لزوم تدوین سند راهبردی برای آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد برای تدوین سند باید مختصات سند راهبردی را بشناسیم و اهداف سند سازمان از سند تحول بنیادین تبعیت کند.

کد مطلب: ۱۲۱۷۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تدوین سند راهبردی برای آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

حسن ملکی در نشست شورای پژوهشی با بیان اینکه شورای پژوهشی سازمان باید احیاگر نیمه مغفول سازمان باشد اظهار کرد: در عنوان این سازمان مشاهده می کنید که سازمان پزوهش و برنامه ریزی آموزشی است حقاً و انصافاً پژوهش زیاد مورد توجه لازم نبوده و باعث شده در طول عمر سازمان پژوهش تصمیمات، اتقان لازم را در برخی امور نداشته باشد.

وی افزود: برنامه ریزی بدون تکیه بر پژوهش به طنز بیشتر شبیه است تا واقعیت و حقیقت. مبنا و اساس برنامه ریزی چه برنامه ریزی آموزشی، درسی؛ نیروی انسانی و یا هر نوع برنامه ریزی دیگر باید ریشه در تحقیق داشته باشد. در ادبیات پژوهش و علوم تربیتی هم وجود دارد و در این راستا یک رشته ای تاسیس شده که تحقیقات آموزشی نام دارد یعنی متخصصان به این جمع بندی رسیدند ضمن اینکه به تحقیق به عنوان مبنا باید نگاه کنند خود به عنوان یک امر علی حده و با نظمی خاص باید دنبال شود و تولید دانش کند.

ملکی با اشاره به اهمیت تشکیل این شورا ادامه داد: قصد داریم نیمه مغفول را احیاء کنیم و اعلام کنیم سازمان پژوهش، سازمان پژوهش است و می خواهد پژوهش را در عمل انجام دهد و از آثار آن بهره مند شود.به عبارت دیگر با تشکیل این شورا اسم سازمان را با مسمی تر کرده ایم باید بین این دو یک توازن ایجاد کنیم البته در این کار نباید به بلند پروازی دچار شویم همچنین نباید دچار کوتاه بینی‌های مخل نشویم؛ تصور نکنیم که با تشکیل این شورا می توانیم همه مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم لذا باید یک نگاه واقع بینانه، معقول، ممکن، کارگشا داشته باشیم.

باید فرایندها را اصلاح و موضوعات پژوهشی معنا دار را مبنایی تر کنیم

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید براینکه ما با این شورا هم باید فرایندها را اصلاح و موضوعات پژوهشی معنا دار را مبنایی تر کنیم بیان کرد: در سازمان طریق و موضوع مهم است، هم روشها باید اصلاح شود هم موضوعات سامان پیدا کند لذا یک بخش کار ما این است که دبیرخانه شورا این سوال را جستجو کند که کدام طرق و فرایندها معیوب است و نیاز است که اصلاح شود.خیلی چیزها وجود دارد که در فرایند آن مشکل داریم. البته مرز این شورا و شورای هماهنگی علمی سازمان که اکنون فعالیت می کنند نیز باید متمایز شود.شورای پژوهشی وظایفش چیست و شورای هماهنگی علمی چه اقدامی انجام می دهد.

پس از بیان دستور کار این شورا، علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان درباره سند و نقشه راهبردی سازمان اظهار کرد: این موضوع یکی از مهم ترین نقشه ها برای جهت دهی است که به عنوان قطب نما، میزان و شاقول محسوب می شود امیدواریم با تاین نگاه سند به خوبی اجرا شود و برنامه سالانه عملیاتی در دسترس داشته باشیم.

محمدی مقدم نیز در ادامه این شورا با بیان اینکه پژوهش زیور دانش است افزود: براساس قالب های رایج طرح ها در سند تدوین می شود و کار نوآوری ما برای این سند این است که چگونه فکر را به عمل تبدیل کنیم. ما ذهنیات مدیران و متخصصان را در این حوزه پیاده می کنیم و در قالب یک برنامه عملیاتی به عمل تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: اهمیت این سند در این مساله است که از کارهای موازی جلوگیری می کند لذا مجبور هستیم با توجه به اسناد بالادستی و سند تحول متناسب با این اسناد الگویی ارائه دهیم تا به چشم انداز مطلوب برسیم.

محمدی مقدم با تشریح اهداف این سند گفت: در فاز اجرایی این سند موارد را متناسب با اهداف مطرح کردیم قالبی که ما برای این سند درنظر گرفتیم استاندارد است این سند رویکرد آمیخته دارد تا بتواند حوزه نظری را به حوزه عملیاتی تبدیل کند.

وی در ادامه اهداف این سند در راستای تدوین سند و نقشه راه سازمان و آموزش و پرورش و هدف فرعی در راستای تهیه چارچوب مفهومی را تشریح کرد.

حسن ملکی در این بخش تاکید کرد هر تحقیقی باید چارچوب معین داشته باشد و نباید تهیه چارچوب مفهومی به عنوان هدف در این موضوع باشد.

در این جلسه هریک از اعضا به بیان نکات و نظرات خود پرداختند. معصومه نجفی پازوکی سرپرست دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه‌ نظری نیز بیان کرد: باید این موضوعات قوی باشد و پژوهشگر این طرح با سازمان آشنا باشد.

لزوم تدوین سند راهبردی

ملکی در این باره با تاکید براینکه باید سند راهبردی داشته باشیم گفت: باید آموزش و پرورش و سازمان پژوهش سند راهبردی داشته باشند.

محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات آموزشی نیز در این جلسه با تاکید براینکه تبدیل شدن فکر به عمل ادعای بزرگی است اظهار کرد: سازمان عمر 50 ساله دارد برای نوشتن سند برای این سازمان باید به زیسته آن توجه کرد.

ملکی در ادامه صحبت ها بیان کرد: اگر بخواهیم برای تدوین سند راهبردی یک طرح بنویسیم سه عنصر هدف، سوالات و روشها مهمتر از بقیه هستند.اینها را بررسی کنیم.

معاون وزیر اشاره کرد: برای تدوین سند باید مختصات سند راهبردی را بشناسیم؛ باید اهداف سند سازمان از سند تحول بنیادین تبعیت کند روش های نهادینه شده جا افتاده تدوین سند اهمیت دارد که باید در تدوین سند سازمان به کار گرفته شود.

افشار بهمنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز در ادامه جلسه به تحلیل محتوای کتب درسی در بخش‌های رشته مکاترونیک، الگوی فنی و اثربخشی تحلیل محتوا، تلفیقی شایستگی های فنی و غیرفنی اشاراتی داشت و گفت: برای تحلیل محتوای کتب فنی و حرفه ای نیاز به یک مدل و الگو داریم تا برای سایر گروها و رشته ها نیز استفاده شود.

آسیب شناسی برای استفاده از بخش غیردولتی و امکان سنجی منابع پیش از چاپ از جمله مواردی بود که محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات آموزشی در بخش دوم صحبت های خود عنوان کرد.

وی گفت: عوامل موثر در شماره های مجلات رشد و ارزیابی مجلات بزرگسالان نیز از جمله موضوعاتی است که بررسی شد همچنین انطباق مجلات بر مبنای حوزه های 17 گانه تربیت و یادگیری از جمله مباحث مورد نظردفتر ماست.

محمدی بیان کرد: تدوین استانداردهای مواد و تجهیزات موزه های علم و فناوری نیز به عنوان یک موضوع مهم مورد بررسی است.

حسن ملکی در جمع بندی این جلسه با بیان اینکه در شورای پژوهشی سازمان چند کمیته تشکیل شده است اظهار کرد: اکنون باید کمیته ها در چارچوب مصوبات طرح هایی که مربوط به دفاتر است را تصویب کنند و موضوع را برای گفت و گو بررسی کنند. بقیه ارتباطات شورا با کمیته ها از طریق دبیرخانه شورا تنظیم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار