مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان:

واکسیناسیون دانش‌آموزان در سیستان و بلوچستان از فردا آغاز می‌شود

زاهدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت براساس اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از دوشنبه 29 شهریور واکسیناسیون دانش آموزان 12 تا 18 سال در مراکز واکسیناسیون آغاز خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۱۶۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد
واکسیناسیون دانش‌آموزان در سیستان و بلوچستان از فردا آغاز می‌شود

حمیدرضا رخشانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با وجود تلاش‌های فراوانی که در سال تحصیلی گذشته صورت گرفت همه متخصصان و کارشناسان معتقدند هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد.

رخشانی افزود: شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش موجب کاهش کیفیت آموزش و افزایش بازماندگی از تحصیل از پنهان در میان دانش آموزان شد که باید آن را جدی گرفت.

وی با بیان اینکه خط قرمز آموزش و پرورش نشاط، شادابی، ایمنی و سلامت دانش آموزان است، ادامه داد: هم از نظر اخلاقی و هم از نظر حقوقی مکلف هستیم از تمام پتانسیل های موجود در آموزش و پرورش برای تحصیل بدون دغدغه دانش آموزان استفاده کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان شیوه آموزش در سال تحصیلی جدید را حضوری، مجازی و ترکیبی عنوان کرد و گفت: برای هر وضعیتی که احتمال وقوع آن وجود دارد در آموزش و پرورش برای استمرار فرآیند آموزش آمادگی کامل وجود دارد.

رخشانی تصریح کرد: حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس به صورت تدریجی و بر حسب شرایط و دستورالعمل‌های ابلاغی خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: مهمترین مسئله برای آموزش و پرورش صیانت از سلامت دانش‌آموزان، همکاران و خانواده‌هاست و تا زمانی که مجوز بازگشایی مدارس از سوی ستاد مدیریت کرونا اعلام نشود و اطمینان از حفظ سلامت دانش آموزان وجود نداشته باشد مدارس بازگشایی نخواهد شد.

وی به تمایل اکثر خانواده‌ها نسبت به بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود زیرساخت‌های ارتباطی و یا عدم توانایی بسیاری از خانواده ها در تامین گوشی و تبلت برای دانش آموزان در استان اکثر خانواده ها با برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری موافق هستند.

رخشانی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان 2 هزار و 608 مدرسه شهری و 5 هزار و 632 مدرسه روستایی و عشایری وجود دارد.

وی گفت: از مجموع مدارس روستایی و عشایری نیز 2 هزار و 953 مدرسه زیر 50 نفر جمعیت دارند که با توجه به واکسیناسیون معلمان و دستورالعمل‌های مشخصی که در این زمینه ابلاغ شده، شرایط آموزش حضوری در این مدارس از ابتدای مهرماه وجود دارد.

رخشانی با بیان اینکه در مدارس شهری موضوع متفاوت است، خاطر نشان کرد: در شهرهای استان که از نظر زیرساخت‌های ارتباطی مشکلی وجود ندارد از ابتدای مهرماه کلاس‌ها به صورت مجازی آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: از مجموع ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شهری استان، ۱۰۰ هزار نفر در نقاط حاشیه شهرها و یا روستاهای نزدیک به شهر ساکن هستند که برای این جمعیت آموزش فرد به فرد و توزیع درسنامه تا عادی شدن شرایط برنامه ریزی شده است.

ثبت بیش از 95 درصد دانش آموزان استان در سامانه سیدا

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان مبنی بر میزان ثبت نام دانش آموزان در مدارس استان اظهار کرد: امسال برای ثبت نام مدارس 2 سامانه پادا و سیدا راه اندازی شد که با توجه به مشکلات زیرساختی در استان در نهایت ثبت نام به دو روش سنتی و سیستمی انجام گرفت.

رخشانی خاطر نشان کرد: تاکنون 41/95 درصد دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان در سامانه الکترونیکی سیدا ثبت نام نهایی شده اند و امیدواریم در روزهای آینده و با لحاظ مدیریت زمان از سوی همکاران و خانواده ها این امر تحقق صددرصدی پیدا کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان درباره چگونگی واکسیناسیون دانش آموزان اظهار کرد: براساس اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از دوشنبه 29 شهریور واکسیناسیون دانش آموزان 12 تا 18 سال در مراکز واکسیناسیون آغاز خواهد شد؛ ضمن اینکه واکسیناسیون افراد 18 سال به بالا نیز از روزگذشته در این استان آغاز شده و دیگر نگرانی از بابت واکسیناسیون خانواده ها نیز وجود ندارد.

رخشانی ادامه داد: بیش از 95 درصد فرهنگیان استان دوز اول و بیش از 45 درصد نیز دوز دوم واکسن کووید 19 را دریافت کرده اند و براساس پیش بینی انجام شده تا پایان هفته اول مهرماه واکسیناسیون فرهنگیان استان به اتمام می‌رسد.

افزایش هزار نفری سهمیه دانشگاه فرهنگیان در سال 1400

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص کمبود معلم در سیستان و بلوچستان به رشد جمعیت دانش آموزی در استان اشاره کرد و ادامه داد: سیستان و بلوچستان از نظر رشد موالید در کشور رتبه سوم را دارد و سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار دانش آموز در این استان وارد آموزش و پرورش می‌شوند.
رخشانی ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته با کمبود ۱۱ هزار معلم در استان روبرو بودیم اما این کمبود هیچ خللی به آموزش دانش آموزان وارد نکرد و از طریق خرید خدمات، حق التدریس، سرباز معلمان و حق التدریس نیروهای شاغل این کمبود برطرف شد.

وی ادامه داد: در آزمون استخدامی جدید که امسال برگزار خواهد شد نیز آموزش و پرورش استان سهمیه جذب ۳ هزار و ۵۴۳ نیرو را گرفته است. همچنین سهمیه جذب دانشگاه فرهنگیان استان نیز در سال جاری از هزار و ۸۱۷ نفر به 2 هزار و 817 نفر افزایش یافت که اتفاقی بی‌نظیر بود.

افزایش نرخ ماندگاری دانش آموزان به 42/75 درصد

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص آمار بازماندگان از تحصیل در استان و تاثیر شیوع ویروس کرونا در این زمینه اظهار کرد: از سال تحصیلی 93-92 تاکنون آمارهای متفاوتی از آمار بازماندگان از تحصیل در استان از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان ارسال شده است که بیشترین آن 148 هزار نفر است.

رخشانی تصریح کرد: با در نظر گرفتن بیشترین آمار ممکن تیمی در استان تشکیل شد تا وضعیت این تعداد بازمانده در استان را ابتدا راستی آزمایی و سپس رصد کنند.

وی ادامه داد: از مجموع 148 هزار و 846 بازمانده در دو سال اخیر 87 هزار و 192 نفر جذب شدند.

رخشانی گفت: از61 هزار و 676 نفر باقیمانده، 13 هزار و 145 نفر دانش آموزان منع خدمات شده بودند که با کد سایر در مدارس استان مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: در آخرین لیستی که از وزارت آموزش و پرورش برای استان ارسال شده است تعداد بازماندگان از تحصیل استان 35 هزار و 97 نفر بود که با تلاش مدیران مدارس در شهرستان ها و مناطق 12 هزار و 925 نفر شناسایی و 2 هزار و 420 نفر جذب شدند.

رخشانی افزایش نرخ ماندگاری دانش آموزان در سیستان و بلوچستان را یکی از شاخص‌های مهم در جلوگیری از افزایش نرخ بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و گفت: در طول سه سال گذشته نرخ ماندگاری دانش آموزان در استان از 34 درصد به 42.75 درصد افزایش یافته است و این نشان دهنده آن است که تعداد دانش آموزان بیشتری به مدارس استان وارد شده اند.

روزانه 3 کلاس درس در سیستان و بلوچستان ساخته می شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص کمبود فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: براساس افزایش جمعیت دانش آموزی سیستان و بلوچستان هر سال با کمبود فضای آموزشی روبروست.

رخشانی ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته با 825 هزار و 152 دانش آموز 37 هزار و 144 کلاس درس موجود و 15 هزار و 716 کلاس کمبود داشتیم.

وی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین 3 کلاس درس در استان ساخته می شود، گفت: از سال گذشته تا کنون 2 هزار کلاس درس در استان ساخته شده است اما با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی امسال 18 هزار و 882 کلاس کمبود خواهیم داشت.

نزدیک شدن به میانگین کشوری در معدل امتحانات نهایی

مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: امسال در کل کشور شاهد کاهش میانگین معدل امتحانات نهایی بودیم به طوری که میانگین کشور نزدیک به یک نمره کاهش یافت اما این کاهش در سیستان و بلوچستان 48 صدم بود.

رخشانی ادامه داد: اگر سال گذشته 1.27نمره با میانگین کشور فاصله داشتیم اما در خرداد امسال با 93 صدم نمره خود را به میانگین کشوری نزدیک کردیم.

وی خاط نشان کرد: در سال تحصیلی گذشته رکورد معدل نهایی 7 شهرستان استان بالاتر از میانگین کشوری شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین به آمار قبولی کنکور سراسری 1400 استان اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات احصا شده، تاکنون یک رتبه یک رقمی، 8 رتبه 2 رقمی، 128 رتبه زیر هزار، 491 رتبه زیر 5 هزار و 590 رتبه 10 هزار از این استان در کنکور سراسری پذیرفته شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار