یک شاعر و روزنامه‌نگار:

وقتی مخاطبی نباشد، شعر خوب هم گفته نخواهد شد

اسلامشهر (پانا ) - شاعر و روزنامه‌نگار پیشکسوت، شاعر پیشرو جامعه است، یعنی دردهای جامعه را انعکاس می‌دهد و جلوتر از مردم حرکت می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۱۵۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
وقتی مخاطبی نباشد، شعر خوب هم گفته نخواهد شد

محمد‌رضا بامدادیان ملقب به بامداد جویباری، متولد ۲۲ تیر ۱۳۲۴، شهرستان جویبار شاعر، ادیب و روزنامه‌نگار است؛ او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در جویبار، به تهران آمد و در دبیرستان علمیه تهران دیپلم ادبی گرفت. در سال ۱۳۴۶ وارد دانشگاه تهران شد و در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد. همچنین به جهت فعالیت‌های او در سال ۱۳۹۴ نشان درجه یک هنری را دریافت نمود.

او حضور در وزارت ارشاد، فرهنگ‌سرای رسانه، تحقیق و پژوهش‌های ادبی، مجموعه سروده و اشعار جویبارعمر، تصحیح و تعلیقات دیوان شمس، تصحیح و تعلیق کتاب شاهنامه فردوسی و تصحیح و تعلیقات دیوان اشعار بهار شروانی را در کارنامه فعالیت‌های هنری خود را دارد.

تاریخچه شعر و شاعران در ادبیات فارسی

بامداد جویباری در گفت و گو با پانا با گرامیداشت 27 شهریور روز شعر و ادب فارسی اظهار کرد: شعر پارسی یا شعر کلاسیک در ایران حدود هزار‌و‌صد سال قدمت دارد و این گونه شعرها را از نظر ساختاری عروض و وزن شعر فارسی می‌نامند، هر مصراع به قالب‌هایی تقسیم می‌شود و شعر در ایران خیلی دست خوش تحول و دگرگونی شده، از مدیحه‌سراها تا شاعران درباری، سعدی و حافظ تا نیما و شهریار.

او بیان کرد: ولی به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران بعد از حافظ و سعدی شاعر نداشتیم یا شاعر خوب نبودند تا شاملو که دوباره در شعر تحول زیاد ایجاد کرد و شعر در دورانی قربانی سیاست بوده و خیلی از شاعران برای این که شعر بگویند خود‌سانسوری کردند، یاخلاف میل خود برای گذران زندگی شعر گفتند.

تفاوت شعر جدید و قدیم

او تفاوت شعر امروز با شعر قدیم را قابل مقایسه نمی‌داند و تصریح کرد: در شعر معاصر چند شاعر به تعداد انگشتان دو دست شاید شاعر هستند و بقیه هم نظم پردازند ما قرن‌ها است دیگر مانند سعدی، حافظ، فردوسی و مولانا نداریم.

توجه مردم به حوزه شعر

این شاعر و روزنامه‌نگار تأکید کرد: حتی درشعر نو هم مانند نیما شاعر نداریم، چند تا شاعر جوان نیز حضور دارند که می‌شود به آینده آنان امیدوار بود ولی مشکل بزرگ شعر و کتاب و رقیب سرسخت همین گوشی و اینترنت است و دیگر کمتر کسی برای خواندن شعر علاقه نشان می‌دهد یا کتاب می‌خواند و وقتی مخاطبی نباشد شعر خوب هم گفته نخواهد شد.

نقش شاعر در جامعه

محمد‌رضا بامدادیان خاطرنشان کرد: شاعر پیشرو جامعه است، یعنی دردهای جامعه را انعکاس می‌دهد و جلوتر از مردم حرکت می‌کند، البته شاعرانی هم هستندکه در انجمن‌های ادبی و دنیای مجازی برای خودجایگاهی دارند و مردم از شعرآنها استفاده می‌کنند.

ورود به عرصه شعر و شاعری

او در رابطه با ورود افراد به عرصه شعر و شاعری عنوان کرد: ببینید شعر مثل بازیگری یا خوانندگی نیست نیاز به طبع شعر داره که باید با شاعر دنیا بیاید، یعنی ذاتا" فرد شاعر باشد و با خواندن اشعار و دانستن قواعد ادبی این علاقه و سطح درک خود راگسترش دهد. به قول نظامی گنجوی، « پیش و پسی بست صفت کبریا پس شعرا آمد و پیش انبیا».

خبرنگار: نازنین سرایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار