کچوئیان: سازمان پیشرو، نیازمند مدیران تحول گراست

تهران (پانا) - معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر تغییر مدیریت هرمی به مدیریت شبکه ای و جایگزینی مشارکت، بر امر و نهی گفت سازمان پیشرو، نیازمند مدیران تحول گراست.

کد مطلب: ۱۲۱۳۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
کچوئیان: سازمان پیشرو، نیازمند مدیران تحول گراست

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، نشست ویدئوکنفرانس مدیران ارشد، میانی و پایه کانون زبان سراسر کشور، با موضوع دوره آموزشی توانمندسازی نیروی انسانی برگزار شد.

در این نشست، رضا کچوئیان، معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، از اهمیت نیروی انسانی کارا و اثربخش در سازمان سخن گفت و با تاکید بر اهمیت سرعت، هم‌افزایی و کارایی در ارائه خدمات به مردم پارادایم شبکه‌ای را الگویی غالب در عصر حاضر دانست.

وی، از منابع انسانی به عنوان اساسی ترین دارایی مدیران سازمان و عوامل اثرگذار بر توسعه یاد و در یک طبقه بندی کلی این منابع را شامل سه گروه نیروی انسانی برخوردار از حداکثر تعلق به سازمان، بی تفاوت و حد فاصل میان این دو اعلام کرد و گفت: سازمانی موفق و تحول گراست که در جذب، آموزش، مدیریت عملکرد و نگهداشت کارکنان خود به شایستگی اهتمام ورزد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، توجه به موقعیت گذشته، حال، آینده و دستیابی به وضع مطلوب را برای توسعه منابع انسانی مهم خواند و افزود: تجزیه و تحلیل SWOT به منظور شناخت نقاط قوت، ضعف‌ و فرصت‌ها و تهدیدات برای پیشرفت سازمان لازم و ضروری است. چرا که این مهم یاریگر ما برای تدوین یک استراتژی قوی حاکم بر سازمان است.

استاد دانشگاه، مدیریت کیفیت جامع TQM را رویکرد مهم دیگر برای بهبود مستمر کیفیت و افزایش اثر و انعطاف پذیری همه جانبه سازمان ذکر و اظهار داشت: سازمان های پیشرو با اهمیت بیش از پیش به منابع انسانی و ایجاد انگیزه و افزایش رضایت کارکنان در حفظ و نگهداری نیرو تلاش و با مشارکت آن ها در امور، بهبود مستمر و مدیریت کیفیت جامع را تحقق می بخشند.

این مقام مسؤول در ادامه از پیاده سازی استاندارد ISO در سازمان سخن گفت و افزود: هدف از این مهم پیاده سازی سیستمی قابل اعتماد، یکپارچه و قابل دسترسی برای کارکنان و مدیران و در نهایت تعامل، رضایت و توسعه سازمان است.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، از مدیر به عنوان چهره شاخص سازمان در تعامل با کارکنان و مجموعه یاد کرد و گفت: مدیر با تجربه به ‌عنوان یک رئیس، رهبر و رابط میان نقش‌های مختلف به شایستگی انجام وظیفه می کند. چرا که مدیر لایق، هم باید بداند، هم بتواند و هم عمل کند.

وی، با تشریح تعاریف متعدد مدیریت از زمان گذشته تاکنون، مدیریت عصر حاضر را توانمندی در بهره گیری از توان و ظرفیت افراد دانست و تصریح کرد: اداره شرایط متناقض در عصر تغییر از جمله تعاریف مدیر موفق است. بهترین مدیر، فردی است که با برخورداری از توان طرح مساله و حل آن توانایی لازم برای انجام کار در عهد محدودیت ها و انتظارات کهکشانی بی پایان را هم دارا باشد.

کچوئیان، توسعه سازمان را تلاشی پیگیر، منسجم و کاملاً برنامه‌ریزی شده برای بهبود و نوسازی ذکر و با خطیر خواندن مسؤولیت در سازمان تاکید کرد: مدیران مشغول باید تبدیل به مدیران مسؤول شوند. هر فرد در سازمان باید با پذیرش مسؤولیت اعمال و تصمیم های خود پیامدهای آن را هم بپذیرد.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، عصر متلاطم هزاره سوم را عصری نیازمند خلاقیت دانست و تصریح کرد: شرط بروز خلاقیت، مشارکت در امور است.

کچوئیان، افزایش انگیزه فردی در سازمان، دانستن اهداف، ضرورت توجه به نردبان های شغلی، تامین بودجه برای بهبود حرفه و تبلیغ برای تحقق اهداف را از شاخصه های مدیریت بر مبنای هدف خواند و گفت: با مشخص شدن مسئولیت ها و اهداف‌ سازمانی، مدیر و مجموعه کارکنان، دقیقا از انتظارات مطلع و برنامه ها نیز بر مبنای اهداف به صورت هدفمند به اجرا در می آیند.

این مقام مسؤول، با اشاره به تغییر مدیریت هرمی دیروز به مدیریت شبکه ای و جایگزینی مشارکت، بر امر و نهی و همچنین ظهور ترمیدورهای جدید با حضور شبکه های مدیریتی، خاطر نشان کرد: در عصر حاضر با دانشی شدن سازمان ها توزیع تخصص، توزیع نوعی قدرت است. بنابراین ما نیازمند تحلیلگران سیستمی هستیم.

وی، مجهز شدن فرد به دانش را نتیجه استقرار و افزایش کیفیت امور در سازمان اعلام و با تاکید بر کیفی سازی رفتار در سازمان افزود: تا تغییر نگرش به درستی اتفاق نیفتد، تغییر رفتار، افزایش کیفیت را به دنبال نخواهد داشت.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، افزایش کیفیت منابع انسانی را در حوزه های دانش، نگرش و رفتار لازم و ضروری خواند و افزود: با توجه به تعاریف متعدد مدیریت، ایجاد حس تعلق سازمانی در کارکنان از اهم موارد به شمار می رود. چرا که در این صورت فرد با احساس تعلق به سازمان، مثبت نگر، پیگیر، خلاق و مولد است. چنین فردی، حضور خود را در سازمان محدود به شرح وظایف نمی داند و بدون دعوت اهل مشارکت است.

استاد دانشگاه، دانش، مهارت و ویژگی های شخصیتی را سه شاخص اصلی فرد برای انجام صحیح کار و موفقیت وی در سازمان ذکر و یادآورد شد: بنیانگذاران، مدیران فعلی و سیستم های مدیریت منابع انسانی، سازندگان اصلی فرهنگ سازمانی هر سازمان هستند.

کچوئیان، استقرار نظام ارزیابی و عملکرد خوب و دریافت بازخورد به موقع از فرد، مهیا نمودن فرصت های مستمر آموزش و یادگیری و همچنین رشد و پیشرفت همه جانبه در فرد، فراهم نمودن فضای کاری امن و صمیمی، دریافت و بهره مندی از ایده ها و پیشنهادها، توجه بیش از پیش به همه ابعاد و نیازهای فردی در کارکنان و قدردانی از فعالیت های مثبت فرد را از اهم مشخصه های مدیریت برشمرد.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، در پایان ایجاد حس اعتماد به نفس در فرد، باور به توان بالقوه فرد در انجام امور، تنظیم اهداف چالشی، ایجاد انتظارات عملکرد بالا در فرد، ارائه بازخورد مثبت، سازنده و مستمر در سازمان، تقویت امید در کارکنان، کمک به کارکنان برای کسب مهارت های جدید، ایجاد محیط مناسب به منظور تسلط کارکنان در انجام مهارت ها و مراقبت از چرخه های غیر اثربخش را از شاخص های کلیدی مدیریت عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار