دبیر آموزش و پروش اسلامشهر:

استفاده از روش‌های تشویقی و تلطیفی برای کنترل کودکان بیش فعال

اسلامشهر (پانا) - بیش‌فعالی که به اختصار ADHD خوانده می‌شود نوعی اختلال شایع است که حدود ٨ تا ۱۰ درصد کودکان را مبتلا می‌کند،کودکانی که به دلیل بیش فعالی و شطینت زیاد والدین خود را کلافه و خسته می‌کنند و باعث می‌شوند پدر و مادر نارحت شوند، اما این کودکان با کنترل و رفتار صحیح اطرفیان قابل کنترل و تربیت هستند.

کد مطلب: ۱۲۱۵۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از روش‌های تشویقی و تلطیفی برای کنترل کودکان بیش فعال

امیر ستوان دبیر آموزش و پروش اسلامشهر، روانشناس و مشاور در گفت‌ و‌ گو با پانا از تجربه‌های خود در رابطه با خصوصیات کودکان بیش‌فعال اظهار کرد: «بیش‌فعالی در واقع یعنی عدم تمرکز دانش‌آموز نسبت به یادگیری دروس، عدم سازگاری با سایر بچه‌ها در محیط مدرسه، پرخاشگری و بعضا" درگیری فیزیکی و هنجارشکنی قوانین مدرسه و نارضایتی اولیاء مدرسه، خانه و سایر دانش‌آموزان از فرد مورد نظر است.»

او در‌ رابطه با اساسی‌ترین مشکل این کودکان بیان کرد: «عدم آرامش‌فکری از خصوصیات این نوع اختلال در کودکان است، زیرا آنها در خود تفکراتی از جمله، اینکه کسی حاضر نیست با آنها دوست شود، دیگران بر علیه آنها هستند، مقابل آنان جبهه می‌گیرند، تصور می کنند در جامعه و بین دوستانشان جایگاهی ندارند و در کل تصورشان از خود این است که کمتر مورد توجه دیگران هستند و همین تفکر برایشان آزاردهنده است. بنابراین تلاش می‌کنند با این گونه اقدامات خودنمایی کنند‌.»

ستوان در ادامه به یکی از نگرانی‌های والدین این کودکان، یعنی آسیب‌های اجتماعی پرداخت و ادامه داد: «معمولا" آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد به مواد مخدر به شدت نوجوانان بیش‌فعال را تهدید می‌کند و همچنین رفتارهای ضد اجتماعی مثل دزدی و خودکشی از دیگر آسیب‌های مورد تهدید این دانش‌آموزان است.»

او در رابطه با نحوه آموزش دانش‌آموزان بیش فعال در دوران کرونا و فضای مجازی افزود: تحصیل در فضای مجازی برای این کودکان یک حرکت جدید است و هنوز بررسی آن‌چنانی روی آن صورت نگرفته، اما طبق گزارشات والدین به مدرسه، مشخص شده رفتارهای ناسازگارانه در این دوران افزایش یافته و عدم توجه و تمرکز به درس در این نوع آموزش کاهش یافته است.»

این دبیر آموزش و پرورش اسلامشهر در زمینه رفتار با دانش‌آموزان بیش فعال تصریح کرد: «تنبیه کردن این دسته از دانش‌آموزان کاملا" اشتباه است و ضرورت دارد از روش‌های تشویقی و تلطیفی استفاده کرد و در مجموع پای صحبت‌های آنها نشست، رابطه دوستانه با آنها برقرار کرد و با همکاری اولیاء دانش‌آموز و مدرسه در جهت رفع نسبی مشکلات این دانش‌آموزان قدم برداشت.»

امیر ستوان روانشناس و مشاور در رابطه با چگونگی درمان کودکان بیش فعال تأکید کرد: گ «به دلیل آن‌ که در تمامی مناطق آموزش و پرورش، مراکز مشاوره تحصیلی مستقر است، در زمان کرونا این دسته از دانش‌آموزان به این‌ مراکز ارجاع می‌شوند.»

خبرنگاردانش‌آموز: فاطمه شکوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار