بیان لطیف، ساده، روان و جذاب از ویژگیهای شعر شهریار است

ارومیه(پانا)-مدیر کل آموزش و پرورش اذربایجان غربی گفت بیان لطیف، ساده، روان و جذاب از ویژگی‌های شعر شهریار است.

کد مطلب: ۱۲۱۵۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
بیان لطیف، ساده، روان و جذاب از ویژگیهای شعر شهریار است

مهین منافی روز شنبه در وبینار کشوری شعر و ادب ، بزرگداشت شهریار که با شرکت دبیران ادبیات ارومیه و جمعی از استادان دانشگاهی برگزار شد افزود: در کنار بیان ادیبانه خلاقیت در استفاده از اصطلاحات عامیانه در میان کلام شاعرانه از ویژگیهای شعر شهریار است.

منافی اضافه کرد: شهریار نوگرایی و تلفیق فولکلور محلی را به گونه ای استادانه در هم در آمیخته است تا مضامینی شیرین خلق کند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی ادامه داد: شعر در انتقال دانسته ها و آلام و شادیها در فرهنگ و ادبیات ایرانی تاثیر و نقش مهمی دارد که جزیی از زندگی روزمره بشری شده است.

وی بیان کرد: استاد شهریار از زبان مردم حرف می زد و به زبان مردم شعر می گفت و این خصوصیت شعرهایش را پرجاذبه و مردمی می کرد.

وی اظهار کرد: فهم عمیق شهریار در حوزه ادبیات فارسی و ترکی آذری ، مسایل اعتقادی ، شناخت عمیق از مسایل اجتماعی و سیاسی از نقاط بارز شعر شهریار است.

منافی گفت: نبوغ و خلاقیت شعرهای شهریار در هیچ شاعر و سبکی وجود ندارد و شاهکار 'حیدربابایه سلام' یکی از آثار نبوغ این استاد است.

در این وبینار یک روزه که به همت اداره کل آموزش و پرورش اذربایجان غربی برگزار شد جمعی از دبیران ادبیات و استادان دانشگاه های کشور حضور داشتند، در این وبینار شیوه و سبک زندگی و اثار شهریار بررسی و قرائت شد.

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت تبریزی) شاعر ایرانی اهل تبریز بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی، شعر سروده‌است.

وی در تبریز در خانواده‌ای بستان‌آبادی (روستای خُشکِناب بستان‌آباد) به دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

۲۷ شهریور را به واسطهٔ روز درگذشت او روز شعر و ادب فارسی نامیده‌اند. مهم‌ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدربابایه سلام؛ (سلام به حیدربابا)، است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار