بررسی قانون «جهش تولید و تامین مسکن» در گفت‌وگوی پانا با رئیس کمیسیون عمران مجلس؛

رویای خانه‌دارشدن؛ گره کور مسکن با قانون مجلس باز می‌شود؟

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه هیچ راهکاری بهتر از قانون «جهش تولید و تامین مسکن» برای حل مشکل مسکن وجود ندارد، به برداشت‌های اشتباه برخی منتقدان از این قانون پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۲۱۶۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد
رویای خانه‌دارشدن؛ گره کور مسکن با قانون مجلس باز می‌شود؟

محمدباقر قالیباف روز یکشنبه 28 شهریور امسال، در نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور قانون مصوب مجلس درباره جهش تولید مسکن را ابلاغ کرد. در نامه ابلاغ این قانون آمده بود: در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون جهش تولید مسکن که با عنوان «طرح دوفوریتی جهش تولید و تأمین مسکن» به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌شود.»

یکی از موضوعاتی که در ماده یک این قانون مطرح است،‌ موضوع ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است. همچنین ایجاد شورای عالی مسکن در بالاترین سطح با ریاست رییس‌جمهوری و برخی از وزیران و ایجاد صندوق ملی مسکن که هدف آن تجمیع و تخصیص منابع مالی است در این قانون پیش‌بینی شده است. تامین زمین و واگذاری اراضی، تامین مصالح ساختمانی، خدمات ساختمانی مانند صدور پروانه و پایان کار نیز در این قانون تعریف شده است. اما اخیرا این قانون از سوی افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی مورد نقد قرار گرفته است.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره قانون «جهش تولید و تامین مسکن» و انتقاداتی که نسبت به این قانون مطرح می‌شود، گفت: «درباره این قانون برداشت اشتباهی می‌شود و عده‌ای فکر می‌کنند که ما می‌خواهیم در قالب این طرح، منابع جدیدی به سیستم بانکی کشور تحمیل کنیم، در حالی که چنین نیست. بانک‌ها در حال حاضر هم، سقف و یک عددی را به صورت سالیانه به عنوان تسهیلات پرداخت می‌کنند، فکر می‌کنم برای سال ۱۴۰۰ این عدد چیزی حدود 2 هزار میلیارد تومان باشد. ما در این قانون گفته‌ایم درصدی از همین عدد را به مسکن اختصاص بدهند. لذا منابع جدیدی به سیستم بانکی تحمیل نمی‌شود.»

وی با بیان اینکه مسکن محرک و لوکوموتیو اقتصاد است، ادامه داد: «حوزه مسکن در عین حال که سرپناه مردم است و تامین آن اهمیت زیادی دارد، اما صرفا موضوعی تک‌بعدی نیست؛ وقتی مسکن راه می‌افتد بسیاری از بنگاه‌ها و شرکت‌ها فعال و مشاغل مختلف از مهندسان تا فنون و صنایع مختلف فعال می‌شوند. لذا مسکن یک محرک مهم برای اقتصاد کشور است.»

در حال حاضر ۴ میلیون خانواده در این کشور نمی‌توانند خانه داشته باشند؛ این‌ها چه کار کنند؟ بروند کپر بزنند؟ چادر بزنند؟ بروند دو یا سه خانواده در یک آپارتمان زندگی کنند؟ حاکمیت باید به فکر این‌ها باشد

نمایندگان منابع بانک‌ها را از بورس و بنگاه‌داری به حوزه مسکن هدایت کردند

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «بنابراین مجلس در قانون «جهش تولید و تامین مسکن» درصدی از هر مقدار تسهیلات را که بانک‌ها پرداخت می‌کنند، هدفمند و اعلام کرده این تسهیلات باید به حوزه مسکن وارد شود. در هر صورت این پول قرار است به صورت تسهیلات پرداخت شود، نمایندگان فقط آن را هدفمند کرده و منابع بانک‌ها را به جای اینکه به سمت بورس و بنگاه‌داری برود به حوزه مسکن آورده‌اند.»

قیمت آپارتمان در شهرستان‌ها 800 میلیون، در تهران واویلا

وی اضافه کرد: «مساله دوم اینکه براساس قانون اساسی، حاکمیت در ارتباط با مسکن مردم وظیفه‌ای بر عهده دارد. در حال حاضر ۴ میلیون خانواده در این کشور نمی‌توانند خانه داشته باشند؛ این‌ها چه کار کنند؟ بروند کپر بزنند؟ چادر بزنند؟ بروند دو یا سه خانواده در یک آپارتمان زندگی کنند؟ حاکمیت باید به فکر این‌ها باشد. الان در شرایط عادی اگر ما این طرح را نداشته باشیم ملت چطور می‌خواهند صاحب خانه شوند؟ وقتی که هر متر آپارتمان ۶ تا ۷ میلیون ساخته می‌شود و در شهرستان‌ها قیمت یک آپارتمان ۷۰۰-۸۰۰ میلیون تومان است، تهران که واویلا است.»

چرا باید این همه زمین را احتکار کنیم یا گران بفروشیم به مردمی که صاحبان این کشور هستند؟

رئیس کمیسیون عمران در ادامه بیان کرد: «باید چه اتفاقی برای ساماندهی این شرایط رخ بدهد؟ آن هم در کشوری که در حوزه مصالح خودکفاست، از مهندس و نیروی انسانی برخوردار است، زمین را هم که الی ماشاءالله دولت دارد. چرا ما باید این همه زمین را احتکار کنیم یا گران بفروشیم به مردمی که صاحبان این کشور هستند؟. لذا ما برای این موضوع راهکار آورده‌ و گفته‌ایم که زمین را دولت به صورت ۹۹ ساله، در حد رایگان به متقاضیان واگذار کند، وام هم پرداخت شود تا مردم بتوانند بسازند. این وام می‌خواهد برود به سمت سکه و دلار که آن را به سمت مسکن می‌آوریم.»

شرکت‌های بخش خصوصی از 30 تا 40 درصد یارانه پنهان استفاده می‌کنند

رضایی کوچی با اشاره به مسئولیت ملی و اجتماعی شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ در حوزه تولید مصالح، اظهار داشت: «در حوزه مصالح ساختمانی هم درست است که این شرکت‌ها بخش خصوصی هستند اما در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد از یارانه پنهان استفاده می‌کنند، ما به این‌ها آب، برق، سوخت و گاز یارانه‌ای می‌دهیم و میلیارد میلیارد سود کسب می‌کنند، رئیس فلان کارخانه می‌گوید مجموعه من پارسال ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد سود کسب کرده است!. وقتی قیمت تمام شده کارخانه با قیمتی که محصول خود را در بازار عرضه می‌کند فاصله زیادی دارد، واضح است که شما سود زیادی کسب می‌کنید. این از مدیریت و هوش شما نیست، از آشفتگی بازار است.»

بخش خصوصی هم نسبت به مردم تعهد و وظیفه‌ای دارد/ در کشور سیمان پیدا نمی‌کنید اما می‌بینید در پایانه مرزی سیمان صادر می‌کنند

وی افزود: «به عنوان مثال شما در کشور سیمان پیدا نمی‌کنید اما می‌بینید در پایانه مرزی سیمان صادر می‌کنند. باید اول نیاز داخل کشور را تامین کنید بعد صادر کنید، می‌بینند دلار گران شده و صادرات سود بیشتری دارد به سمت صادرات می‌روند و اصلا منافع ملت مهم نیست. این‌ها به نظارت برمی‌گردد، بخش خصوصی هستند؟ درست است اما آن‌ها هم تعهد و وظیفه‌ای نسبت به ملت دارند.»

به جوانان می‌گوییم ازدواج کنید اما جوان امروز چطور می‌تواند مسکن را برای خود تامین کند؟/ نمی‌توان بیرون گود نشست و گفت لنگش کن. کشور مسکن می‌خواهد و راه آن هم همین قانون مجلس است

رئیس کمیسیون عمران مجلس در بخش پایانی این گفت‌وگو به مساله ازدواج جوانان اشاره کرد که گرانی مسکن یکی از سختی‌ها و موانع بر سر راه ازدواج آنهاست. وی در این باره گفت: «اعتقاد ما این است که این طرح قابل اجرا شدن است، نیاز هم است، بارمالی هم اضافه نمی‌کند و می‌تواند مردم را به زندگی امیدوار کند. ما به جوانان می‌گوییم ازدواج کنید اما جوان امروز چطور می‌تواند مسکن را برای خود تامین کند؟ هیچ راهکاری بهتر از این قانون برای مشکل مسکن نیست، یک سال و نیم روی آن وقت گذاشتیم و کار کردیم، این طرح بارها بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شده است. من خودم اعلام عمومی کردم که هر کارشناسی در کشور روی مساله مسکن دغدغه دارد، طرح و ایده‌ای دارد بیاید به ما در کمیسیون ارائه بدهد؛ نمی‌توان بیرون گود نشست و گفت لنگش کن. کشور مسکن می‌خواهد و این هم راه آن است، امیدواریم که قدم مهمی با این قانون در جهت خانه‌دار شدن مردم برداشته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار