گزارشی از راه‌اندازی کلینیک چند تخصصی توانبخشی مغز و اعصاب در مرکز جامع توانبخشی هلال‌احمر

بازگشت به «سلامتی»

تهران (پانا) -  ارایه خدمات توانبخشی به افراد دچار ضایعه نخاعی یا بیمارانی که درگیر ضربه مغزی و عوارض آن شده‌اند، سال‌هاست در مرکز جامع توانبخشی هلال‌احمر انجام می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۲۱۳۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت به «سلامتی»

به‌گزارش شهروند، با این حال گسترش فضای کلینیک چند تخصصی توانبخشی مغز و اعصاب به 400 متر و به‌روز شدن تجهیزات توانبخشی در این کلینیک، خبر خوش این روزهای هلال‌احمر برای مراجعان این کلینیک است.

با انجام این تغییرات «کلینیک چند تخصصی توانبخشی مغز و اعصاب» با حضور تیم پزشکی و کارشناسی متخصص در این زمینه، یکی از به‌روزترین مراکز تخصصی مغز و اعصاب کشور است.
فضای بازطراحی و مناسب‌سازی شده این کلینیک با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر، دبیرکل و سایر مسئولان هلال‌احمر و همچنین خیرین نیک‌اندیش و همکار با این جمعیت در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال راه‌اندازی شد.
به گفته دکتر همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، بیش از 26میلیارد ریال با کمک خیرین برای راه‌اندازی این کلینیک هزینه شده است.

کاهش هزینه‌های درمانی برای مردم

جمعیت هلال‌احمر ایران در آستانه 100سالگی تأسیس، فعالیت‌های درمانی و بهداشتی مختلفی را در برنامه‌های همیشگی خود گنجانده است. یکی از مهم‌ترین خدماتی که توسط جمعیت هلال‌احمر ارایه می‌شود، خدمات توانبخشی و درمانی است.

«مرکز جامع توانبخشی هلال‌احمر» به عنوان بزرگ‌ترین کلینیک توانبخشی هلال‌احمر کشور، در حوزه‌هایی مثل ارتز و پروتز، کلینیک دیابت، گفتاردرمانی و … همواره پیشرو بوده. راه‌اندازی کلینیک چند تخصصی توانبخشی مغز و اعصاب و ارایه خدمات به‌روز توانبخشی به بیماران این حوزه، از جدیدترین رویدادهایی است که در این مرکز رخ داده.

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «تمام تلاش معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در دو سال گذشته این بوده که محل‌های خدمت به هموطنان را به کل کشور و تمام استان‌ها گسترش دهد.

در برخی استان‌ها بعد از ۴۰ سال داروخانه هلال‌احمر مجوز گرفت و راه‌اندازی شد. در این مدت، راه‌اندازی مراکز توانبخشی ارتز و پروتز هلال‌احمر هم با تمرکز بر مناطق محروم در دستور کار قرار گرفت. در کرمان، سیستان، ایلام و … گیرندگان خدمات هلال‌احمر در محیط، افراد نیازمند و بی‌بضاعت هستند و مراکز توانبخشی جمعیت به کل کشور تسری پیدا کرده است.»

ارایه خدمات به‌روز و ارزان‌قیمت در حوزه توانبخشی و درمان به بیماران، تنها بخشی از فعالیت‌های این مرکز است؛ سال‌هاست بیماران نیازمند در این مرکز به کمک بخش‌های مددکاری و با حمایت‌های جمعیت هلال‌احمر و خیران، بدون پرداخت هزینه یا با مبالغ بسیار اندک این خدمات را دریافت می‌کنند.

همتی می‌گوید: «ما مراکز درمانی‌مان را هر جا که توانستیم گسترش دادیم و هزینه‌هایی را هم برای مراجعه‌کنندگان در نظر گرفتیم که وسایل مورد نیاز برای تأمین ارتز و پروتز را خریداری کنیم تا هزینه و قیمت خدمات ارایه‌شده برای مردم، ارزان‌تر تمام شود‌.»

رئیس جمعیت با اشاره به افزایش اعتبارات جمعیت در زمینه تأمین هزینه‌های درمان نیازمندان می‌گوید: «حساب دولت‌ها، حساب محدودی است و در چنین شرایطی نیاز داریم تا خیرین و افراد نیک‌اندیش برای کمک به نیازمندان در کنار هلال‌احمر باشند.»

چه بیمارانی می‌توانند از این مرکز استفاده کنند؟

مخاطبان اصلی کلینیک تخصصی توانبخشی مغز و اعصاب مرکز جامع توانبخشی، افراد دارای آسیب‌های ناشی از حوادث، برخی از بیماری‌های عروقی، بیماری‌های التهاب سیستم عصبی و … هستند.

دکتر «محمد حیدری» رئیس مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: « افراد دارای آسیب‌های ناشی از حوادث مانند انواع آسیب‌های نخاعی و ضربه‌های مغزی، برخی از بیماری‌های عروقی مانند انواع سکته‌های مغزی، طیف وسیعی از بیماری‌های التهابی سیستم اعصاب از قبیل: مننژیت و آنسفالیت از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند.

همچنین افرادی با طیف گسترده بیماری‌های عصبی عضلانی از قبیل: انواع دیستروفی‌های عضلانی و نوروپاتی‌های محیطی و نیز بیماری‌های پیشرونده سیستم عصبی از قبیل: پارکینسون، ام‌اس، ALS و ….»

توانبخشی چند تخصصی بیماری‌ها و آسیب‌های مغز و اعصاب، یکی از به‌روزترین و کارآمدترین شیوه‌های ارایه خدمات توانبخشی است. در این روش از برنامه‌های مدون تخصصی و منطبق با آخرین استانداردهای علمی روز دنیا استفاده می‌شود.

ارتقای کیفیت زندگی و استقلال افراد مبتلا به تروما و آسیب‌ها و بیماری‌های سیستم عصبی، خدمات جامع، زودهنگام، بیمارمحور و تیمی از برنامه‌های این کلینیک است. دکتر حیدری می‌گوید: «هدف اصلی این برنامه‌ها، بازگرداندن بیمار به بالاترین سطح عملکردی ممکن به موازات توسعه کیفیت زندگی از ابعاد فیزیکی، عاطفی و اجتماعی است.»

مزیتی به نام «چند تخصصی بودن»

در حال حاضر کلینیک‌های توانبخشی مغز و اعصاب مختلفی در کشور فعالیت می‌کنند. اما یکپارچه‌نبودن پروتکل‌های توانبخشی، پراکندگی مراکزی که همه خدمات مورد نیاز این بیماران را ارایه کنند و… دلایل مختلفی است که دریافت خدمات توانبخشی را برای مبتلایان به بیماری‌های مغز و اعصاب با دشواری روبه‌رو کرده است.

حالا کلینیک چند تخصصی توانبخشی مغز و اعصاب مرکز جامع توانبخشی این مشکلات را برطرف کرده تا نیازهای بیماران راحت‌تر از قبل برطرف شود.

رئیس مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که مراجعان مراکز توانبخشی مغز و اعصاب با آن روبه‌رو هستند این است که در بسیاری از این مراکز ارتباط موثر تیمی بین کادر توانبخشی و پزشکان به چشم نمی‌خورد.

عدم دسترسی به تکنولوژی‌ها و وسایل کمک‌درمانی پیشرفته، بیماران را به دردسر می‌انداخت و طول درمان یا کیفیت آن را تحت تأثیر قرار می‌داد. چند تخصصی بودن کلینیک توانبخشی مغز و اعصاب مرکز جامع توانبخشی بسیاری از این مشکلات را برطرف کرده است و همه خدمات مورد نیاز آنها را در یک مجموعه گردآوری کرده.

از طرف دیگر در این مرکز با حمایت مدیران ارشد و مشارکت مالی تعدادی از خیرین سازمان داوطلبان، به‌روز‌ترین تجهیزات در این کلینیک فراهم شده است و البته مراجعان می‌توانند با پرداخت هزینه‌هایی بسیار کمتر از مراکز خصوصی، از این خدمات و امکانات استفاده کنند.»

زمان طلایی درمان

در کلینیک چند تخصصی توانبخشی مغز و اعصاب مرکز جامع توانبخشی هلال‌احمر کادر تخصصی مورد نیاز این مبتلایان دور هم جمع شده‌اند و روند درمانی مورد نیاز برای هر بیمار با مشورت و مشاوره گروهی این تیم انجام می‌شود.

در این کلینیک می‌توانید سراغی از این تخصص‌ها بگیرید: پزشکان متخصص مغز و اعصاب و طب فیزیکی و توانبخشی، کارشناسان توانبخشی در حوزه‌های فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، توانبخشی ذهنی و شناختی و نیز کادر مشاوره روانشناسی و تغذیه.

پیدا کردن تکنیک مورد نیاز برای درمان هر بیمار بعد از بررسی‌های متعدد در جلسات کمیسیونی و پایش نتایج درمانی انجام می‌شود تا زمان طلایی برای درمان بیمار از دست نرود و البته آثار ناتوان‌کننده بیماری روی فرد به حداقل ممکن برسد.

بیش از 20 سال از حضور مرکز جامع توانبخشی هلال‌احمر در خیابان شهید یاسمی می‌گذرد. در این مرکز خدمات مختلفی از جمله خدمات ارتوپدی فنی شامل: ارتز، پروتز و کفش طبی، فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی، کاردرمانی، توانبخشی چند تخصصی بیماری‌های مغز و اعصاب، توانبخشی سالمندی، شنوایی‌شناسی، تغذیه، گفتاردرمانی، توانبخشی مغز، ذهن و روان ارایه می‌شود. ساختمان این مرکز که به تازگی بازطراحی و مناسب‌سازی شده است، با حدود 12هزار مترمربع وسعت یکی از بزرگ‌ترین مراکز جامع توانبخشی کشور به شمار می‌رود.

حیدری می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که مراجعان مراکز توانبخشی با آن روبه‌رو هستند، نبود پارکینگ است. نگاه همه‌جانبه مرکز جامع توانبخشی به نیازهای مراجعان باعث شده تا تأمین پارکینگ از اولویت‌های ما باشد و مراجعان می‌توانند از پارکینگ این مرکز استفاده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار