رییس هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان و خادمان حسینی:

یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری اجلاس،زنده نگه‌داشتن آیین‌ها و مناسک عاشورایی است

تبریز(پانا) - نشست خبری هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی در اتاق جلسه استانداری تبریز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۴۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری اجلاس،زنده نگه‌داشتن آیین‌ها و مناسک عاشورایی است

پس از دو سال وقفه از برگزاری هفدهمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی، هجدهمین دوره آن، امروز ۲۳ شهریور در محوطه مسجد کبود تبریز افتتاح می‌شود و ۲۵ شهریور در این شهر به پایان خواهد رسید.

این اجلاس برای اشاعه فرهنگ عاشورایی از پیر غلامان حسینی است که عمر پربرکت خود را در مکتب قرآن و عترت سپری کرده‌اند و به‌ عنوان مبلغان این فرهنگ در چند دهه گذشته فعالیت‌های بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند، قدردانی می کند.

رییس هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان و خادمان حسینی گفت: این رویداد فرهنگی - مذهبی بیست و سوم شهریور در محوطه مسجد کبود تبریز برگزار می‌شود.

رحمتی، افزود: امسال نیز این جلاس با همکاری نمایندگانی از سازمان تبلیغات اسلامی، کانون مداحان کشور، هیات رزمندگان اسلام، بسیج مداحان، مجمع شعرای آیینی کشور، بنیاد دعبل خزاعی و سایر دستگاه های دولتی و خدماتی برگزار می شود.

محمدمهدی رحمتی افزود: یکی از ویژگی های این اجلاس دشواری برگزاری آن است که بعد از وقفه یک ساله بخاطر کرونا راه اندازی این اجلاس یک کار بسیار دشواری شده است.که متناسب با شرایط امروز و آمادگی در عرض ۲ ماه یک رکورد محسوب می شود.

وی ادامه داد و گفت: از هر استان سه نفر در حوزه های مداحی و سرایش اشعار حسینی برای حضور در اجلاس هجدهم انتخاب شده اند تا با ظرفیتی نزدیک به ۱۵۰ نفر این اجلاس در تبریز به‌ عنوان خاستگاه تشیع در ایران که قدمتی زیاد در برپایی آیین‌های سوگواری دارد، برگزار می شود.

نقش تبریز در تمدن اسلامی

رحمتی ضمن اشاره به نقش تبریز در تمدن اسلامی گفت: یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی و زنده نگه‌داشتن آیین‌ها و مناسک عاشورایی است که خطه آذربایجان و تبریز نقش ویژه در آن داشته است.

رییس اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی اضافه کرد: معرفی گروه‌های مرجع اجتماعی در حوزه فرهنگ حسینی و تقویت ظرفیت‌های گردشگری مذهبی از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس است.

وی ادامه داد: این اجلاس پیش درآمدی برای شور و شعور روزافزون حسینی است که هر سال از سوی رسانه ملی برای قدردانی از جامعه حسینی برگزار می شود.

او با اشاره به شاخص های انتخابی پیرغلامان گفت: در انتخاب پیر غلامان مجموعه ۱۲ شاخص وجود دارد که توسط کمیته ها بررسی می شود. یکی از ویژگی ها، وفاق کامل در انتخاب پیر غلامان است. که همه دستگاه ها نقش داشته اند قدمت فعالیت استفاده از اشعار درست، پرهیز از خرافی گویی ها، و بدعت ها در آیین های عاشورایی از موارد مهم است که در سال های اخیر تا حدودی شاهد اصلاح این اشعار هستیم.

رحمتی یادآور شد: ۱۸۰ میهمان از استان های مختلف کشور و ۲۰ میهمان خارجی از کشورهای هند، پاکستان، آلمان، عراق، ترکیه، آذربایجان، غنا، آرژانتین، ترکیه و کنیا در اجلاس هجدهم حضور دارند.

همچنین در این نشست رئیس کمیته اجرایی سی و ششمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی گفت: از دو ماه پیش کار ستادی اجلاس با ریاست استاندار محترم شروع شده است.

مرتضی صفری افزود: هفت کمیته در ستاد مشغول به کار هستند که از جمله آنان می توان به کمیته فرهنگ و هنر، کمیته اجرایی و اطلاع رسانی، کمیته امنیت و انتظامات و کمیته تدارکات و پشتیبانی و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: در طول دو ماه ۴۸ جلسه در کمیته ها تشکیل شده است و فضاسازی خوبی در استان و به طبع آن در کشور ایجاد و تلاش شده است تا آیین ها و فرهنگ عزاداری تبریز و آذربایجان شرقی را در رسانه های داخلی و خارجی برسانیم و تلاش بر انجام فشرده کارها بوده است و انشاالله این اجلاس در شان ابا عبدالله و نیز در شان آذربایجان شرقی باشد.

از برنامه های این اجلاس میتوان به مجلس شعر چله عشق که در سالن همایش مصلی تبریز برگزار می شود و نیز تجلیل از هیئت های نمونه عزاداری های سنتی آذربایجان و تبریز در دانشگاه هنر تبریز، رونمایی از ثبت ملی آئین عزاداری عجم و شاخسی، روضه های خانگی با حضور مداحان کشوری و وبینار با موضوع شهریار و ادبیات عاشورایی اشاره کرد.

این اجلاس عصر امروز در 23 شهریور ساعت ۱۷:۳۰ در محوطه مسجد کبود اجلاس آغاز به کار خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار