مهدی جان نثاری؛ مدال آور طلای المپیاد اقتصاد و مدیریت:

پس از کرونا، جنگها نه در کف بازار، که در فضای مجازی رخ می‌دهد

تهران(پانا)- در سده ای که گذشت، روایات و وقایع مختلفی جهان را تغییر داد، از جنگ‌های جهانی و رکود بزرگ تا جنگ سرد و بحران‌های نفتی و مالی، اما جهان شمول ترین واقعه‌ای که به کلی ساختار جهان را دگرگون کرد ویروس کرونا بود.

کد مطلب: ۱۲۱۵۵۴۲
لینک کوتاه کپی شد
پس از کرونا، جنگها نه در کف بازار، که در فضای مجازی رخ می‌دهد

از دسامبر سال ۲۰۱۹ مورخ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بیماری منحوس کرونا بر جهان سایه انداخته است.

مهدی جان نثاری؛ مدال آور طلای المپیاد اقتصاد و مدیریت در گفت و گو با پانا ضمن اشاره به تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان اذعان کرد: «اقتصاد های منفی ابتدای دوره پاندمی بلافاصله متوجه شدند که رویه های دنیا نیاز به تغییر دارد و به سرعت رویه های جدید را پذیرفتند، از نهادهای مالی تا تسریعات مبادله و تجارت بین الملل تا دورکاری و تغییر ساختار زمان ثابت و قوانین کار به مشاغل پروژه ای، مدل های قرن بیست و یکی کسب و کار و مزیت آفرینی های جدید و خلق انحصارهای مبتنی بر جهان مجازی است. شاید انتظار این باشد که سرعت گردش پول در جهان پسا کرونا بیشتر شود و یک سری تغییرات در ساختارهای اقتصادی و حتی نظام پولی را شاهد باشیم.»

وی در ادامه با اشاره به پیامدهای کرونا بر سیاست های جهان افزود:« عالم سیاست به تبع همه عوالم بشری از این ویروس تاثیر پذیرفته، از ساختار های جنگ رسانه ای مدرن امروز تا کنترل اجتماعی جدید. دنیای سیاست خلاء ای داشت که باید پر می‌شد. تجربه کنترل یک پاندمی چیزی نبود که بتوان بدون چنین تجربه ای به دست بیاید. علاوه بر همه این ها در جهان پساکرونا قدرت سلبریتی های مجازی به شدت زیاد شده، ساختار قدرت های یک شبه که به سرعت نابود می شوند. جنگ های امروز بیش از اینکه کف میدان یا در بازارها به وجود بیایند در رسانه ها و دنیای حقیقی مجازی به وجود می آید.»

جان نثاری در رابطه با اثر کرونا در حوزه آموزش اظهار کرد: «جهان آموزش و یادگیری به شدت مورد تاثیر واقع شده است. در واقع هدف اصلی پرورش و جامعه پذیری دیگر به سادگی در نهاد مدرسه انجام نمی‌شود. یادگیری و آموزش دروس نیز روحی دیگر گرفته در جسم سابق که همچنان باعث سردرگمی معلمان و دانش آموزان شده است. ماهیت دیوایس هایی که امروزه هر دانش آموز حداقل به یکی از آنها دسترسی دارد آموزشی نیست. ابزاری است برای ورود به دنیای جدید، مسلما ورود به هر دنیایی نیاز به دانستن فرصت ها و تهدیدات و همچنین قوانین حاکم دارد. از بدی های این جهان پساکرونا ورود بدون مهارت زندگی در دنیای جدید است. کنترل اجتماعی و جامعه پذیری امروزه نه در خانه و مدرسه که در اینستاگرام و لایکی و شبکه های اجتماعی مشابه دنبال می شود. اصل سخن بر لزوم آشنا شدن با زندگی جدید و کنترل های اجتماعی حرفه ای به شیوه جدید است.»

وی تاکید کرد: «کرونا حتی بر زندگی انسان‌ها نیز پیامدهای گوناگونی داشت. سبک زندگی کرونایی هم که بسی حرف دارد و نکته، از تلاش برای بقاء و همدلی و مواسات گرفته تا گره خوردن سرنوشت افراد به همدیگر. شاید ویروس کرونا منجر به دوری های جسمی شد، اما روح مردم را با حقیقت همدلی یکی کرده و همه نه فقط برای خود که برای اطرافیان خود بسیاری از محدودیت ها را می پذیرند. پوشش یا برطرف کردن نیاز های روحی مثل تفریح و حتی کمک به سایر خانواده ها نمونه ای از همدلی مردم در سراسر دنیا بود.»

مهدی جان نثاری؛ مدال آور طلای المپیاد در پایان به عنوان سخن آخر بیان کرد: «بشر مجددا توانست برای این دشمن ناخوانده و بی رحم راه حل هایی بیاندیشد و تا حدودی اثراتش را دفع کند. در واقع برای بشریت، این زخم کاری نبود.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار