معاون وزیر خبر داد

دانش‌آموزان بالای ۱۷سال استثنایی در اولویت واکسیناسیون

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش در نشست با اعضای دپارتمان کاردرمانی و گفتاردرمانی از افزایش اعتبار خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای از ۷ میلیارد تومان به ۹ میلیارد تومان در سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۱۴۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان بالای ۱۷سال استثنایی در اولویت واکسیناسیون

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست ضمن اعلام این خبر گفت: علاوه بر این اعتبار در ابتدای سال تحصیلی جاری نیز ۳ میلیارد تومان برای خدمات توان‌بخشی به مدارس اختصاص خواهد یافت.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش استثنایی را مینیاتوری از کل خدمات آموزش‌وپرورش عادی دانست و گفت: آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه بر خدمات آموزش‌وپرورش عادی، بخشی از خدمات سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت را هم به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌کند و بزرگ‌ترین وجه ممیزه آموزش‌وپرورش استثنایی از آموزش‌وپرورش عادی ارائه خدمات توان‌بخشی به مخاطبین و جامعه هدف است.

حسینی یکی از برنامه‌های سازمان را نظام برنامه‌ریزی دانش‌بنیان دانست و افزود: تشکیل دپارتمان کاردرمانی و گفتاردرمانی گامی در راستای نظام برنامه‌ریزی دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت متخصصان دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه خدمات توان‌بخشی در دو بخش درون و برون مدرسه‌ای به دانش‌آموزان استثنایی ارائه می‌شود، گفت: خدمات توان‌بخشی درون مدرسه‌ای از طریق ۷۲۰ نیروی توان‌بخشی ارائه می‌شود و برای رسیدن به استاندارد مطلوب ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی توان‌بخشی کمبود وجود دارد.

وی افزود: اعتبار خدمات برون مدرسه‌ای امسال از ۷ میلیارد تومان سال گذشته به ۹ میلیارد تومان خواهد رسید و ۳ میلیارد تومان هم در ابتدای سال برای خدمات توان‌بخشی به مدارس اختصاص می‌یابد. علاوه بر این موارد سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خدمات حمایتی را از ۱۶ قلم به ۱۸ قلم افزایش داده است و در تمامی این اقلام هزینه‌های پرداختی افزایش‌یافته است.

معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان‌افزایی یا رویکرد تأمین تجهیزات به‌ویژه تجهیزات توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی راه‌اندازی شده است گفت: سال گذشته از طریق مشارکت خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان به نهضت توان‌افزایی کمک شد و در سال جاری نیز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این بخش از سوی مجلس اختصاص‌یافته است.

وی با بیان اینکه ۵۵ مرکز مشاوره سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی نیز علاوه بر خدمات مشاوره‌ای خدمات توان‌بخشی ارائه می‌کنند اظهار کرد: تجمیع فعالیت‌های آموزشی، مشاوره‌ای و توان‌بخشی با ایجاد مراکز جامع توان‌بخشی و مشاوره‌ای پیگیری می‌شود که تاکنون ۸ مرکز ایجاد شده است و تا پایان سال تعداد این مراکز به ۱۸ مرکز خواهد رسید.

وی افزود: طرح مدرسه مرکز و مرکز منزل باهدف ارائه خدمات توان‌بخشی در نزدیک‌ترین محل به دانش‌آموزان استثنایی نیز در حال پیگیری است.

حسینی با بیان اینکه کرونا وضعیت مبهم و ناخواسته‌ای ایجاد کرد و جامعه طوفانی را به وجود آورد گفت: با تغییر جهت آموزش‌ها از آموزش حضوری به آموزش مجازی شبکه شاد راه‌اندازی شد و در حوزه توان‌بخشی بیش از ۲ هزار محتوا تولید شد که ۹۵۱ محتوا در شاد جهت استفاده دانش‌آموزان و اولیا قرار گرفت.

معاون وزیر بازگشایی مدارس را از ضروریات دانست و گفت: آموزش‌های مجازی نتوانسته است جایگزین آموزش‌های حضوری شود و نرفتن دانش‌آموزان به مدرسه آسیب‌های روانی اجتماعی و جسمانی زیادی به دانش‌آموزان وارد کرده است.

وی افزود: برای بازگشایی مدارس با موانعی مواجه هستیم و بازگشایی مدارس نیاز به اقناع و آماده‌سازی جامعه به‌ویژه والدین دارد. در سال تحصیلی جدید همه نقش‌ها نیاز به بازتعریف دارد و همه افراد باید با نقش‌ها و وظایف خود آشنا شوند.

وی تصریح کرد: برای بازگشایی مطلوب مدارس کلیه خانواده‌های دانش‌آموزان استثنایی و همچنین دانش‌آموزان بالای ۱۷ سال استثنایی در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه آموزش مهارت‌های پایه توان‌بخشی به والدین از ضروریات است گفت: آموزش به خانواده‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دربسته تحولی آموزش‌های خانواده محور در سال جاری پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه سامانه جامع تحت وب توان‌بخشی ابتدای مهرماه رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: تجهیز اتاق‌های توان‌بخشی مدارس به سخت‌افزارهای لازم برای استفاده از این سامانه در دستور کار قرار دارد.

حسینی با بیان اینکه برای جبران کمبود ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی توان‌بخشی در کوتاه‌مدت، جذب نیروهای طرحی در دستور کار قرار دارد اظهار کرد: باتوجه‌به عدم وجود رشته تخصصی توان‌بخشی در دانشگاه فرهنگیان می‌توان از طریق همکاری مشترک دانشگاه‌های توان‌بخشی و دانشگاه فرهنگیان نیروهای توان‌بخشی ویژه آموزش‌وپرورش تربیت کرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته توان‌بخشی یکی دیگر از راه‌های جبران کمبود نیروی توان‌بخشی در مدارس است. پیگیری قرارگرفتن نیروهای توان‌بخشی در گروه شغلی معلمان نیز از سال گذشته در دستور کار سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی قرار دارد.

معاون وزیر خواستار استفاده از ظرفیت اولیای متخصص در مباحث توان‌بخشی شد و گفت: پیشنهاد هر مدرسه یک کلینیک توان‌بخشی پیشنهاد بسیار خوبی است که در آموزش‌وپرورش استثنایی پیگیری خواهد شد و دپارتمان‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی تا سطح مدارس گسترش خواهد یافت.

حسینی از تدوین چند کتاب در حوزه توان‌بخشی خبر داد و گفت: از جمله کتاب‌های تدوین شده در این حوزه کتاب راهبردهای توان‌بخشی برای طیف اتیسم و کتاب پروتکل‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار