معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال مورد بررسی است

بیشترین آسیب آموزش مجازی برای دانش‌آموزان کم برخوردار شهرهای بزرگ است

تبریز( پانا )- معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت در جلسه شورای آموزش و پرورش که در حضور رئیس جمهور برگزار شد، رئیس جمهور از گفت و گوی خود با رئیس جمهور چین و بررسی واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال سخن گفت.

کد مطلب: ۱۲۱۴۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال مورد بررسی است

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه مشترک شورای معاونین و مدیران و روسای نواحی و مناطق آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: بسیاری از برنامه هایی که ما پیگیر بودیم و برای رصد آموزش و یادگیری و بحث عمران مدنظرمان بود، آذربایجان شرقی همکاری مستمر و خوبی در این زمینه با ما داشتند. یکی از بحث های مهم، موضوع همیاران یادگیری بود که بسیار ارزشمند است و باتوجه به رصدی که داشتیم بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دانش آموزان مناطق محروم و دانش آموزان کمتر برخوردار متحمل شدند.
وی تاکید کرد: دانش آموزان کم برخوردار ۲ دسته هستند. یکی دانش آموزان مناطق روستایی و دیگر دانش آموزان حاشیه نشین شهرهای بزرگ که در خانواده های کم برخوردار زندگی می‌کنند. در این میان، دانش آموزان کم برخوردار آذربایجان شرقی خوشبختانه کمتر دچار آسیب شدند، ولی بیشترین آسیب را فرزندان خانواده های کمتر برخوردار در شهرهای بزرگ دیدند.

حکیم زاده ادامه داد: حمایت خانواده بطور کلی یکی از عوامل اساسی در یادگیری و بکارگیری عملکردهای تحصیلی است که با توجه به آمارگیری که خود ما انجام دادیم دیدیم تا چه حد حمایت خانواده بر روی عملکرد آموزشی دانش آموز تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال اگر خانواده ای از لحاظ سواد کمبود داشته باشد، دانش آموز سعی می‌کند با حضور در مدرسه این کمبود را تا حدودی جبران کند، اما زمانی که دانش آموزان نمی‌توانند به مدرسه بیایند با چند مشکل اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی عدم دسترسی به آموزش های مجازی است که طبیعتا برای آن هم راهکارهای جایگزینی در استان تبیین و اجرا شده و در شرایط کرونا این دانش آموزان معنای محرومیت را بیش از قبل احساس کردند. چراکه زمانی که مدرسه دایر بود هرچند مدارس‌شان نیز کم برخوردار بود، اما به هر حال مدرسه و کلاس درسی بود، اما زمانی که قرار شد از آموزش مجازی استفاده کنند درد تفاوت خود با دیگر دانش آموزان و درد کمبود را بیش از پیش احساس کردند و از جهت عاطفی، اجتماعی و روانی، شکاف دیجیتالی در دانش آموزان پدیدار شد که بسیار نگران کننده بود.
رضوان حکیم زاده بیان کرد: یک دسته از دانش آموزان هم بودند که با گوشی، دسترسی به آموزش مجازی را داشتند اما جزو خانواده های کمتر برخوردار بودند و خانواده سواد آنچنانی نداشتند؛ به هرحال سواد والدین، تاثیر زیادی بر روی آموزش دانش آموزان دارد. بدیهی است اکثر ما در ابتدا معلم بودیم و خود من کارم را از معلمی ابتدایی آغاز کردم و واقعا سخت ترین و دشوارترین کار، آموزش به پایه های ابتدایی علی الخصوص پایه های اول و دوم است. حتی گاهی والدینی بودند که با سواد عالی، در تحصیل فرزندان پایه اولی و دومی خود دچار مشکل می‌شدند. حال خانواده ای را مقایسه کنید که دارای سواد موثری نیست و در حد خواندن و نوشتن سواد دارد و نمی توانستند کنترل درستی بر روی استفاده فرزندان خود از آموزش مجازی و تحصیل آنها داشته باشند که در این صورت دانش آموزان واقعا ضرر کردند.
این مقام مسئول در راه تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: راهکارهایی که در استان برای بهره مندی دانش آموزان از آموزش مجازی انجام شد، واقعا خوب بود؛ بعنوان مثال آذربایجان شرقی جزو استان هایی بود که در راستای اهداف آموزش تابستانی دانش آموزان، بیشترین میزان جذب را در دوره های ۱۴ ساعته داشت.
حکیم زاده نکاتی را که برای بازگشایی مدارس قابل توجه هستند بیان کرد و گفت: ما خوشبختانه فرصتی پیدا کردیم که خود آقای رئیسی، سرپرست محترم آموزش و پرورش را دعوت کردند و اتفاق بسیار مبارکی بود، چراکه سال ها بود آموزش و پرورش از نعمت حضور عالی ترین مقام اجرایی در شوراهای خود برخوردار نبود. چون وقت گذاشتن برای آموزش و پرورش واقعا سخت بود، اما ایشان وقت مفصلی را در اختیار ما قرار دادند تا درباره بازگشایی مدارس جلسه ای داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اولین نکته ای که ایشان اشاره کردند این بود که حتما در مراسم زنگ مهر شرکت خواهند کرد. اگر در تهران باشند در تهران و یا اگر در سفر استانی باشند در دیگر استان ها حتما در این مراسم حضور خواهند داشت و توصیه کردند ما با شور و نشاط و اشتیاق فراوان این مراسم را برگزار کنیم، چرا که نشانه‌ای است از این که امید در جامعه جریان دارد و امور زندگی به سمت عادی شدن برمی‌گردد.
حکیم زاده افزود: نکته دیگری که ایشان تاکید داشتند پیگیری بر روی مسئله واکسیناسیون بود و چنانچه مستحضر هستید در هیچ کجای دنیا واکسیناسیون زیر ۱۲ سال بنا به سیستم ایمنی بالایی که دارند انجام نمی‌شود حتی در بسیاری از کشورهای دنیا دانش آموزان زیر ۱۲ سال ملزم به زدن ماسک نیز نبودند و در گفتمانی که با رئیس جمهور چین نیز داشتند واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال نیز مورد بررسی است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد: البته ناگفته نماند آموزش حضوری ما هیچ وابستگی به واکسیناسیون ندارد، بلکه موکول به واکسیناسیون همکاران فرهنگی است. یک نکته بسیار جالبی که ایشان تاکید داشتند این بود که ما حتما باید از خانواده ها و مدیران و معلمان خود کمک بگیریم و با آنها مشارکت کنیم و عبارتی که به کار بردند این بود که ما برای آنها تصمیم نگیریم، بلکه با هم تصمیم بگیریم.
وی افزود: رئیس جمهور اشاره کردند که مطالبه فعلی مدارس، آموزش حضوری است. بنا به تجربه ای که از آسیب دیدگی دانش آموزان در دوران آموزش مجازی داشتیم، تاکیدشان بر این بود که باید رویکردمان بر این اساس باشد که اصل را به آموزش حضوری اختصاص بدهیم. نکته بسیار امیدوار کننده و انرژی بخشی که به ما گفتند این بود که در جزئیات ورود پیدا نمی‌کنند، چرا که اعتماد کامل به کارشناسان آموزش و پرورش دارند و تاکید کردند همه‌جانبه از ما حمایت خواهند کرد.
حکیم زاده ادامه داد: پیگیری های گوناگونی در این خصوص انجام شده است. ما همچنین جلسه مشترکی با صدا و سیما داشتیم و در این راستا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام دادند.
وی به جمع بندی مقام عالی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: جمع بندی ایشان این بود که آموزش و پرورش برای من مهم نیست، بلکه اهم است، چرا که آموزش و پرورش جزو اهم ترین موضوعات کشور است. بسیار امید بخش بود که مقام عالی ریاست جمهوری این اعتماد را به کارشناسان حوزه آموزش و پرورش دارند و ما هم به ایشان این اطمینان خاطر را می‌دهیم که تمام توان و تلاش خود را به کار می گیریم تا یک سال تحصیلی بسیار عالی را پشت سر بگذاریم. چه آموزش به صورت حضوری باشد و چه غیرحضوری باشد. با افزایش واکسیناسیون نه تنها آموزش را بصورت فعال شروع می‌کنیم، بلکه با این اقدام، انرژی و امید و نشاط را به جامعه تزریق خواهیم کرد و من فکر می‌کنم با پیگیری مستمری که آقای رئیس جمهور درباره فرهنگیان کشور داشتند، حتی ریزترین مسائل نیز از قلم نخواهد افتاد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار