استاندار آذربایجان‌شرقی :

پیرغلامان و خادمان حسینی گنجینه‌ای معنوی در جهان هستند

تبریز(پانا)- استاندار آذربایجان‌شرقی در افتتاحیه اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی گفت پیرغلامان و خادمان حسینی گنجینه‌ای معنوی در جهان هستند.

کد مطلب: ۱۲۱۵۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
پیرغلامان و خادمان حسینی گنجینه‌ای معنوی در جهان هستند

.محمدرضا پورمحمدی دیروز در مراسم افتتاح اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی افزود: در طول تاریخ، هنر و ادبیات ایران زمین همواره در خدمت ائمه اطهار (ع) بوده و خواهد بود و در این میان آذربایجان با شاعرانی مانند فضولی، یحیوی و دخیل و ... نقش بسزایی در این زمینه داشته است که امروز هم شهرهای این بزرگواران ورد زبان تمامی مداحان است.

پورمحمدی ضمن اشاره به اشعار عاشورایی آذربایجان، اضافه کرد: اشعار شعرای آذربایجانی در منقبت ائمه و سالار شهدا است. و سنت شعر و ادبیات عاشورایی در این سرزمین شاهکاری از ادبیات عاشورایی است. ادبیاتی که در هیچ جایی از جهان وجود ندارد و بر همین اساس باید گفت که زبان ترکی در ایجاد، بسط و توسعه ادبیات عاشورایی عملکردی بی مانند دارد.

وی ادامه داد: ادبیات عاشورایی و مرثیه‌سرایی، از ناب ترین بخش‌های آفرینش شعر و شاعری است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: امروز استان و شهر ما میزبان خادمان و پیرغلامان امام حسین(ع) است؛ گنجینه‌های معنوی که بیش از ۷۰ سال از عمر خود را به دور از بدعت و با عظمت تمام صرف برپایی مجالس حسینی کرده‌اند.

وی در آخر خاطرنشان کرد: سوز و گداز اشعار شاعران و نوای مداحان این سرزمین بوی دیگری دارد و جایگاه آذربایجان در ایجاد، بسط و گسترش ادبیات عاشورایی با هیچ منطقه ای قابل قیاس نیست.

همچنین در این مراسم رییس اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی ضمن اشاره به نقش تبریز در تمدن اسلامی گفت: یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی و زنده نگه‌داشتن آیین‌ها و مناسک عاشورایی است که خطه آذربایجان و تبریز نقش ویژه در آن داشته است.

محمدمهدی رحمتی افزود: ۱۸۰ میهمان از استان های مختلف کشور و ۲۰ میهمان خارجی از کشورهای هند، پاکستان، آلمان، عراق، ترکیه، آذربایجان، غنا، آرژانتین، ترکیه و کنیا در این اجلاس حضور دارند.

در این راستا رییس ستاد اجرایی این اجلاس گفت:در طول دو ماه ۴۶جلسه در کمیته ها تشکیل شده است و فضاسازی خوبی در استان و به طبع آن در کشور ایجاد و تلاش شده است تا آیین ها و فرهنگ عزاداری تبریز و آذربایجان شرقی را در رسانه های داخلی و خارجی مطرح کنیم.

مرتضی صفری ادامه داد: تلاش بر انجام فشرده کارها بوده است و انشاالله این اجلاس در شان ابا عبدالله و نیز در شان آذربایجان شرقی باشد.

از برنامه های این اجلاس می توان به مجلس شعر چله عشق که در سالن همایش مصلی تبریز برگزار می شود و نیز تجلیل از هیئت های نمونه عزاداری های سنتی آذربایجان و تبریز در دانشگاه هنر تبریز، رونمایی از ثبت ملی آئین عزاداری عجم و شاخسی، روضه های خانگی با حضور مداحان کشوری اشاره کرد.

این اجلاس عصر دیروز در 23 شهریور ساعت ۱۷:۳۰ در محوطه مسجد کبود آغاز به کار کرد و فردا در ۲۵ شهریور اختتامیه آن خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار