آغاز برداشت و فرآوری انگور در شهرستان بن

بن ( پانا) - پاییز فصل رسیدن عقیق های سرخ و دانه‌های زرین انگور است که در تاکستان های زیبا، چون جواهر می‌درخشند.

کد مطلب: ۱۲۱۴۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
آغاز برداشت و فرآوری انگور در شهرستان بن

پس از وزیدن باد سویل و نزدیک شدن پاییز برداشت این محصول در شهرستان بن آغاز می شود.
انگور های مرغوب از نوع شیرازی، عسگری، فرخ همدانی و مثقالی، ذرتی و... از انواع انگورهای این شهرستان است.
این میوه از دیر باز از نظر اقتصادی و مصرف خوراکی جایگاه ویژه ای داشته است و با توجه به سرد سیر بودن این منطقه و طبع گرم این ماده غذایی، به صورت خشک شده (کشمش،مویز) و فراورده ای به نام شیره انگور که در زبان محلی (دوشاب) نامیده می شود جهت استفاده در سایر فصول خصوصا زمستان ذخیره می شده است.
برداشت محصول تاکستان ها از آغاز تا پایان با آداب و رسوم خاص خود همراه بوده است. حمل انگورها با سبدهای دست بافت که با گیاهان ساخته شده بود و (لوده) نام داشت، با بهره ای که در مسیر تاکستان تا خانه به رهگذران داده می شد، حمل می‌شد.
پختن شیره به صورت دسته جمعی بود که گاه چند خانواده برای تهیه شیره و استفاده از اجاق ها و دیگ های مشترک اجبارا چند روزی را با هم سپری می کردند و غذاهای سنتی را هم کنار آتش اجاق ها تهیه می کردند. شیره پختن نیز،بخشی از فرهنگ بومی این منطقه را در دل خود دارد.
مادران قدیم با شیره انگور و کدو(کدوله دوشاب) و گاه از ترکیب این ماده با میوه هایی چون هلو و زرد آلو، مرباهای طبیعی و خوشمزه ای درست می کردند و با افزودن مغز گردو و بادام به آن میان وعده یا صبحانه ای مقوی برای اعضای خانواده فراهم می‌کردند.
در خانه های قدیم معمولا جایگاهی برای آبگیری انگور به نام (کور )وجود داشت که انگورهای چیده شده را در آن می ریختند و پس از تحت فشار قرار دادن آنها آب انگور به دست آمده را در دیگ هایی که روی اجاق های گلی که با آتش هیزم روشن می شد می جوشاندند و پس از اینکه آب انگور غظلت مطلوب را پیدا می کرد شیره نهایی را در کوزه های بزرگ سفالی ذخیره می کردند.
در زمان حال این روش با کمی تغییر انجام می‌شود.
گفتنی است از ویژگی های منحصر به فرد تهیه شیره در روش سنتی، صاف کردن آب انگور با نوعی خاک مخصوص است که در اطراف شهر موجود است.
از خواص شیره انگور می‌توان به درمان کم‌خونی، پیشگیری از سرطان، بالا بردن سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه و جلوگیری از حمله قلبی اشاره کرد.

خبرنگار دانش آموز: غزل علی بیگی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار