گزارش کار وزیر خارجه از نیویورک؛ تاکید امیرعبداللهیان بر رفع مشکلات ایرانیان مقیم آمریکا

وزیر خارجه ایران با اشاره به میزبانی ایران از آوارگان افغان، به رغم وضعیت تحریمی و کرونا بر ضرورت ارتقای وضعیت انسانی در افغانستان تاکید کرد

تهران (پانا) - حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با فیلیپو گراندی، کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان تاکید کرد سازمان‌های بین‌المللی باید به طور فعالانه‌تری به وظایف خود نسبت به وضعیت انسانی در افغانستان عمل کنند تا از آواره شدن بیشتر مردم نجیب افغانستان جلوگیری شود.

کد مطلب: ۱۲۱۶۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد
گزارش کار وزیر خارجه از نیویورک؛ تاکید امیرعبداللهیان بر رفع مشکلات ایرانیان مقیم آمریکا

به گزارش وزارت خارجه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جدید ایران برای شرکت در اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دوشنبه به وقت محلی در راس هیاتی وارد نیویورک شد. وزیر امور خارجه در فرودگاه جان اف کندی مورد استقبال مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، زهرا ارشادی معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل و دیگر اعضای نمایندگی ایران در این نهاد بین المللی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان را در این سفر، رضا نجفی سرپرست معاونت امور حقوقی و بین‌المللی و مدیرکل صلح و امنیت وزارت خارجه، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه و اسحاق آل حبیب مدیرکل دفتر وزیر امور خارجه همراهی می‌کنند.

هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل از روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) آغاز به کار کرده اما اجلاس سران از امروز سه‌شنبه ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

امیر عبدالهیان به محض ورود به نیویورک در توئیتی نوشت: برای شرکت در ۷۶ امین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بمدت ۴ روز در نیویورک خواهم بود. دیدارهای جداگانه با دبیرکل و رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیدارهای دوجانبه با وزرای خارجه فرانسه و انگلیس در برنامه کاری‌ام قرار دارد.

وزیر امور خارجه پس از ورود به نیویورک اظهار داشت: سفرم به نیویورک در راستای شرکت در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل انجام می‌شود. با استفاده از فرصت حضور همتایان و مقامات عالی رتبه کشورها برنامه‌ای که همکاران در نمایندگی (ایران در سازمان ملل) تنظیم کرده‌اند، حدود ۵۰ ملاقات، جلسه و شرکت در نشست‌های مختلف است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: امیدوارم با استفاده از فرصتی که پیش آمده بتوانیم در راستای سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند دولت سیزدهم در تنظیم و توسعه روابط خارجی با همه مناطق جهان و کشورهایی که هدف گذاری شده، مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی را با همتایان داشته باشیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: از جمله موضوعاتی که در دستور کار است، با نگاه به همسایگان و با نگاه به اولویت آسیا و همچنین تمرکز بر سیاست خارجی متوازن و تعامل با همه کشورهای جهان، پیگیری دیپلماسی اقتصادی از جمله برنامه‌های گفت‌.گوها خواهد بود.

وزیر امور خارجه افزود که توجه به مشکلات و تسهیل امور ایرانیان خارج از کشور از برنامه‌های دیگری است که در نشستی که در محل نمایندگی ما در نیویورک، همکاران و مسوولان تدارک دیده شده است، و کارکنان دفتر حفاظت منافع ما از واشنگتن هم حضور خواهند داشت، بررسی می‌شود.

امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم بتوانیم مشکلات ایرانیان مقیم آمریکا را با نگاه به تسهیل مسایل و با نگاه به اینکه از ظرفیت ایرانیان مقیم در آمریکا در راستای برنامه‌های دولت سیزدهم بتوانیم استفاده مطلوب و در عین حمایت قوی‌ای از جامعه ایرانیان در خارج از کشور داشته باشیم، برطرف کنیم.

همچنین صبح امروز در ملاقات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با فیلیپو گراندی، کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان دو طرف بر اهمیت گسترش رایزنی‌ها میان UNHCR و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده و ابعاد مختلف روابط فیمابین را مرور کردند.‌

امیرعبداللهیان با تاکید بر ضرورت ارتقای وضعیت انسانی در افغانستان اظهار داشت: متاسفانه شاهد آواره شدن مردم افغانستان در داخل این کشور و همچنین سرازیر شدن آنها به کشورهای همسایه هستیم. جمهوری اسلامی ایران برای چهار دهه میزبان ۴ میلیون نفر از خواهران و برادران افغانستانی بوده است و در تمامی این سال‌ها، به رغم وضعیت تحریمی و فشار اقتصادی و اخیرا فراگیری کرونا سعی کرده است میزبان خوبی باشد، اما ضروری است سازمان‌های بین‌المللی به طور فعالانه‌تری به وظایف خود نسبت به وضعیت انسانی در این کشور عمل کنند تا از آواره شدن بیشتر مردم نجیب افغانستان جلوگیری شود.

فیلیپو گراندی نیز در این دیدار ضمن تقدیر از میزبانی سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران از آوارگان افغانستانی، به تشریح آخرین وضعیت و چالش‌های حقوق بشری در افغانستان پرداخت و با ارائه گزارشی از سفر خود به این کشور، برنامه‌های UNHCR را تبیین و بر تعهد این نهاد نسبت به وضعیت آوارگان از جمله افغانستانی تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار