جاذبه‌های دیدنی روستای «مَمَسَنی»

شهرکرد (پانا) - روستای مَمَسَنی، روستایی زیبا و خوش آب و هوا با طبیعتی بکر و مردمانی خونگرم و میهمان نواز، از روستاهای تاریخی دهستان دیناران، در بخش مرکزی شهرستان اردل است.

کد مطلب: ۱۲۱۳۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد
جاذبه‌های دیدنی روستای «مَمَسَنی»

روستای ممسنی در فاصله 90 کیلومتری از مرکز استان و در فاصله 20 کیلومتری از مرکز شهرستان اردل قرار دارد.

مردم ممسنی حدود 35 سال پیش سکونتگاه قدیمی خود را که در مجاورت امامزاده‌ مشهور این روستا (شاه حیدر) قرار داشت به دلایل مشکلات زیستی (بنابر گفته اهالی قدیمی روستا "زلزله")رها کردند و در فاصله یک کیلومتری از سکونتگاه قدیمی‌شان در روستای جدیدی که به آن گل‌و‌پک می‌گفتند ساکن شدند و نام سکونتگاه جدید خود را مجدداً ممسنی گذاشتند.

مردم روستای ممسنی از قوم لُر، ایل بختیاری هفت لنگ، دینارانی باب، از طایفه‌ اورک هستند و به زبان لُری بختیاری سخن می گویند.

شغل اکثر مردم ممسنی دامداری و کشاورزی است و محصولات کشاوزی‌شان بیشتر جو ، گندم دیم و باغداری است. البته در سال های گذشته برنجکاری نیز در این منطقه رونق داشت، اما هم‌اکنون بسیار کم شده است. از صنایع دستی روستای ممسنی می‌توان به قالی بافی، بافت گلیم، جاجیم و چوقا اشاره کرد‌. لباس مردهای بختیاری ممسنی متشکل از کلاه نمدی، چوقا و دبیت است و لباس زنان بختیاری از لباس محلی بختیاری، مینا و لچک تشکیل شده است.

بختیاری های غیور ممسنی نقش مهمی در جبهه های جنگ طی 8 سال دفاع مقدس داشتند و رزمندگان زیادی به جبهه های جنگ اعزام کردند. همچنین روستای ممسنی با نام دو شهید مزین شده است. شهید جانعلی گنجی که در عملیات آزادسازی فاو در منطقه‌ شلمچه، شیمیایی و به درجه شهادت نائل شد و شهید مرتضی گنجی که در عملیات بیت المقدس، ندای حق را لبیک گفت.

روستای ممسنی دارای دو اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که شامل: تپه‌ تاریخی ممسنی که متعلق به دوران مس سنگی(هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح) با شش هزار سال قدمت است. طبق گفته‌ کارشناسان، این تپه روی قلعه یا آسیابی قرار دارد که سال ها پیش زیر این تپه مدفون شده ‌است. این تپه‌ تاریخی به شماره 31304 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

یکی از آثار تاریخی این منطقه بردگوری های اشگفت سیلا سیلا، است. گور دخمه هایی که عشایری که زندگی ایلیاتی داشتند در طی ییلاق و قشلاق، اجساد افرادی که فوت می‌کردند را در این بردگوری ها دفن می‌کردند. بردگوری های اشگفت سیلا سیلا در کوه های شمالی ممسنی با فاصله حدود 4 کیلومتر از روستا قرار دارد. این اثر تاریخی به شماره 8194 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خبرنگار‌‌ دانش‌آموز: زهرا گنجی زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار