ششمین بانوی کا‌رآفرین برتر کشور:

هدف را تغییر نمی‌دهم؛ مسیر رسیدن به هدف را تغییر می‌دهم

بهارستان یک(پانا)- ششمین بانوی کارآفرین برتر کشور از فراز و نشیب‌های زندگی‌ خود در گفت و گو با پانا گفت.

کد مطلب: ۱۲۱۶۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
هدف را تغییر نمی‌دهم؛ مسیر رسیدن به هدف را تغییر می‌دهم

زهرا فتحعلی‌زاده، ششمین بانوی کارآفرین برتر کشور و مدیر ارشد بیمه پاسارگاد، از دوران نوجوانی، فعالیت‌های خود را از سمت رابط خبرگزاری پانا شهرستان بهارستان آغاز کرد و در این رابطه اظهار کرد: دوران نوجوانی‌ام را همیشه بر مبنای پیشرفت پشت سر گذاشتم و توانستم از طریق ارتباط با مردم، تجارب خوبی کسب کنم.

او افزود: اعتقاد دارم باید از صمیم قلب به انسان‌ها کمک کرد و همه چیز با پول به دست نمی‌آید و ادامه داد، سرمایه ارتباطی بسیار مهم‌تر از سرمایه مالی است؛ زیرا سرمایه‌های ارتباطی و پنهان هستند که دارایی‌های ثابت و دارایی‌های اموال ما را تشکیل می‌دهند.

فتحعلی‌زاده بر این باور است هنگامی که شما وارد هر مقوله‌ای از کار می‌شوید، باید بهترین خودتان را ارائه دهید و بهترین بودن در هر نقطه‌ای به شما کمک می‌کند مسیر موفقیت‌های بعدی برایتان به وجود آید، یعنی یک گام موفقیت، سکوی پرتاب برای موفقیت‌های بعدی شماست.

دوران نوجوانی

ششمین بانوی کارآفرین برتر کشور در رابطه با دوران نوجوانی خود بیان کرد: از سال سوم راهنمایی، یادگیری آموزش زبان انگلیسی را آغاز کردم و طی ۵ سال با موفقیت به پایان رساندم.همچنین با توجه به علاقه درونی خود در رابطه با یادگیری شنا، غریق نجاتی را از طریق طرحی که در اداره ورزش و جوانان به وجود آمده بود، آغاز کردم و توانستم این دوران را به خوبی به پایان برسانم.

فتحعلی‌زاده ادامه داد: از کودکی علاقه شدیدی به پزشکی داشتم و رشته تحصیلی مدرسه‌ام، علوم تجربی بود و علوم تجربی بزرگترین هدف زندگی من بود، پس به انجمن پرستاری ایران جهت یادگیری پرستاری مراجعه کردم و بعد از یادگیری آموزش‌های مربوطه، به عنوان کمک پرستار در یکی از بیمارستان‌های تهران، کارآموزی خود را آغاز کردم و با نمره عالی پشت سر گذاشتم.

او تصریح کرد:اندک اندک با گذشت زمان که به دوران کنکور نزدیک شد، در آموزشگاه‌های تقویت کنکور شرکت کردم، من همه چیز را در درس خواندن نمی‌بینم و آدم کنکوری‌ای نبودم؛ اما ناگهان فکری در سرم آمد که در خارج از کشور، درس بخوانم.

او تأکید کرد: کارهای درس خواندن در خارج از کشور را پیگیری کردم اما والدین از دوری من ناراحت بودند که بعد از سختی‌های فراوان، از رفتن به خارج از کشور منصرف شدم اما اعتقاد دارم، هدف اصلی من، پزشکی بود و هرگز هدفم را تغییر نمی‌دادم؛ بلکه مسیر رسیدن به هدفم را تغییر دادم و در نهایت بعد از سختی‌های بسیار تأییدیه پزشکی از دانشگاه چین را دریافت کردم.

ورود به صنعت بیمه

مدیر ارشد بیمه پاسارگاد در رابطه با ورود به صنعت بیمه تصریح کرد: در فکر بودم که صنعت بیمه می‌تواند، موقعیت مناسبی باشد؛ پس می‌خواستم نمایندگی بیمه ایران را دریافت کنم، دریافت بیمه ایران آن زمان نیاز به مدرک لیسانس داشت، پس تصمیم گرفتم با نام پدرم که مدرک او لیسانس بود، بیمه را بگیرم؛ اما ناگهان در روزی به صورت اتفاقی، پدرم در آگهی تبلیغات، آگهی بیمه پاسارگاد و دریافت آن با مدرک دیپلم را دید و من هم تصمیم گرفتم تا با نام خودم، نمایندگی این بیمه را گرفته و بعد از از گذراندن جلسات آموزشی، با تحمل سختی‌های فراوان دفتر کاری کوچکی اجاره کردم.

او اظهار کرد: پدرم از وارد شدن به این شغل ناراضی بود؛ زیرا شخصیت کامل و اداری داشت و برایش سخت بود تا دخترش در این شغل مشغول به کار باشد و بازاریابی کند. و ادامه داد، زمانی که کسی جلوی مرا می‌گرفت؛ من شب می‌خوابیدم که روز بعد پرقدرت‌تر از روز قبل، به کارم ادامه دهم و حرف‌های منفی همیشه به من انگیزه می‌دادند.

ویژگی‌های شخصیتی

او تصریح کرد: انسان کمال‌گرایی هستم و همیشه در تلاشم تا بهترین‌ها را برای خودم رقم بزنم؛ البته که کمال‌گرایی گاهی به انسان آسیب می‌زند و گاهی خوشایند نیست. پشتکار قوی و قدرت ذهن من باعث شده تا به این جایگاه برسم. همیشه قبل از آغاز هر کاری، خودم را در آن تصور می‌کردم، یعنی اول فکر می‌کردم و بعد عمل؛ درحالی که افرادی هستند که حتی از فکر کردن به موضوعات هم هراس دارند. همواره ریسک‌های زیاد و متعددی کردم و معتقدم که این ریسک است که انسان‌ها را متفاوت می‌کند.

او افزود: همیشه و همیشه خودم را، الگوی زندگی خود می‌دانم؛ چون در تمامی کارها تلاش کردم.البته که گاهی اشتباه هم داشتم.اصلا نمی‌گویم اگر فلان اتفاق رخ نداد، چه خواهد شد، من می‌گویم چه کاری باید کنم تا انجام شود. نشدن‌ها و نه‌ها برای من معنی ندارد و همیشه به محدودیت‌ها، (نه) می‌گویم. ذهنم، باورم و کلمات موجب شدند تا من به سمت جلو حرکت کنم؛ اما اینکه فقط به یک مسئله فکر کنید، کافی نیست و باید نسبت به آن مسئله اقدام کنید.

رمز موفقیت در زندگی

فتحعلی‌زاده در رابطه با رمز موفقیت خود عنوان کرد: من معتقدم موفقیت رمز ندارد؛ موفقیت راه دارد. شما باید در پی یافتن راه برای رسیدن به موفقیت باشید؛ البته که موفقیت گاهی پشتکار، هوش، ذکاوت و گاهی نیاز به اقدام نسبت به عملی دارد. تمامی فاکتورهای موفقیت در کنار هم قرار می‌گیرد و تمامی مسائل، یک زنجیره‌اند و زمانی که این زنجیره کنار هم قرار گیرد یک چیز واحد را نمایش می‌دهد.

او ادامه داد:شروع یک ماجرای پرتلاطم صددرصد سخت است؛ شما زمانی که تصمیم به آغاز راهی می‌گیرید، برایتان سخت است. چون نیاز به تغییر دارید. ذهن ما از قانونی به نام قانون لجبازی تبعیت می‌کند و می‌خواهد ما را در موقعیت کنونی خود قرار دهد که ما رفاه و آسایش داشته‌باشیم و به دلیل وجود این قانون، سخت است که ما با تغییرات، از رفاه و نقطه امن خودمان خارج شویم.

او بیان کرد: موفقیت تضاد با آرامش و رفاه است. موفقیت هرگز با آرامش بدست نمی‌آید. پس اگر قرار است کاری را شروع کنید، باید در نظر بگیرید که در یک مسیر و راهی قرار می‌گیرید که اصلا صاف و هموار نیست و خستگی، اذیت شدن، کم آوردن، حرف شنیدن و بریدن دارد. اما باید توجه کنید که هرزمان خسته شدید، بزنید کنار و استراحت کنید و باز قوی‌تر از گذشته ادامه دهید.

این بانوی کارآفرین در رابطه با ناامیدی‌ها گفت: اگر بگویم ناامیدی وجود ندارد، یک دروغ محض است؛ زیرا که شغل من با ناامیدی و نه شنیدن مواجه است. شغل من با هر روز شکستن مواجه است. هنر شغل من، تغییر یک نگرش منفی به نگرش مثبت است. ناامیدی من یک سکویی برای امید بعدی است. البته که من هم ناامید می‌شوم؛ اما همیشه می‌گویم هر چیزی در زندگی من فقط ۲۴ ساعت ماندگار است.

او در رابطه با بزرگترین موفقیت خود در کار افزود: من موفقیت را مالی نمی‌بینم. موفقیت من این است که ارزش خلق می‌کنم. چون شعار من خلق ارزش است. برای تاسیس شرکت بیمه‌ای اقدام کردم و فکر می‌کنم که در صنعت بیمه به عنوان جوان‌ترین مدیر عامل شرکت بیمه معرفی می‌شوم و احتمالا تا پایان سال ۱۴۰۰ این اتفاق رخ می‌دهد.

تأسیس شرکت جدید

فتحعلی‌زاده در رابطه با تأسیس شرکت جدید تصریح کرد: پیشگامان ارزش آفرین پاسارگاد، نام شرکت جدید من است. یعنی مردم در انتظار شرکت ارزش آفرین باشند. زیرا قرار است انسان‌هایی در این شرکت توسعه و رشد پیدا کنند که می‌خواهند در زندگی افراد دیگر، ارزش خلق کنند. من موفقیت را در خلق ارزش برای انسان‌ها می‌بینم.

پول و ثروت

او با اشاره به دیدگاه خود نسبت به پول و ثروت بیان کرد: پول و ثروت هرکدام معنا و تعاریف جداگانه دارند. ثروت با پول تفاوت زیادی دارد. من اصلا دوست ندارم انسان پولداری شوم و اصلاً انسان پولداری نیستم. زیرا زمانی که شما پول داشته باشید، فقط پول دارید و اگر یک روزی آن پول را از شما بگیرند، تمام می‌شود؛ ولی ثروت را ما به علم، خانواده، زیبایی، سلامتی و..... تلقی می‌کنیم. همه این‌ها ثروت‌اند و من دوست دارم تا انسان ثروتمندی شوم. نسبت به پول دیدگاه مثبتی ندارم اما ثروت جزء چشم اندازهای زندگی من است.

کارآفرینی

زهرا فتحعلی زاده در رابطه با تعریف کارآفرینی خاطرنشان‌ کرد: تعریف من از کارآفرینی، این نیست که یک کاری را تعریف کنید و انسان‌هایی جهت اشتغال به شما مراجعه کنند و درآمدزایی کنند. ذهنیت من بر این باور است که کارآفرینی باید با ثروت‌آفرینی موازی شود. یعنی انسان‌هایی که در بیزنس من شروع به فعالیت می‌کنند، فقط به فکر کسب درآمد نباشند‌،‌ ‌‌آنها باید در کنار رسیدن به ثروت مالی، به ثروت رشد فکری و ذهنی هم برسند.

دواصل کاربردی در زندگی

او در رابطه با دو اصل که در زندگی‌اش کاربرد دارد ادامه داد: یک، اصل پذیرش و دو، اصل مسئولیت‌پذیری. همیشه یاد گرفته‌‌ام آن چیزی که وجود دارد را بپذیرم و با تغییر مقابله کنم. انسان مسئولیت‌پذیری هستم و وقتی یک کاری را مدیریت می‌کنم یعنی پشت بقیه به من گرم است و حتی اگر مریض شوم، باید مسئولیت‌پذیر باشم؛ زیرا استمرار یکی از راه‌های موفقیت است. آدم‌ها باید در هر جایی که هستند، فارغ از هر نتیجه‌ای تلاش کنند. پس در هر موفقیت، یک شکست نهفته است و شما تا شکست نخورید، موفقیت برایتان حاصل نمی‌شود و موفقیت حاصل شکست‌هایی است که ما می‌خوریم.

نوشتن کتاب

او در رابطه با نوشتن کتابی جهت نهاد معاونت زنان ریاست جمهوری اظهارکرد: می‌بینم که زنان کشور ما چه سختی‌هایی کشیدند برای اینکه یک جایگاهی را کسب کنند و چند برابر یک مرد زحمت کشیدند و قرار است این کتاب نخست به پدرم و بعد به بانوان سرزمین تقدیم شود تا کمک کند که زندگیشان تغییر کند و بتوانند به سمت ادامه مسیر، حرکت کنند.

توصیه به دیگران

زهرا فتحعلی‌زاده به دیگران توصیه کرد: کتاب بخوانید، و اگر قرار باشد با شنیدن یک کلمه از من، نسبت به کاری عمل کنید، این است که یک کلمه شنیدید، ولی اگر بگویم کتاب بخوانید، کتاب را می‌خوانید و از چندین نفر، چندین کلمه یاد می‌گیرید که می‌تواند به شما کمک کند.

خبرنگار دانش‌آموز: مهدیه درختی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار