رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور:

کیفیت پایین آموزش‌های مجازی باعث اختلال در اقتصاد آینده کشور می‌شود

سمنان (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور، بر ضرورت آموزش حضوری و آسیب‌های وارد شده به دانش‌آموزان از آموزش مجازی و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایجاد بستر مناسب آموزش حضوری سخن گفت و افزود علت پایین بودن درآمد خالص بسیاری از کشورها، عقب‌ماندگی آموزش و پرورش است و کیفیت پایین آموزش مجازی درجه اقتصادی کشور را در ۱۵ سال آینده با اختلال مواجه می‌کند که البته برنامه‌های جبرانی برای زمان از دست رفته در حال تدارک و تدوین است.

کد مطلب: ۱۲۱۷۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
کیفیت پایین آموزش‌های مجازی باعث اختلال در اقتصاد آینده کشور می‌شود

فرهاد کریمی، در نشست خبری اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در سالن جلسات این اداره کل، با بیان اینکه ۲۳ پژوهش در رابطه با آسیب‌های آموزش مجازی برای دانش‌آموزان انجام شده است، گفت: در بعد فردی، دانش‌آموزان دچار آسیب‌هایی مانند اضطراب، افسردگی ترس، خشم، احساس تنهایی و بی‌حوصلگی می‌شوند.

وی با عنوان این مطلب که با تعطیل کردن مدارس، کشور با خسارات سنگین مواجه می‌شود، خاطرنشان کرد: تجربه آموزش مجازی در دوسال گذشته نشان داد که این سبک آموزش حتی در بهترین شرایط هم قابل مقایسه با آموزش حضوری نبوده و این استیصال تنها جبران بخش کوچکی از نیاز آموزشی دانش آموزان را خواهد بود. قطعا تبعات آموزش مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان در سال های آینده کشور خودنمایی کرده و باید تلاش جدی در این زمینه صورت گیرد تا هرچه سریعتر به آموزش حضوری بازگردیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور با اشاره به اینکه فرهنگ ما با آموزش مجازی همسو نیست چراکه هنوز نتوانستیم دانش‌آموز را خود تنظیم بار بیاوریم، افزود: به دنبال بازگشایی تدریجی مدارس هستیم تا خود فرآیند آموزش را شاهد باشیم. البته در مرحله نخست، سلامت دانش‌آموز مهم است که با رعایت پروتکل‌ها یادگیری انجام می‌شود.

کریمی با بیان اینکه آمورش حضوری، ضرورتی غیرقابل انکار است، در خصوص ضرورت بازگشایی مدارس و اهمیت رشد اجتماعی دانش آموزان گفت: تعلیم و تربیت یک فرایند دوسویه است که نیاز به تعامل و همراهی معلم و دانش آموز دارد. یادگیری اصول و مهارت ها بخشی از فرآیند آموزش است که قسمت قابل توجهی از آن، مربوط به فرآیند شکل دهی و تربیت دانش آموز است که نیاز به ارتباط حضوری دارد.

وی با عنوان این مطلب که آموزش مجازی ۳۰ تا ۴۰ درصد در انتقال مفاهیم اثرگذار است، خاطرنشان کرد: اگر این امر صورت نگیرد یعنی آموزشی نیز شکل نگرفته است. آموزش‌های مجازی در بهترین حالت، کیفیت لازم را ندارد. باید در ابتدا خودتنظیمی دانش‌آموزان ارتقاء یابد تا مانع از حواس‌پرتی و گذراندن اوقات به بطالت در فضای مجازی باشد و سپس روبه آموزش مجازی گسترده‌تر حرکت کنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از آموزش‌ها در تعاملات زنده است، افزود: اساساً اگر دانش‌آموز با معلم در تعامل نباشد رشد اخلاقی و فکری او به شدت دچار واپس رفتگی می‌شود؛ بنابراین در آموزش‌وپرورش ناگزیر به آموزش‌های حضوری نیازمند هستیم. طی این مدت ۵۳ هفته آموزشی مفید را از دست دادیم. ایران در بین کشورهای دنیا یکی از کشورهای با بیشترین تعطیلات مدارس بوده است.

کریمی با اشاره به اقتضایی بودن آموزش حضوری افزود: اولویت در ابتدا با سلامت دانش‌آموزان و سپس آموزش باکیفیت است. البته در بعد اجتماعی نیز آسیب‌هایی مانند اختلال در ارتباط با خانواده، نداشتن حمایت اجتماعی کافی، ضعف انگیزه و فرانگرفتن مدیریت زمان شناسایی شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تحول آموزشی باید از دوره پیش دبستانی آغاز شود و افرادی که پیش دبستانی می‌گذرانند، میانگین نمرات آزمون‌های آنان در دوران تحصیل ۵۰ الی ۶۰ نمره افزایش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار