند. اگر به میراث طبیعی و زمین‌شناسی ایران بنگریم خواهیم دید که از تنوع کم‌مانندی برخوردار است. مثلاً در ایران هم نقاط داغ و سوزانی مانند گندم‌بریان در بیابان لوت وجود دارد و هم جنگل‌های پرباران و کهنسالِ هیرکانی در شمال. فراوانی و تنوع جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی در ایران این فرصت را پیش روی ما می‌گذارد که از آنها برای اهداف و منظورهای مختلف بهره‌برداری کنیم. اهدافی مانند شناساندن تاریخِ کهن و طبیعتِ رنگارنگِ سرزمین ایران؛

نشان دادن هم‌زیستی اقوام ایرانی با همدیگر در طول تاریخ؛ معرفی تنوع غنی فرهنگ‌ها (از زبان و موسیقی گرفته تا دانش‌های بومی و صنایع دستی)؛ تعامل با طبیعت و مراقبت از آن؛ معرفی روحیه و اخلاقِ میهمان‌نوازی ایرانیان. سخن پایانی اینکه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ایران، وجود ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی متعددی است که می‌تواند راه را برای رونق و توسعه گردشگری هموار کند.

*فعال حوزه گردشگری

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار