با حضور مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت وزارت آموزش و پرورش :

اختتامیه نخستین جشنواره کشوری تولید محتوا ویژه فضای مجازی برگزار شد

بوشهر(پانا)- در آیینی با حضور مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت وزارت آموزش و پرورش، اختتامیه نخستین جشنواره کشوری تهیه و تولید محتوای آموزشی، ترویجی و کمک آموزشی ویژه فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در بوشهر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۵۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد
اختتامیه نخستین جشنواره کشوری تولید محتوا ویژه فضای مجازی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر ، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در این آیین گفت: طرح یاریگران زندگی برای سومین سال متوالی امسال با همکاری آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرا می‌شود و ۴۰هزار مدرسه در سراسر کشور زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

مسعود شکوهی افزود: طرح یاریگران زندگی در مدارس به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر و مبارزه با اعتیاد به اجرا درمی‌آید.

او گفت: در طرح یاری‌گران زندگی دانش آموزان، اولیای آنها و ذینفعان محلی با تولید پروژه‌های کوچک در این بخش فعالیت می‌کنند.

شکوهی اضافه کرد: در قالب طرح یاریگران زندگی بیشتر به دنبال هم‌افزایی، انسجام بخشی و هدفمند کردن فعالیت‌ تشکل‌های دانش‌آموزی هستیم.

وی با بیان اینکه در طرح یاریگران زندگی به دنبال فرهنگ‌سازی برای ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان هستیم گفت: آموزش و مهارت بهترین راه حل برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر است.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به اجرای طرح نماد در مدارس پرداخت و تصریح کرد: طرح نماد یک نظام مراقبت اجتماعی و ائتلافی با همکاری دستگاه‌های مختلف است .

شکوهی ادامه داد: دانش آموزان نیاز به مراقبت دارند که مهمترین اصل این مراقبت را آگاهی بخشی به آنان در کانون خانه و مدرسه تشکیل می‌دهد.

وی یادآور شد: سال گذشته ۳۰هزار مدرسه زیر پوشش طرح یاریگران زندگی قرار گرفتند.

شکوهی تاکید کرد: آسیب‌های اجتماعی حوزه‌های متفاوت، پیچیده و متنوعی دارد که اعتیاد به عنوان اَبَر آسیب شناخته می‌شود. ممکن است آمار دانش آموزان درگیر اعتیاد در کشور قابل توجه نباشد اما دانش آموزان قابل توجهی در خطر و در معرض این بلای خانمانسوز هستند که تلاش می‌شود با آموزش و توانمندسازی انجام شده آنها را از گرفتار شدن در این خطر نجات دهیم.

به گفته شکوهی برنامه‌های ارتقایی و پیشگیرانه یاریگران زندگی برای سه حوزه ابتدایی، متوسطه اول و دوم طراحی شده‌است و مهمترین مشکل در این بخش محدودیت اعتبارات است که تنها امکان برنامه ریزی برای ۴۰درصد از دانش آموزان وجود دارد.

وی در باره جشنواره تهیه و تولید محتوای آموزشی، ترویجی و کمک آموزشی ویژه فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در بوشهر گفت: با برگزاری این جشنواره یک کار آموزشی، ترویجی و تبلیغی در راستای پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر دنبال شده است.

شکوهی یادآور شد: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال ۱۰برنامه مختلف در طول سال تحصیلی با همکاری مشترک ستادی، استانی و مدرسه‌ای طراحی شده‌است که یکی از این برنامه‌ها برگزاری جشنواره تولیدات فضای مجازی بود.

وی اضافه کرد: این جشنواره فرصتی است که آگاهانه، عالمانه و هوشمندانه از این فضا و فرصت برای آموزش، توانمندسازی دانش آموزان و خانواده‌های آنان و همکاران به خوبی استفاده شود.

شکوهی گفت: جشنواره تولیدات فضای مجازی می‌تواند برنامه‌های کانون‌های یاریگران زندگی را تقویت و غنی کند و تلاش می‌شود آثار برگزیده و تولیدات دیگر در بخش‌های دیگر با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه شاد برای دانش آموزان به نمایش گذاشته شود.

وی با اشاره به پاندمی کرونا اظهار کرد: در سه دهه اخیر در قرن بیست و یکم کشورهای مختلف با هیچ تجربه و بحرانی مشکل‌سازتر از پاندمی کرونا دست و پنجه نرم نکرده‌اند و در این شرایط بود که آموزش دانش‌آموزان به سوی فضای مجازی هدایت و فرصت‌هایی مهم در این حوزه فراهم شد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر هوشیاری متولیان تعلیم و تربیت در عرصه فضای آموزشی نسبت به شناسایی آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: در این عرصه اصلاح رفتارهای نادرست و نهادینه کردن رفتارهای صحیح مورد توجه ویژه است که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در اولویت برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

شکوهی عنوان کرد: ظرفیت سازی، تولید و نشر محتوا برای فضای مجازی با محوریت شبکه شاد و تولید محصولات فرهنگی کمک آموزشی توسط استان‌ها از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی مخاطبان این جشنواره را فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیا اعلام و عنوان کرد: ظرفیت سازی، تولید محتوا، نشر و ترویج محتوا، چارچوب‌های اجرای این جشنواره است و دستاوردهای مورد انتظار نیز تولید موشن گرافی و کلیپ برای نشر و ترویج متمرکز محتوا در شبکه شاد بوده است.

شکوهی با بیان اینکه در آموزش حضوری سه کتاب برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم تدریس می‌شود، افزود: اکنون که شاهد تغییر فضای آموزشی هستیم، آشنایی دانش‌آموزان با آسیب‌ها در این حوزه نیاز به همکاری همگان به‌ویژه هنرمندان در تولید کلیپ و فیلم کوتاه است.

وی با بیان اینکه آموزش در فضای مجازی نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد، ادامه داد: در این زمینه ناگزیر به آموزش‌ها در فضای مجازی هستیم که نقش معلمان در ۱.۵ سال گذشته در ارائه آموزش و تولید محتوا قابل تقدیر است.

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در این آیین گفت: هدف ما تنها تولید محتوای خشک برای فضای مجازی نیست، بلکه باید این تولیدات دارای محتوایی جذاب باشند.

علیمراد کرمی اضافه کرد: در زمان فعلی، هزاران کانال مشغول پخش برنامه‌های متفاوت و جذاب برای جوانان و نوجوانان ما هستند و ما نیز باید همانند آنها با برنامه‌های جذاب و با محتوا سعی در جذب جامعه هدف کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر هم از درخشش فرهنگیان استان در نخستین جشنواره کشوری تهیه و تولید محتوای فضای مجازی با موضوع پیشگیری از اعتیاد خبر داد.

علی موحدی یکی از مهمترین راه‌های ممکن برای کاهش و کنترل آسیب‌ها در فضای مجازی را تهیه و تولید محتواهای مناسب و توزیع در بین دانش‌آموزان در معرض آسیب دانست و افزود: این امر نیازمند همکاری بین سازمانی، همکاری بین بخشی و فعال شدن معلمان و دانش‌آموزان با برگزاری جشنواره‌های مختلف است.

وی یادآور شد: ۳۴۵اثر به نخستین جشنواره کشوری تهیه و تولید محتوای آموزشی، ترویجی و کمک آموزشی ویژه فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در بوشهر ارسال شد که از این شمار ۱۳۳اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار