پلتفرم‌های ایرانی بار دیگر تحریم شدند

تهران (پانا) - در ادامه روند حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی به دلیل تحریم‌ها، دو اپلیکیشن ایرانی به تازگی از گوگل پلی حذف شدند.

کد مطلب: ۱۲۱۳۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
پلتفرم‌های ایرانی بار دیگر تحریم شدند

به گزارش ایسنا، نبرد شرکت‌های خارجی و فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی با اپلیکیشن‌های ایرانی از حدود سه سال پیش آغاز شد؛ زمانی که اپل تنها چند ماه پس از گشودن درهای فروشگاه آنلاین خود به اپلیکیشن‌های ایرانی در سپتامبر ۲۰۱۶، با فرمان دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا برای تحریم علیه ایران، برخی اپلیکیشن‌های ایرانی را از اپ‌استور حذف کرد. موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور حل نشده بود که گوگل نیز به فاصله‌ دو هفته پس از اپل و در اقدامی مشابه، نرم‌افزارهای ایرانی را از گوگل‌پلی -فروشگاه آنلاین نرم‌افزارهای اندرویدی- با توجیه مشابه تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران حذف کرد.

همان زمان محمدجواد آذری جهرمی ـ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم ـ اعلام کرد حذف برنامه‌های ایرانی از آپ استور را به‌طور قانونی پیگیری می‌کند. همچنین امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- درباره اقدامات لازم برای حل این مشکل، به پتانسیل‌های قانونی موجود در عرصه بین‌المللی اشاره کرد. با وجود این، در نهایت اعلام نشد که پیگیری قانونی در این زمینه انجام شده یا خیر، یا اینکه این پیگیری‌ها به چه نتیجه‌ای رسیده است.

در ادامه مشکلات پلتفرم‌های ایرانی به دلیل تحریم‌ها، امروز خبر جدیدی از حذف دو اپلیکیشن‌ ایرانی (آپارات از سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدئو و دیگری از سامانه‌های نمایش درخواستی) از گوگل‌پلی منتشر شد. روابط عمومی شرکت صباایده که این دو اپلیکیشن را راه‌اندازی کرده، به زومیت خبر داد که ۱۰ روز پیش ایمیلی مبنی‌بر عدم امکان استفاده از گوگل‌پلی به‌دلیل بند ۱۶.۵ قوانین توسعه‌دهندگان دریافت کردند. صباایده دراین‌باره گفت که این اپلیکیشن‌ها به دلیل تحریم، پس از دریافت ایمیل رسمی از روی گوگل‌پلی حذف شدند و این موضوع از طریق مراجع حقوقی در حال پیگیری است.

اگرچه با آغاز ریاست جمهوری جو بایدن که پس از ترامپ جایگاه ریاست جمهوری در آمریکا را بر عهده گرفت، با توجه به اینکه دونالد ترامپ و جو بایدن نه تنها از دو حزب متفاوت هستند، بلکه در بسیاری از زمینه‌ها نیز دیدگاه مختلفی دارند و از همان زمان احتمال بازگشت آمریکا به برجام مطرح می‌شد، این امیدواری وجود داشت که شاید سرنوشت متفاوتی برای شرکت‌های فناوری در ایران رقم بخورد، با وجود این، آخرین رویداد حذف پلتفرم‌های ایرانی نشان می‌دهد این مشکلات ناعادلانه تحریمی علیه شرکت‌های ایرانی همچنان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار