امانی: مدارس هوای پاک دانش و نشاط را در جامعه به جریان می‌اندازند

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست مجازی با مدیران مدارس استان کرمان گفت مدارس شُش‌های جامعه هستند که هوای پاک دانش و نشاط را در جامعه به جریان می‌اندازند.

کد مطلب: ۱۲۱۷۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد
امانی: مدارس هوای پاک دانش و نشاط را در جامعه به جریان می‌اندازند

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، محمود امانی با بیان این که خیلی از شغل ها یکنواخت هستند و حس کار تکراری دارند، گفت: معلمی شغلی است که تنوع بسیار دارد، هر سال مثل بهار طبیعت سال تحصیلی نو می شود و هیچ سالی مثل سال قبل نیست، معلم به دنبال این است که هر سال فضا را تازه کند، تعلیم و تربیت مهمترین کار در عالم است، نه از این باب که کار ما هست بلکه از این جهت که اگر کاری مهمتر بود خدا برگزیدگان خود را به آن کار برمی گزید،

وی افزود: آیت الله بروجردی می فرمودند هر شغلی که مورد نیاز مردم باشد واجب کفایی است، مثلا نانوایی و... بعد از این بیان، می گفتند: اگر چند نیاز در جامعه باشد باید به سراغ کدام رفت؟ همانی که از همه مهمتر است، اهم کارهای جامعه تعلیم و تربیت است اگر به هم بریزد کل جامعه به هم می ریزد، هر جامعه ای که قوام دارد تعلیم و تربیت درستی دارد، در مدرسه که باز باشد به معنی این است که جامعه در شرایط خوبی هست، آرامش و رفاه و...دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که شاخص سلامت جامعه مدرسه است، اظهار داشت: شاخص آب سالم زمانی است که ماهی قزل آلا در آن بتواند رشد کند، دانش آموزان ماهی های قزل آلای این جامعه هستند، مدارس که باز باشد یعنی آب جامعه سالم است و بچه ها رشد می کنند اگر این گونه نباشد جامعه بیمار است، مدرسه شش یک جامعه است، هر جامعه ای که بخواهد شاخص های خود را توسعه دهد، عمیق ترین، ماندگار ترین و ارزان ترین راه، مدرسه است هر جامعه ای که آموزش و پرورش را مبنای توسعه خود قرار می دهد به رشد و همه رغبت های خود می رسد و جامعه ای که به آموزش و پرورش نمی رسد به هیچ توسعه پایداری نمی رسد، مدرسه مهمترین رکن جامعه است.

امانی بیان کرد: ماموریت مدرسه چیست؟ مدرسه چه چیز را باید بیاموزد؟ محتوای آموزشی مجاز مدرسه با دید سند تحول بنیادین و دید جهانی چیست؟ مدرسه سه ماموریت محتوایی دارد، ماموریت اول این است که دانش آموزان در شایستگی های پایه یادگیری مسلط شوند و یک یادگیرنده مادام العمر شوند، مدرسه موقعیت هایی را باید فراهم کند که دانش آموزان یاد بگیرند چگونه یاد بگیرند؟

وی گفت: حال سوال این است که چه چیزهایی را باید به دانش آموزان بیاموزیم که یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند؟ اول مهارت های زبانی است که شامل 6 شاخه می شود، در یک قرن قبل خواندن و نوشتن مهارت زبانی بود اما تا یک دهه قبل به خواندن و نوشتن، سخن گفتن هم اضافه شد، امروز بر این مهارت ها دو مورد دیگر هم اضافه شده که دیدن و ارائه کردن است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: زبان یعنی سیستمی برای کد گذاری و کدگشایی، یعنی مجموعه ای از مهارت های خواندن و نوشتن، آن هم اقسام نوشتن، نوشتن تبلیغ، طنز، خبر، علمی، گزارشی و... مدرسه باید حامی ارائه دانش آموز باشد که موضوع مهمی است.

امانی گفت: مقوله دوم در یادگیری مهارت های تفکر است که امروز 6 نوع تفکر در جهان مطرح می شود، تفکر خلاق (چه چیزی اگر چگونه بود بهتر بود؟) که همه اختراعات بشر با این سوال شروع شده، تفکر نقاد (بررسی همه جانبه موضوع)، تفکر حل مساله، تفکر سیستمی، تفکر منطقی و تفکر رایانشی و عددی که منشا ثروت در نسل های آینده خواهد بود پس در شایستگی های پایه یادگیری 6 مهارت زبانی و 6 مهارت تفکر و مهارت های فرایندی داریم، ماموریت اصلی مدرسه این است، باید کاری کند که این شایستگی ها ارتقا یابد.

وی افزود: ماموریت دوم توجه به تربیت تمام ساحتی است، که سند تحول بنیادین می گوید 6 ساحت داریم و دانش آموزان باید در آن ها به رشد لازم برسند، دینی و اعتقادی، زیستی و بدنی، هنری و زیبایی شناسی، اجتماعی و سیاسی، حرفه ای و اقتصادی که در این ساحت ها رشدی متوازن نیاز است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سومین ماموریت مدرسه این است که هر کشوری به نظام آموزشی خود چند ماموریت ویژه می دهد، در نظام های آموزشی دنیا ماموریت اول و دوم یکسان است، مثلا مهارت های زندگی، تشکیل خانواده که دانش آموزان بعد از مدرسه به تشکیل خانواده راغب باشند و دید مثبت نسبت به فرزند آوری داشته باشند، یک محور دیگر هم هویت سازی است، هویت ملی، ایرانی، انقلابی و مهارت های پایه.

امانی تصریح کرد: حال نقش مدیر مدرسه چیست؟ مدیران مدارس مهمترین سوالی که باید از خود بپرسند این است که به واسطه این که من مدیر هستم مدرسه چه مزیتی پیدا کرده ؟ آورده وجودی من چیست؟ من موتور انرژی هستم، انگیزه می دهم، ارزش افزوده من برای مدرسه چیست؟ مدیر مدرسه اگر بتواند به سوال جواب خوبی بدهد ابعاد تاثیرگذاری خود را بشناسد در کارشان موفق بوده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار