رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان:

شروع سال تحصیلی جدید همراه با نظامنامه جدید سازمان دانش‌آموزی

سمنان (پانا) - رئیس سازمان دانش‌آموزی استان سمنان از باز مهندسی اصول و فرآیندهای اجرایی سند تحول تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان خبر داد و گفت با دستور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، نسخه تحولی اصول و فرآیندهای اجرایی تشکیلات دانش آموزی پیشتازان سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران، جهت اجرا به کلیه مدارس استان ابلاغ شد.

کد مطلب: ۱۲۱۴۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد
شروع سال تحصیلی جدید همراه با نظامنامه جدید سازمان دانش‌آموزی

اسحاق اکبری در گفت و گو با پانا، با بیان اینکه فضای جامعه، نیازها و ذائقه‌های دانش‌آموزان تغییر کرده و باید محتوای برنامه‌ها نیز به لحاظ شکلی و محتوایی تغییر می کرد، خاطرنشان کرد: نسخه جدید سند تحول تشکیلات دانش آموزی پیشتازان، مبتنی بر اسناد بالادستی بویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سیاست های تحولی ابلاغی مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب، طراحی و تدوین شده و از حیث اصول، سیاست‌های اجرایی، نمادها، نشان‌ها، سرفصل‌ها و محتوای آموزشی مورد بازنگری اساسی قرار گرفته است.

وی با عنوان این مطلب که همزمان با آغاز سال تحصیلی 1400-1401 ، تمامی فعالیت‌های تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان مطابق با این سند انجام و از به کارگیری نمادها و نشان‌های قبلی پرهیز می‌شود، تاکید کرد: رویکرد مدرسه‌محوری، دانش‌آموز‌ محوری، مهارت‌محوری، نقش‌پذیری و استفاده از فضای مجازی به‌عنوان رویکردهای جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت تا سازمان دانش‌آموزی نقش تربیتی خود را پررنگ کرده و به کف مدرسه برود.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان با اشاره به اینکه سازمان دانش آموزی بهترین و مهمترین بستر برای اجرای اهداف سند تحول بنیادین است، پیرامون بسته تحولی هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی و ارائه سیاست‌های سازمان برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: در سازمان دانش آموزی، مربیان هم زندگی می‌کنند و هم به دانش آموزان زندگی کردن یاد می دهند.

اکبری با عنوان این مطلب که خط مشی سازمان دانش آموزی براساس بسته تحولی این سازمان با عنوان هر دانش آموز یک نقش اجتماعی، حرکت برای تحقق شعار دانش آموز باوری و دانش آموز محوری است، خاطرنشان کرد: سازمان دانش آموزی با هدف کیفیت بخشی و مدیریت فعالیت های تربیتی در فوق برنامه و اوقات فراغت دانش آموزان تشکیل شد تا به عنوان بازویی قوی در کنار آموزش و پرورش فعالیت کند.

وی تصریح کرد: سازمان دانش آموزی به عنوان فرزند جدایی ناپذیر آموزش و پرورش یک میانبر و پتانسیل عظیم برای تحقق سریع و دقیق فعالیت های تربیتی است که به صورت مستقیم و نظام مند با آحاد و اقشار جامعه دانش آموزی به عنوان ولی نعمتان خود در تعامل دوسویه است.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان با بیان اینکه سند تحول، نقشه راهی است تا مسیر تعلیم و تعلم گم نشود، ادامه داد: سازمان دانش آموزی یکی از بازوان به تحقق رسیدن این سند است. البته از آنجایی که سازمان دانش آموزی، منعطف ترین تشکیلات برای دانش آموز محور کردن آموزش است، بنابراین مکانی است که بر اساس نیازمندی های بچه ها پایه عملکرد خود را تعریف می‌نماید و دانش‌آموزان باید در مدارس، خود، مدیریت امور سازمانی را بر عهده داشته باشند.

اکبری با عنوان این مطلب که سازمان دانش آموزی عصاره سند تحول بنیادین در حوزه اجراست، اظهار کرد: حضور دانش آموز نباید فقط حالت تزئینی و تشریفاتی داشته باشد، بلکه از صفر تا صد فعالیت‌های سازمان باید توسط دانش آموزان اجرایی شود و دانش آموزان به وسیله این فعالیت ها، هویت خود را بازیابند؛ چرا که هدف سازمان، تربیت اجتماعی دانش آموزان است و نتیجه این تربیت، آماده کردن دانش آموزان در تراز نظام جمهوری اسلامی است. یعنی فردی که از استانداردهای اخلاقی، دینی، انقلابی و سازمانی برخوردار بوده و مهارت‌ رفتارهای اجتماعی و گروهی را به خوبی فرا گرفته است.

وی با اشاره به اینکه امروز حاکمیت به عملکرد سازمان دانش آموزی چشم امید دارد و ما باید جایگاه سازمان را در نظام تعلیم و تربیت ارتقاء بخشیم، افزود: فعالیت‌های سازمان دانش آموزی برای تربیتِ سازمان یافته، حق دانش آموزان است و در صورت غفلت، این حق ضایع می شود. سازمان باید دانش آموز پیشتاز تربیت کند، پیشتاز در اخلاق مداری، دینداری، علم آموزی، اصلاح پذیری، مهارت های گروهی و هرآنچه که خیر فرد و جامعه در آن است.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان در ادامه با اشاره به تفاوت سازمان دانش آموزی با دیگر سازمان ها گفت: باید خود بچه ها پیشتاز سازندگی خودشان باشند. این سازمان باید زمینه سازی کند تا این مهم اتفاق بیفتد؛ چرا که سازمان دانش آموزی، حرف واضح و طرح روشنی برای نیل به حیات طیبه و مسئولیت اجتماعی بر اساس سند تحول بنیادین داشته و پیشتازان که همان السابقون فعالیت های فرهنگی و اجتماعی هستند در پاسخ به بیانیه گام دوم انقلاب به امام امت لبیک گفته و خود را آماده پیشگامی در تحقق تمدن نوین اسلامی می دانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار