چالش حضور ثبت‌نام نکرده‌ها در صف واکسیناسیون

تهران (پانا) - با برپایی مراکز شبانه‌روزی واکسیناسیون کرونا، هر روز رکورد جدیدی از تزریق واکسن در کشور به ثبت می‌رسد و این مساله موجب شده تا صف‌های واکسیناسیون شلوغ‌تر شود و به گفته مسئولان وزارت بهداشت، واکسیناسیون به عدد 2 میلیون دُز در روز نزدیک شود، اما این روزها صف‌های واکسیناسیون با چالش حضور ثبت‌نام نکرده‌ها روبه‌روست، موضوعی که می‌تواند روند واکسیناسیون را با چالش مواجه کند.

کد مطلب: ۱۲۱۵۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
چالش حضور ثبت‌نام نکرده‌ها در صف واکسیناسیون

تاکنون شمار واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۶۰ دُز رسیده است به عبارتی تاکنون ۲۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۳۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۶۲۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند. با تزریق محموله‌های جدید واکسن کرونا در کشور، علاوه بر مراکز روزانه، مراکز شبانه‌روزی نیز راه‌اندازی شده‌اند تا با توجه به حجم واردات، تزریق واکسن شدت بیشتری بگیرد. با این حال چند روزی است صف‌های واکسیناسیون با ازدحام عجیبی مواجه شده است زیرا خبری مبنی بر تزریق واکسیناسیون بدون محدودیت سنی در برخی مراکز تهران در فضای مجازی منتشر شد که به دنبال آن پای جمعیتی که سن آنها هنوز اعلام نشده را به مراکز واکسیناسیون باز کند.

اسامی پارک قیطریه، فرهنگسرای اشراق، ایران مال، پارک گفت‌وگو، خانه هنرمندان، بیمارستان شهدای تجریش، سفارت سابق آمریکا و سوله تزریق واکسن اکباتان به عنوان مراکزی که بدون محدودیت سنی واکسن تزریق می‌کنند در فضای مجازی دست به دست می‌شود. هر چند متولیان نظام سلامت این موضوع را رد کرده و اعلام کرده‌اند که واکسیناسیون همچنان بر اساس اولویت‌بندی سنی انجام می‌شود و افرادی که بدون ثبت‌نام و دریافت پیامک مراجعه کنند بازگردانده می‌شوند اما انتشار فهرست مراکزی که بدون محدودیت سنی واکسن می‌زنند در فضای مجازی موجب شده تا سیل جمعیت به سمت این مراکز روانه شود. در عین حال با گذر از برخی مراکز واکسیناسیون متوجه به راحتی می‌توان دید برخی افراد خارج از نوبت سنی به مراکز مراجعه و موفق به تزریق واکسن شده‌اند.

یکی از این مراکز، مرکز واکسیناسیون فرهنگسرای اشراق است که در آن دو صف برای واکسن سینوفارم و برکت اختصاص داده شده است. مهتاب متولد سال 70 و یکی از افرادی است که خارج از نوبت به مرکز واکسیناسیون فرهنگسرای اشراق آمده و در صف واکسن سینوفارم ایستاده تا واکسن خود را تزریق کند «از طریق دخترخاله‌ام که متولد 75 است متوجه شدم برخی مراکز بدون نوبت واکسن می‌زنند.» می‌خواهد شانس خود را امتحان کند. با اضطراب وارد مرکز می‌شود و در نهایت موفق به دریافت دُز اول واکسن خود می‌شود. پشت سر پسری جوان با دوستان خود به مرکز آمده تا او هم شانس خود را امتحان کند. می‌گوید متولد 76 است و از طریق دوستش متوجه شده بدون نوبت واکسن تزریق می‌کنند. دوستش روز گذشته واکسن خود را در همین مرکز تزریق کرده و به امید آنکه واکسن بزند راهی این مرکز شده است.

به دنبال تزریق واکسن خارج از نوبت مسیر را به سمت پارک قیطریه ادامه می‌دهیم. یکی از مراکزی که نامش در فضای مجازی پخش شده است. جمعیت زیادی اطراف محل واکسیناسیون وجود دارد. جمعیتی که اغلب آنها جوانان 20 تا 30 سال هستند. در این میان برخی با عجله برای رسیدن به صف می‌دوند. نزدیک ورودی مرکز جمعیت زیادی فارغ از اینکه در شرایط کرونایی قرار داریم، به هم چسبیده‌اند. ساعت نزدیک 14 است اما درب را بسته‌اند. پسر جوان فریاد می‌زند 3 ساعت در صف ایستاده اما هنوز موفق نشده تا وارد سالن شود. سنش را از او می‌پرسم، می‌گوید 23 سال دارد اما شاکی است.« همه دوستانم در همین مرکز واکسن زدند و از طریق استوری دوستم در اینستاگرام متوجه شدم که در این مرکز بدون محدودیت سنی واکسن زده. »

یک دختر دیگر در ازدحام جمعیت فریاد می‌زند: «دروغ می‌گویند که در این مرکز واکسن خارج از نوبت نمی‌زنند. دخترخاله‌‌ام متولد 78 است. در این مرکز واکسن زده. حالا ما که آمدیم می‌گویند خارج از نوبت نمی‌زنند. اگر قرار است خارج از نوبت نزنند. پس چرا برای بعضی‌ها خارج از نوبت واکسن می‌زنند؟ یا باید برای همه بزنند یا برای هیچ کسی واکسن نزنند.»

«نه دانشجو هستم. نه کارمند. اعلام رده‌های سنی خیلی زمان‌بر است. تا نوبت به من برسد خیلی طول می‌کشد.» این جمله‌های دختری است که به سوله خانه هنرمندان آمده و می‌گوید این سومین مرکزی است که آمده تا ببیند بدون نوبت واکسن می‌زنند یا نه. می‌گوید ناامید نیست و می‌خواهد به همه مراکزی که نامشان در فضای مجازی منتشر شده برود تا واکسن بزند حتی اگر چند روز معطل شود. دختر دیگری هم که تازه از سالن واکسیناسیون خارج شده متولد سال 1370 است و علی‌رغم اینکه هنوز نوبت سنی برای این گروه اعلام نشده می‌گوید از طریق سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کرده و سامانه باز بوده است. سوله واکسیناسیون در خانه هنرمندان نیز جزو مراکز پرجمعیت بود. هر چند صف واکسیناسیون از دور مرتب بود اما ورودی سالن با جمعیت زیادی مواجه بود که بازهم اغلب آنها جوانان زیر 30 سال بودند و سرسختانه ایستاده بودند تا به آنها خارج از نوبت واکسن بزنند غافل از اینکه پس از انتشار اسامی مراکزی که خارج از نوبت واکسن می‌زنند، به تمامی مراکز واکسیناسیون اعلام شده تا بدون نوبت برای هیچ کسی واکسن تزریق نشود.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با ابراز نگرانی از اینکه شهروندان بدون نوبت و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، این موضوع را چالشی برای روند واکسیناسیون عنوان کرده است.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با تاکید بر اینکه محدودیت سنی برداشته نشده است، تاکید کرده پذیرش افراد به مراکز واکسیناسیون صرفا از طریق سامانه سلامت و بر اساس اعلام سن انجام می‌شود. بنابراین مردم باید این موضوع را رعایت کنند تا موجب ازدحام جمعیت در مراکز واکسیناسیون نشوند و هرگونه تغییر سنی و اعلام گروه‌های سنی، فقط از سوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

به نظر می‌رسد اگر روند واکسیناسیون با مراقبت بیشتری انجام نشود و گروه‌های سنی به ترتیب پیش نرود، واکسیناسیون با بی‌نظمی مواجه خواهد شد و این مساله موجب سردرگمی مردمی که در انتظار واکسن هستند، خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار