معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهوری:

با ازدواج زنان قبل از بلوغ موافق نیستم

تهران (پانا)‌- به‌گفته انسیه خزعلی، معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهوری قوانینی که برای تسهیل ازدواج وجود دارد، کم نیست ولی در بحث اجرا مشکل وجود دارد.

کد مطلب: ۱۲۱۶۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
با ازدواج زنان قبل از بلوغ موافق نیستم

به‌گزارش ایران، خزعلی در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: یکی از مسائل مهم در جامعه، کاهش ازدواج است که باید به‌دنبال تسهیل و تهیه راهکار‌هایی برای هموار کردن امور مادی و معنوی آن باشیم. قوانینی که برای تسهیل ازدواج داریم کم نیست، ولی در اجرای آن سستی‌هایی صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم آنها را با دستورات رئیس‌جمهوری اجرایی کنیم، البته معاونت زنان ریاست جمهوری ستادی است و قدرت اجرایی ندارد و بیشتر فعالیت هماهنگی و نظارتی دارد. باید مشکلات استان‌ها بررسی شود و در هر استان برنامه‌ریزی‌های درست داشته باشیم.به‌گفته او، کرونا چالشی بود که به فرصت تبدیل شد؛ دورکاری‌ها باید در ادارات پس از کرونا هم جدی گرفته شود و به خواست خانم‌ها در این موضوع احترام گذاشته شود تا خانم‌ها بتوانند در کنار کار، رسیدگی به فرزندان را هم داشته باشند، این موضوع می‌تواند در زمینه مادی و معنوی برای خانواده‌ها به صرفه باشد.معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار داشت: تقویت ورزش بانوان هم در بخش قهرمانی و انفرادی و هم همگانی بسیار مهم است؛ استعداد‌های خوبی داریم که باید روی آنها کار شود تا این استعدادها در عرصه‌های بین‌المللی بیش از پیش راه پیدا کنند.

او در تشریح سیاست‌های جمعیتی و بحث کاهش جمعیت در کشورگفت: جمعیت بحثی استراتژیک در کشور است، باید برای تنظیم سیاست‌های جمعیتی، هر دو جنسیت را مد نظر قرار دهیم؛ جمعیت یکی از مسائل مهم است و زنان نقش محوری در این موضوع ایفا می‌کنند. موضوع باروری زنان موضوع مهمی است که باید برای آن تدابیر ویژه در نظر گرفته و ترغیب به فرزند‌آوری در جامعه انجام شود.

خزعلی در زمینه مشکلات زنان سرپرست خانوار توضیح داد: این بحث یکی از اولویت‌های نخست معاونت است، به‌ دنبال بیمه کردن زنان سرپرست خانوار هستیم و امیدوارم بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم، باید فرهنگ‌سازی شود که نگاه جامعه به زنان سرپرست خانوار تغییر کند.او افزود: دو آسیب مهم در معاونت را شاهد هستیم؛ یکی بحث نگاه تشریفاتی به زنان است که باید به‌صورت جدی پیگیری شود، دیگری بحث سیاست زدگی است که در مقابله با آن سعی داریم با گروه‌های مختلف جلسه بگذاریم تا دغدغه همگانی را در این موضوع دریافت کنیم و بتوانیم آنها را بهتر حل کنیم.

معاون زنان رئیس‌جمهوری در تکمیل برنامه‌های نیمه کاره دولت قبل گفت: از تجربه‌های قبلی‌ها استفاده می‌کنیم و اگر جایی نیاز به تغییر بود آن را انجام می‌دهیم، امیدوارم فراکسیون زنان مجلس هم در این زمینه همراه ما باشد تا بتوانیم لایحه منع خشونت علیه زنان را به سرانجام برسانیم. هر نوع خشونت علیه زنان در هر قالب و نوعی باید مورد توجه قرار بگیرد و مورد قبول نیست.

او در پاسخ به سؤال در زمینه کودک همسری، گفت: ازدواج قبل از بلوغ ظلم مضاعف است، من با آن موافق نیستم، کارگروه‌هایی در این خصوص باید تشکیل شود و در مرحله اول نیاز به کار فرهنگی داریم، حتی اگر قانون بگذاریم ولی نتوانیم در شهرهای کوچک و روستاها کار فرهنگی کنیم، باز هم ممکن است، کودکان مورد معامله قرار بگیرند، البته برخی به من می‌گویند که ازدواج من هم مشمول این بحث است، در حالی که من در ۱۶ سالگی از پختگی لازم برخوردار بودم و در آن دوره رشد فکری کافی برای این موضوع داشتم؛ در آن زمان من شروطی ضمن عقد گذاشتم که خیلی از ۳۰ ساله‌های امروز نمی‌گذارند، شروطی مانند حق طلاق، حق تحصیل و حق فعالیت اجتماعی از جمله آنها بود، البته پدرم با گرفتن حق طلاق مخالف بود و در جواب گفت که با این که مخالف این شرط هستم اما چون تو می‌خواهی، مطرح می‌کنم.

او درباره اخراج آتنا فرقدانی از دانشگاه الزهرا هم گفت: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم هر موضوعی را بدون دیدن اسناد و مدارک لازم منتشر نکنند، پس از پیگیری‌هایی که درباره این موضوع داشتیم، متوجه شدیم که او درگیر فرقه‌های فرعی شده بود و به زندان رفته است، ولی از خانواده او خواستیم با توجه به معدل بالای او در این دانشگاه ادامه تحصیل دهد، با وجود اصرارهای شخص من که به‌صورت حضوری به دیدارش رفته بودم باز هم، برای مقطع ارشد ثبت‌ نام نکرد و کوتاهی در ادامه تحصیل از جانب خودش بود.وی همچنین با اشاره به صحبت‌های برادرش [مهدی خزعلی] افزود: برادر من صحبت‌های دروغی را مطرح کرده و دادگاه هم وی را به نشر اکاذیب متهم کرده است، اگر برادرم حرفی دارد، بیاید و با سند در دادگاه صحبت کند، پدرم معتقد بود که او حقوق بیت المال و اشخاص را ضایع کرده و موضوعات عقیدتی نادرستی دارد، همین مسائل باعث شد که پدرم، او را به منزل راه ندهد. پدرم شرط کرد که باید بیت المال را برگردانده و در خصوص عقایدش توبه کند؛ امیدوارم برادرم توبه کند و آبرو‌ها و اموال از دست رفته را باز گرداند.

خزعلی در زمینه اصلاح یا تصویب قوانین در حوزه زنان، اظهار داشت: خوشبختانه زمینه‌های خوبی را آقای اژه‌ای فراهم کرده‌اند، یکی از مباحث مهم در خانواده، حقوق زنان و فرزندان است، کما اینکه عدالت فراگیر، فراتر از عدالت جنسیتی است، حتماً از توانمندی‌هایی که وجود دارد، در این زمینه استفاده می‌کنیم.
خزعلی در زمینه طرح غربالگری هم گفت: کارگروه‌های تخصصی تشکیل می‌دهیم و موضوع حذف غربالگری را به‌ صورت جدی دنبال می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار