در گفت وگوی پانا با عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس مطرح شد؛

طرح مجلس برای واردات، کشور را به پارکینگ خودروهای فرسوده بدل نمی‌کند

حداکثر سن پیش‌بینی شده برای واردات خودرو سه سال است

تهران (پانا) - عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس درباره طرح اظهاراتی از قبیل تبدیل کشور به پارکینگ خودروهای فرسوه با اجرای طرح مجلس می‌گوید‌ این اظهارنظرها منطبق با واقعیت نیست و در این طرح نیز بالاترین سن خودروی وارداتی سه سال پیش‌بینی شده است و خودروهای قبل از سال 2018 در این طرح امکان واردات نخواهد داشت، بنابراین هیچ بحثی برای واردات خودروی فرسوده مطرح نیست و حداکثر سن واردات سه سال است.

کد مطلب: ۱۲۱۵۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
طرح مجلس برای واردات،  کشور را به پارکینگ خودروهای فرسوده بدل نمی‌کند

اعظم پویان - واردات خودرو به کشور از سال 1397 به طور کامل ممنوع شده است و در این 3 سال، این ممنوعیت با افزایش قیمت ارز دست به دست هم داد تا قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران با افزایشی قابل توجه همراه شود.« طرح ساماندهی بازار خودرو» و در پی آن آزادسازی واردات خودرو ، توسط مجلس دهم کلید خورد. اما این طرح به دلیل عدم همسویی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توسط شورای نگهبان رد شد و در روزهای اخیر رفع ایرادات شورای نگهبان به آن در دستور کار قرار گرفت، موضوعی که واکنش‌های زیادی را به ویژه از سوی خودروسازان به دنبال داشته است.

این طرح به کمیسیون صنایع مجلس برگشت و ماده 4 آن به منظور تایید گرفتن از شورای نگهبان اصلاح شد. بعد از اصلاح، ساماندهی واردات خودرو این بار در صحن علنی مجلس یازدهم طرح شد و به تصویب رسید. با توجه به اینکه هنوز شورای نگهبان به آزادسازی واردات خودرو چراغ سبز نشان نداده، نمی توان آن را قطعی قلمداد کرد. اما با توجه به اصلاحات صورت گرفته در این طرح، به نظر نمی رسد در شورای نگهبان مسیر سختی را پیش رو داشته باشد.

بهزاد رحیمی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با پانا با بیان اینکه مجلس بر عدم آسیب به صنعت خودروی داخلی تاکید دارد، تصریح کرد:‌ « طرح مجلس به دنبال واردات مشروط خودرو به کشور است به این معنا که با شروطی امکان واردات خودروها وجود خواهد داشت.»

این طرح با پیش‌بینی خروج ارز از کشور طراحی شده است که یا صادرکنندگان به اجرای آن مجاز خواهند بود یا خودروسازان و تولیدکنندگان قطعات که با این تدابیر بازار داخلی نیز دستخوش تغییرات نخواهد شد

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه مجلس با اجرای این طرح رقابت بهتری نیز در کشور ایجاد خواهد شد که در نهایت موجب بهبود تولید خودروهای داخلی می‌شود، عنوان کرد:‌ « شروط این طرح به گونه‌ای است که موجبات زیان به خودروسازان داخلی نخواهد شد و واردات خودرو به ازای صادرات آن خواهد بود. این طرح به نوعی مشوق صادرات خودرو نیز خواهد بود چون واردات خودروهای هیبریدی و برقی در ازای صادرات خودروی تولید داخل یا قطعات آن خواهد بود.»

وی ادامه داد: « این طرح با پیش‌بینی خروج ارز از کشور طراحی شده است که یا صادرکنندگان به اجرای آن مجاز خواهند بود یا خودروسازان و تولیدکنندگان قطعات که با این تدابیر بازار خودروهای داخلی نیز دستخوش تغییرات نخواهد شد.»

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد:‌ « در این طرح برای واردات خودرو تعرفه و عوارض گمرکی در نظر گرفته نشده است.»

رحیمی درباره مخالفت‌هایی که این روزها از سوی خودروسازان به این طرح وارد می‌شود، عنوان کرد: « خودروسازان این طرح و واردات خودرو را به عنوان رقیب خود معرفی می‌کنند و طبیعی است که از آن استقبال نخواهند . اگر خودروسازان بتوانند خودرویی تولید کنند که در بازار خارجی خریدار داشته باشند به نفع آنها نیز خواهد بود اما واقعیت این است که حتی خودروسازان نیز نسبت به این موضوع تردید دارند.»

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس درباره طرح اظهاراتی از قبیل تبدیل کشور به پارکینگ خودروهای فرسود با اجرای طرح مجلس خاطرنشان کرد:‌ «این اظهارنظرها منطبق با واقعیت نیست و در این طرح نیز بالاترین سن خودروی وارداتی سه سال است و خودروهای قبل از سال 2018 در این طرح امکان واردات نخواهد داشت بنابراین هیچ بحثی برای واردات خودروی فرسوده مطرح نیست و حداکثر سن واردات سه سال است.»

گفتنی است ماده ۴ این طرح به شرح زیر در کمیسیون صنایع مجلس اصلاح شده است. هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی، دو نیرویی (هیبرید)، خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی ب (b) و بالاتر و دارای شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر بر اساس گواهی های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار