معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان:

ارائه هدفمند خدمات سوادآموزی در ریشه‌کنی بی‌سوادی یک تکلیف دینی است

اصفهان (پانا) - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در مصاحبه رادیویی برنامه صدای مدرسه گفت اگر سواد کلید ورود به دنیا باشد و سوادآموزی مسئولیت و تعهد اجتماعی فرض شود، تعریف سواد فراتر از خواندن و نوشتن محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۱۶۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
ارائه هدفمند خدمات سوادآموزی در ریشه‌کنی بی‌سوادی یک تکلیف دینی است

نسرین باباپور، معاون سوادآموزی با حضور در برنامه رادیویی صدای مدرسه ارائه هدفمند و هوشمندانه خدمات سوادآموزی به گروه هدف را در راستای تحقق فرمان حضرت امام خمینی (ره) و منویات مقام معظم رهبری، در زمینه ریشه‌کن کردن بی‌سوادی، یک تکلیف دینی و شرعی برشمرد.

نسرین باباپور گفت: بی‌سوادی زمینه آسیب‌پذیری و آسیب‌رسانی را در افراد تقویت می‌کند و ریشه و اساس بسیاری از مشکلات در زمینه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بوده و تداوم بی‌سوادی سد عظیمی در راه توسعه کشور است. بی‌سوادی با فقر و ناهنجاری‌ها پیوندی مستقیم دارد و در بهبود سلامت و تغذیه کودک تأثیر می‌گذارد.

باباپور افزود: اگر سواد را کلید ورود به دنیا بدانیم و سوادآموزی را مسئولیت و تعهد اجتماعی فرض کنیم تعریف سواد فراتر از خواندن و نوشتن محسوب می‌شود و ابزاری است برای شناسایی، درک و تحلیل و تفسیر مطالب و برقراری ارتباط با دنیا و می‌توان گفت سواد یک مهارت اجتماعی است که قرار است مخاطب ما؛ هم تغییر نگرش و هم تغییر رفتار و هم توانمندی نسبت به خیلی از مسائل اطراف خود پیدا کند.

وی همچنین گفت: ویروس کرونا آموزش مدارس را تحت تأثیر شدید قرار داد و آموزش از محیط مدرسه به خانه انتقال پیدا کرد و حضور و نقش اولیا در آموزش مجازی پررنگ‌تر شد و تأثیر سطح سواد اولیا در این نوع آموزش اهمیت خود را نشان داد.
وی با اشاره به این موضوع از آحاد مردم فهیم اصفهان خواست نسبت به شناسایی افراد کم‌سواد و بی‌سواد حساسیت داشته باشند و آنها را معرفی و ترغیب به یادگیری سواد کنند.

باباپور، در خصوص آمار و ارقام بی‌سوادان و تعداد افرادی که فعالیت یادگیری را شروع کرده‌اند، گفت: سال گذشته تعداد ۸۴۰۰ نفر کم‌سواد و بی‌سواد از طرف وزارت به ما ابلاغ شد که تحت پوشش قرار دهیم که به همت همکاران ما در حوزه معاونت سوادآموزی چه در استان و چه در نواحی، شهرستان‌ها و مناطق آموزش‌وپرورش و همچنین آموزش دهندگان که ما آنها را به‌عنوان جهادگران گمنام می‌شناسیم؛ تعداد ۶۴۴۹ نفر شناسایی و جذب شدند که در کلاس‌های سوادآموزی شرکت و حضور پیدا کردند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان از سوادآموزی به‌عنوان فرصت دوم آموختن نام برد و گفت: چه خوب است افراد از این بستر و فرصتی که مهیا شده به نحو شایسته استفاده کنند و از اصفهان به‌عنوان شهری که در حوزه سوادآموزی پیشتاز بوده است نام ببرند.

وی افزود: با عنایت همه مسئولین به‌ویژه استاندار، مدیرکل، اعضای شورای پشتیبانی و مشارکت دستگاه‌هایی که باید با حوزه سوادآموزی همکاری می‌کردند و همت والای کارشناسان در سطح استان؛ نواحی؛ شهرستان‌ها و مناطق آموزش‌وپرورش استان در سال گذشته رتبه خیلی خوب و قابل تقدیر در سطح کشور کسب کرده و از ۲۵ شاخص ارزیابی در ۱۴ شاخص رتبه اول تا سوم کشوری را به خود اختصاص داده که این نشان از توفیقاتی است که ما در سطح سوادآموزی داشته‌ایم.

باباپور در ادامه خاطرنشان کرد: ما مراکزی به نام مراکز یادگیری محلی در سطح استان ایجاد کرده‌ایم که به‌عنوان پایگاه دانایی شناخته می‌شوند.وظیفه اصلی این مراکز این است تا در راستای توسعه سواد، آموزش مهارت زندگی و حقوق شهروندی و مهارت‌های اجتماعی خدمات ارائه کنند؛ بنابراین هم اکنون ۱۶ مرکز در سطح استان وجود دارد که ان‌شاءالله باهمت والای مسئولین در سطح استان تعداد این مراکز را افزایش دهیم و این فرصت را به‌منظور بهره‌مندی افراد کم‌سواد و بی‌سواد مهیا کنیم.

وی در پایان به سامانه ERP اشاره کرد که به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است که هر فردی در کارگاه‌ها و زیرمجموعه کار می‌کند که در گروه سنی هدف به‌عنوان بی‌سواد است به ما معرفی می‌کنند تا ما زمینه جذب به کلاس‌ها را برای آنها فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار