معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی تنها ۰/۲ درصد با میانگین کشوری سوادآموزی اختلاف دارد

تبریز( پانا )- اسفندیار صادقی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی، در جلسه ستاد پشتیبانی سوادآموزی استان گفت خوشبختانه آذربایجان‌شرقی با میانگین ۹۶/۶ درصد تنها ۰/۲ درصد با میانگین کشوری تفاضل دارد.

کد مطلب: ۱۲۱۵۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
آذربایجان‌شرقی تنها ۰/۲ درصد با میانگین کشوری سوادآموزی اختلاف دارد

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در آغاز جلسه ستاد پشتیبانی سوادآموزی گفت: این جلسه جهت قدردانی از فعالیت های مجموعه سوادآموزی استان است که به صورت متداوم در زمینه ریشه کن سازی بی سوادی تلاش بی‌وقفه داشتند.

جعفر پاشایی افزود: برابر سرشماری که در سال های گذشته صورت گرفت گروه هدف ضمن آموزش و سواد آموزی رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال هستند و از آنجایی که آذربایجان شرقی جزو استانهای برتر در حوزه های فرهنگی است که دارای اولین مدرسه استثنایی، اولین کتابخانه عمومی و...است باید در این راستا پیشتاز باشد و خوشبختانه ما دارای رتبه خیلی خوب در سطح کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: فلسفه این برنامه نامه ای است که از طرف معاون سواد آموزی کشور به استاندار محترم داده شد و تا به امروز این برنامه با ۲ هدف اصلی مورد پیگیری است. اولین مورد سواد آموزی در سراسر استان و رسیدن به میانگین کشوری و حتی عبور از آن و دومین مورد مطرح بحث کیفیت یادگیری سواد چندگانه در حوزه های مختلف که به هر یک از موارد باید با برنامه ریزی و هدف گذاری پرداخته شود.

این مقام مسئول در زمینه تعلیم و تعلم با اشاره به بازگشایی مدارس اظهار کرد: در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم و با توجه به ارزیابی مرکز اقدامات آموزش و پرورش که در هماهنگی کامل با ستاد مقابله با کرونا استان است ان‌شاءالله از روز شنبه سال تحصیلی جدید به صورت حضوری، مجازی و ترکیبی برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌کنیم برگزاری کلاس ها بصورت حضوری در آبان ماه صورت گیرد و در روستاهای اطراف نیز کلاس ها بصورت ۱۰ نفر برگزار شود و در این راستا واکسیناسیون فرهنگیان بسیار حائز اهمیت است و همچنین واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال نیز در حال برنامه ریزی است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش نیز در ادامه این جلسه گفت: برابر سرشماری که در سال ۱۳۹۱ انجام گرفت میانگین آذربایجان شرقی در حوزه سواد آموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال داری میانگین ۹۲/۱ درصد بود اما امسال خوشبختانه این میانگین به ۹۶/۴ درصد رسید چنانچه میانگین سواد آموزی کشوری برابر با ۹۶/۶ درصد است مشاهده می‌کنیم که استان ما تنها ۰/۲ درصد با سرانه کشوری تفاضل دارد.

اسفندیار صادقی افزود: بنا به سرشماری سال ۱۳۵۰ سرانه سواد آموزی کشوری برابر با ۴۸/۵ درصد بود و آذربایجان شرقی دارای میانگین ۳۶ درصد بود و پیش از انقلاب ما ۱۲/۵ درصد از میانگین کشوری عقب بودیم.

وی به شتاب در امر سواد آموزی اشاره کرد و گفت: امید است تا پایان سال جاری از میانگین کشوری نیز عبور کنیم؛ تا پایان سال ۱۳۹۹ ما شاهد بودیم که ۴۱ هزار و ۸۲۹ نفر از عزیزانی که در دوره سواد آموزی شرکت داشتند مدرک پایانی را اخذ کردند.

وی افزود: ثبت احوال خارج از وظیفه خود افراد بی سواد را شناسایی و به ما معرفی کردند تا آنها را در دوره های سواد آموزی شرکت دهیم، شناسایی افراد بی سوادی که بر طبق آمار به ما معرفی شده‌اند بسیار دشوار است اما با همکاری اداره ثبت احوال استان بدنبال پیدا کردن این افراد هستیم.

این مقام مسئول در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: نزدیک به ۳۳ درصد از افراد معرفی شده در تبریز سکونت دارند و برای سواد آموزی این افراد عزم ملی نیاز است و تنها از دست آموزش و پرورش کاری بر نمی‌آید. بعضا در شناسایی هایی که انجام می‌دهیم بیشتر افرادی که در روستاها بعنوان بی سواد معرفی شده‌اند شناسایی‌شان بسیار سخت است، چراکه یا مهاجرت کرده‌اند و یا فوت شده‌اند. از فرمانداران انتظار می‌رود با آماری دقیق و کتبی اعلام کنند که با توجه به آمار ما یا پایان بی سوادی در آن منطقه را اعلام خواهیم کرد که همکاران ما نیز در مناطق غیر نیاز اذیت نشوند و یا افراد بی سواد را در دوره های سواد آموزی شرکت خواهیم داد.

وی افزود: شهرستان اسکو با میانگین ۹۸ درصد در صدر پشتیبانی سواد آموزی قرار دارد و حتی آخرین مناطق نیز دارای میانگین ۸۷ درصدی هستند.

صادقی خاطر نشان کرد: در ایام کرونا سواد آموزی هم مانند باقی ارکان دچار مشکل شد اکثر کلاس های حضوری ما با جمعیت زیر ۱۰ نفر برگزار شد و همچنین در شبکه شاد نیز کلاس های مجازی صورت گرفت و در شبکه استانی نیز با همکاری صدا و سیما برنامه لوح و قلم و برنامه های رادیویی در این راستا پخش می‌شد.

وی افزود: با ۳۰ ارگان مختلف دارای توافقنامه هستیم که هدف عمده ما جذب افراد و کلاس گذاری برای آنها است در سال گذشته بالای ۹ هزار و ۹۰۰ نفر برای شرکت در کلاس ها جذب شدند و تعداد ۳ هزار و ۳۱۲ نفر آموزش دهنده داشتیم که در حال تدریس هستند و عده‌ای از آنها نیز جذب آموزش و پرورش شدند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش درباره چالش ها شرح داد: مهم ترین چالش کنونی ما عدم دسترسی به اطلاعات دقیق اسمی بی سوادان است و اکثر افراد با کمک ثبت احوال شناسایی شدند.

وی افزود: نبود پشتوانه مناسب از دیگر مشکل ها است که اگر یکسری از محدودیت های قانونی اجرا شوند افراد ملزم به سواد آموزی خواهند بود. برای مثال حداقل سواد لازم برای دریافت کارت سوخت پایه سوم راهنمایی است که در این صورت افراد با احساس نیاز به سواد آموزی توجه می‌کنند.

اسفندیار صادقی پیشنهاد کرد: حرکتی در آموزش و پرورش صورت گرفت که بسیار جالب بود؛ در بدو ورود دانش آموزان به مدارس، مدیران از آنها مدارک تحصیلی اولیاهایشان را می‌خواهند که اگر اولیایی دارای سواد نباشند به ما معرفی شوند تا در راستای سواد آموزی آنها قدم برداریم. در کنار سایر دستگاه ها فرمانداران حرف اول را می‌زنند که باید به فرمانداران در رابطه با پشتوانه شورا ابلاغ شود و ارزیابی امتیازدهی ها با توجه به عملکرد صورت گیرد.

صادقی در ارتباط با فعالیت های جهاد کشاورزی نیز اظهار کرد: از جمله جوامع هدف ما کشاورزان عزیز هستند که از جهاد کشاورزی انتظار داریم با تشویق کشاورزان و ایجاد تغییرات در سهمیه ها به امر سواد آموزی آنها کمک کنند. با کمک های کمیته امداد بهزیستی نیز توانستیم برای افراد معلول، زندانیان و در پادگان ها نیز کلاس برگزار کنیم که برای معلولین عزیز تدریس‌گران ما با حق الزحمه بیشتر و مراجعه به منزل افراد به آنها تدریس می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شهرها به عنایت شهرداری نیاز داریم تا توجه ویژه ای به بنرهای سوادآموزی در سطح شهر داشته باشند و در عوارض به افرادی که در دوره ها شرکت می‌کنند تخفیف داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار