پس از زمزمه توقیف برخی سریال‌ها؛

چگونه ارشاد با صداوسیما بر سر نمایش خانگی به تعامل می‌رسد!؟

تهران (پانا) - یکی از مواردی که همیشه نمایش آنها در سینمای ایران و سیمای جمهوری اسلامی ایران متفاوت است، نمایش برخی رفتارها، خشونت، پوشش‌ و حجاب خانم‌ها، دیالوگ‌های خارج از عرف و مواردی از این نظیر است که البته با توجه به مخاطب چند ده میلیونی تلویزیون، چنین رویه‌ای حاکم شده است. البته این موضوع به معنی این نیست که در سینمای ایران به این موارد توجه نمی‌شود اتفاقاً اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای خود قوانینی دارد که اگر فیلمی از آن عدول کند، حتما توقیف یا موارد مشکل‌دار، ممیزی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۱۶۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
چگونه ارشاد با صداوسیما بر سر نمایش خانگی به تعامل می‌رسد!؟

در سینمای ایران فیلم‌هایی بوده‌اند که مشکلاتی برای پخش داشته‌اند و صاحبان فیلم‌ها عقیده‌ای برای ممیزی یا رفع آن مشکل‌ها نداشته‌اند و به همین دلیل فیلم نمایش داده نشده است.
در گزارش پیش‌رو درباره روند تغییر شواری صدور مجوز نمایش برای سریال‌های نمایش خانگی و سختگیری‌های ساترا در نمایش برخی صحنه‌های آنها و همچنین گمانه‌زنی برای تغییر رویه این مجوزها و انتقال آن به صداوسیما صحبت کرده‌ایم.

ما در حال حاضر که حدود 2 سال است زندگی مان با کرونا عجین شده است، شبکه نمایش خانگی بیش از سینما برای مخاطبان فیلم‌بین و علاقمند به سینما معنای جدیدی یافته است. به همین دلیل صاحبان پلتفرم‌های آنلاین که حضورشان در دوران کرونا، جدی‌تر از قبل شد کارشان را با ساخت سریال‌هایی مردم پسند و با استفاده از بازیگران مطرح آغاز کردند. این جدی شدن سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی و نمایش آنها در پلتفرم‌ها، سبب شد تا مجوز ساخت و نمایش این سریال‌ها از پاییز سال 1399 از عهده سازمان سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی خارج شده و این وظیفه بر عهده «ساترا» قرار داده شده است. این موضوع را سعید رجبی فروتن معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درگفتگویی با خبرگزاری موج مطرح کرد و از پایان یافتن صدور موافقت اصولی و مجوز ساخت سریال‌های جدید نمایش خانگی بعد از یک توقف چند ماهه و اولویت بررسی درخواست‌ها بر اساس تاریخ ثبت در سامانه خبر داد.

پس از اجرایی شدن این رویه، کارگردان‌های بسیاری نیز نسبت به ممیزی‌های صورت گرفته روی آثار خود بیانیه اعتراضی اعلام کردند که نمونه بارز آن، اعتراض محمدحسین مهدویان به حذف بخش‌هایی از قسمت ششم سریال «زخم کاری» بود. حتی در برخی موارد همچون سریال «قبله عالم» علاوه بر بیانیه اعتراضی حامد محمدی کارگردان اثر، هادی کاظمی و شقایق دهقان نیز نسبت به حذفیات سریال اعتراض کردند و سریال را متفاوت از چیزی که در آن حضور داشتند، دانسته‌اند. حال که این سریال به قسمت پنجم رسیده، با توجه به اینکه کارگردان، تهیه کننده و پلتفرم نمایش‌دهنده اثر، حاضر به اجرای موارد ممیزی روی «قبله عالم» نشده، روابط عمومی پلتفرم فیلیمو با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «به دلیل مشکلات پیش آمده در صدور مجوز پخش قسمت پنجم این سریال، «قبله عالم» این هفته پخش نمی‌شود.»

شنیده‌ها حاکی از این است که اختلافات صاحبان سریال و پلتفرم پخش‌کننده با ساترا این بار به حدی است که ممکن است پخش این سریال به طور کل متوقف شود و در حقیقت «قبله عالم» توقیف شود!

بر اساس این گزارش، در حالی که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی که با یکی از رسانه‌ها داشت، عنوان کرده بود «صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش باید به وزارت ارشاد بازگردد و با صداوسیما در این مورد تعامل خواهیم کرد.» اما تحولات جدید در حوزه نظارت بر سریال‌های شبکه نمایش خانگی در سازمان صداوسیما به گونه‌ای پیش می‌رود که باید منتظر ممیزی‌های سختگیرانه‌تری نسبت قبل باشیم. بر اساس گزارشی که صبا منتشر کرده، شوراهای جدید صداوسیما برای نظارت بر محصولات نمایش خانگی، با حساسیت بیشتری به بررسی محتوای سریال‌ها می‌پردازند و نکته بعدی اینکه، شوراهای جدید خارج از روال فرآیندهای «ساترا»؛ سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، فعالیت می‌کنند و این برای نخستین بار است که به صورت رسمی، بخشی از روال نظارتی بر سریال‌های خانگی، از ساترا خارج می‌شود.

این رویه جدید و سختگیری‌های بیشتر در حالی به زودی حاکم خواهد شد که درخواست‌های جدیدی از سوی فیلمسازها برای ساخت سریال‌ها و آثار جدیدشان به شورای جدید پروانه تولید سریال‌ها ارجاع شده که برای ساخت آنها، باید نظر مثبت این شورا را داشته باشند. البته باید منتظر ماند و دید که آیا وضعیت نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی نیز همچون صداوسیما و سریال‌های تلویزیونی خواهد شد یا خیر!

آزاده فضلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار