مشاهده لاشه فک های خزری در بندر کیاشهر

رشت (پانا)- سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه گفت لاشه دو قلاده فک کاسپین توسط صیادان محلی مشاهده و به اداره محیط زیست آستانه اشرفیه گزارش شد.

کد مطلب: ۱۲۱۵۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
مشاهده لاشه فک های خزری در بندر کیاشهر

به گزارش اداره حفاظت محیط زیست گیلان، رضا زمانی اظهار کرد: با اعلام گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده لاشه فک کاسپین(خزری) در سواحل بندر کیاشهر، بلافاصله کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام شدند و لاشه فک های تلف شده کاسپین را در دو نقطه در فاصله یک کیلومتری یکدیگر شناسایی کردند.

زمانی خاطرنشان کرد: پس از انجام بایومتری(زیست سنجی) در محل کشف لاشه ها و نمونه برداری از آن، گزارش مربوطه به منظور روشن شدن علت مرگ این گونه های منحصر به فرد و در شرف انقراض تهیه و به اداره کل محیط زیست گیلان منعکس شد.

سرپرست حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه خاطرنشان کرد: علت مرگ فک ها در دست بررسی است، ولی هیچ گونه علایمی از ضرب و جرح بر روی لاشه ها مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: فک کاسپین یا خزری تنها پستاندار دریای کاسپین است و عواملی مانند گیر افتادن در تورهای ماهیگیری، آلودگی های محیط زیست، برخورد با قایق ها و همچنین کشتار عمدی، شکار و ورود گونه مهاجم شانه دار خزری و نیز کاهش ذخایر کیلکا به عنوان منبع غذایی این جانور زیبا از عوامل تاثیرگذار در کاهش جمعیت فک های کاسپین است.

زمانی تصریح کرد: در سالهای اخیر جمعیت این گونه به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و نیازمند حمایت بین المللی است و هم اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارد.

وی افزود: منشاء فک خزری به حدود ۲میلیون سال پیش و قطب شمال برمی گردد. فک های خزری در بهار و تابستان و پاییز بیشتر در آبهای جنوبی و میانی دریای خزر از جمله ایران زندگی می کنند، ولی برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر عزیمت می کنند.

زمانی از عموم مردم به خصوص ماهیگران منطقه تقاضا کرد، در صورت مشاهده با فک زنده و یا لاشه این حیوان مراتب را در اسرع وقت به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار