مدیرکل آموزش و پرورش استان عنوان کرد:

کمبود ۱۸ هزار کلاس درس در سیستان و بلوچستان

زاهدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان عنوان کرد با وجود گستردگی و پراکندگی جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان، به لطف تلاش و درایت مجموعه همکاران ساعی و خوش فکر در جای جای استان آمادگی آغاز سال تحصیلی وجود دارد.

کد مطلب: ۱۲۱۷۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
کمبود ۱۸ هزار کلاس درس در سیستان و بلوچستان

حمیدرضا رخشانی در جلسه شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با وجود همه مشکلات و کمبودهایی که در استان وجود داشت، همواره تلاش کردیم با اولویت‌بندی، شاخص محوری و براساس آمار و اطلاعات برنامه‌ریزی کرده و سپس در جهت رفع مشکلات قدم برداریم.
وی نظارت را مکمل برنامه ریزی عنوان کرد و گفت: ۵۰ درصد هزینه و وقت دستگاه تعلیم و تربیت در استان صرف نظارت بر برنامه‌های در دست اجرا می‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: پراکندگی‌ جمعیت در این استان که بیش از ۳ برابر متوسط کشور است، کثرت مراکز جمعیتی با آمار اندک، کثرت مناطق مرزی و دورافتاده، فقر اقتصادی خانواده‌ها و پایین بودن نرخ متوسط درآمد خانوار از جمله مهمترین مشکلات آموزش و پرورش در استان پهناور سیستان و بلوچستان است.
رخشانی ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای بیشترین رشد جمعیت دانش آموزی (۶ درصد) در مقایسه با کشور است و هر سال ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی استان افزوده می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی گذشته با جمعیت ۸۲۵ هزار و ۱۲۲ دانش آموز با کمبود ۱۰ هزار و ۲۴۸ معلم در استان روبرو بودیم اما این کمبود هیچ خللی به آموزش دانش آموزان وارد نکرد و از طریق خرید خدمات، حق التدریس، سرباز معلمان و حق التدریس نیروهای شاغل و برون سپاری این کمبود برطرف شد.
رخشانی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید نیز ۱۲ هزار و ۴۳۴ کمبود معلم خواهیم داشت، ادامه داد: در طول سه سال اخیر ۲۲ هزار مجوز استخدام در آموزش و پرورش استان گرفته شد.
وی ادامه داد: در آزمون استخدامی جدید که امسال برگزار خواهد شد نیز آموزش و پرورش استان سهمیه جذب ۳ هزار و ۵۴۳ نیرو را گرفته است. همچنین سهمیه جذب دانشگاه فرهنگیان استان نیز در سال جاری از هزار و ۸۱۷ نفر به 2 هزار و 817 نفر افزایش یافت که اتفاقی بی‌نظیر بود.
رخشانی افزایش نرخ ماندگاری دانش آموزان در سیستان و بلوچستان را یکی از شاخص‌های مهم در جلوگیری از افزایش نرخ بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و گفت: در طول سه سال گذشته نرخ ماندگاری دانش آموزان در استان از ۳۶.۲ درصد به ۴۳.۰۵ درصد افزایش یافته است که در این زمینه از روش‌هایی بین المللی و آزموده شده استفاده کردیم که از آن جمله می‌توان به جذب نیروی انسانی، ایجاد فضای آموزشی، افزایش مدارس شبانه روزی، طرح روستا مرکزی و ایجاد هنرستان های مهارتی اشاره کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص کمبود فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: براساس افزایش جمعیت دانش آموزی، سیستان و بلوچستان هر سال با کمبود فضای آموزشی روبروست.

رخشانی ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته 37 هزار و 144 کلاس درس موجود و 15 هزار و 716 کلاس کمبود داشتیم.
وی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین 3 کلاس درس در استان ساخته می شود، گفت: از سال گذشته تا کنون 2 هزار کلاس درس در استان ساخته شده است اما با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی امسال 18 هزار و 882 کلاس کمبود خواهیم داشت.
وی توسعه مدارس شبانه روزی را از اولویت‌های آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: طرح ایجاد ۹۲ مدرسه شبانه‌روزی و طرح ساخت ۳۰ هنرستان (طرح سیمرغ) در سراسر استان از جمله طرح‌های توسعه فضاهای آموزشی و مهارتی در سیستان و بلوچستان است.
رخشانی خاطر نشان کرد: تعداد مدارس شبانه روزی استان از ۱۶۵ مدرسه در سال تحصیلی ۹۳_۹۲ هم اکنون به ۲۳۳ مدرسه رسیده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری به شرایط آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳۷ هزار و ۷۳۷ فیلم و محتوای الکترونیک در مقاطع ابتدایی و متوسطه توسط معلمان استان تولید و از طریق شبکه استانی هامون در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.
رخشانی ادامه داد: همچنین ۱۷۳ هزار و ۷۳۳ درسنامه و محتوای خودآموز برای دانش آموزانی که به شبکه شاد دسترسی نداشتند تولید و در اختیار آنان قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد: از مجموع جمعیت دانش آموزی استان در سال تحصیلی گذشته ۳۵۱ هزار و ۱۸۵ دانش آموز از آموزش‌های الکترونیک استفاده کردند.
رخشانی ادامه داد: از مجموع ۸ هزار و ۳۰۰ مدرسه در سیستان و بلوچستان 2 هزار و 608 مدرسه شهری و 5 هزار و 632 مدرسه روستایی و عشایری است.
وی گفت: از مجموع مدارس روستایی و عشایری نیز 2 هزار و 953 مدرسه زیر 50 نفر جمعیت دارند که با توجه به واکسیناسیون معلمان و دستورالعمل‌های مشخصی که در این زمینه ابلاغ شده، شرایط آموزش حضوری در این مدارس از ابتدای مهرماه وجود دارد.
رخشانی با بیان اینکه در مدارس شهری موضوع متفاوت است، خاطر نشان کرد: در شهرهای استان که از نظر زیرساخت‌های ارتباطی مشکلی وجود ندارد از ابتدای مهرماه کلاس‌ها به صورت مجازی آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: از مجموع ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شهری استان، ۱۰۰ هزار نفر در نقاط حاشیه شهرها و یا روستاهای نزدیک به شهر ساکن هستند که برای این جمعیت آموزش فرد به فرد و توزیع درسنامه تا عادی شدن شرایط برنامه ریزی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار