آسیب‌شناسی سینمای کودک (۸)

علی قوی‌تن: صدا و سیما فیلم‌های کودک را مُفت ازسازنده‌اش می‌خرد 

آموزش‌وپرورش در شبکه‌های مجازی اختصاصی‌اش فیلم کودک را حمایت کند/ سینما از فضای مجازی جا مانده است/ سینمای کودک باید روایت تجربه همین نسل جدید باشد

تهران (پانا) - علی قوی تن، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران از خرید ارزان قیمت فیلم‌های ساخته شده در ژانر کودک توسط صداوسیما شکایت دارد و علت اصلی کاهش آثار تولیدی حوزه کودک را در نبود حمایت کافی در هنگام پخش این آثار برای رسیدن به مخاطب اصلی‌اش بیان می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۱۳۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
علی قوی‌تن: صدا و سیما فیلم‌های کودک را مُفت ازسازنده‌اش می‌خرد 

قوی تن با اجرای تعدادی نمایشنامه و ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند پا به عرصه فیلم‌سازی گذاشت و در سال ۱۳۷۰ با ساخت فیلم سینمایی «عشق من شهر من» وارد سینمای حرفه‌ای شد. قوی‌تن پس از ساخت ۷ فیلم سینمایی تجاری در ژانرهای مختلف، از سال ۱۳۸۸ سبک نوینی را در پیش گرفت و به سینمای فرهنگی با محوریت کودک و نوجوان روی آورد و توانست با فیلم‌های «پرواز بادبادک‌ها» و «آفتاب مهتاب زمین» دو سال متوالی در بخش بین‌الملل و سودای سیمرغ سی‌امین و سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته و سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه بخش بین‌الملل و سیمرغ بلورین بهترین فیلم فجر را از آن خود کند.
سینمای کودک در پخش آثار حمایت نمی‌شود
کارگردان فیلم پرواز بادبادک‌ها در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مشکلات عمده‌ای که سینمای کودک در سال‌های اخیر با آن روبرو بوده عنوان کرد: «خوشبختانه سینمای کودک همیشه تولید داشته اما در این روزها که شرایط کرونا را تجربه می‌کنیم با سختی‌های بیش‌ازپیش روبرو است. یکی از مهم‌ترین وعمده ترین مشکل سینمای کودک این است که پشتیبانی و حمایت برای پخش آثار این ژانر وجود ندارد. مسئولین و متولیان فرهنگی با هماهنگی وزارت آموزش‌وپرورش می‌توانند بازار سینمای کودک را داغ نگه‌دارند.»
سینمای کودک باید روایت تجربه همین نسل جدید باشد
قوی تن درباره میزان به‌روز بودن موضوعات سینمای کودک اظهار کرد: «خوشبختانه هنوز سینمای کودک و نوجوان تکراری نشده است. ممکن است در یک سال موضوع‌های تکراری داشته باشیم اما وقتی پشتیبانی شود قاعدتاً پویایی ایجاد می‌شود و موضوع‌های تازه‌تر موردتوجه قرار می‌گیرد.»
وی افزود: «روزمرگی در همه زندگی‌ها وجود دارد اما باید جزییات را برای نسل جدید موردتوجه قرار داد. اگر در انتخاب سوژه هرآنچه که برای همین نسل جدید که مخاطب سینمای کودک و نوجوان است رخ می‌دهد روایت کنیم قطعاً دچار روزمرگی نمی‌شویم.»
هزینه‌های ساخت فیلم بالاست و حمایت دولتی بسیار کم است
این کارگردان و تهیه‌کننده سینمای کودک با اشاره به اینکه مسئله بازگشت سرمایه در سینمای کودک دغدغه بسیاری از سرمایه‌گذاران این ژانر است، عنوان کرد: «من به‌عنوان یک کارگردان یا تهیه‌کننده بخش خصوصی وقتی برای فیلم کودکی که حداقل یک میلیارد هزینه دارد سرمایه‌گذاری می‌کنم طبیعی است که به بازگشت سرمایه‌ام نیز فکر کنم. در این موضوع بخش دولتی هم بخواهد کمک کند نهایت 200یا 300 میلیون کمک می‌کند که بیشتر سرمایه‌گذار حوزه کودک را دل‌زده می‌کند تا تشویق برای ساخت فیلم کودک و همین به‌مرور باعث کاهش آثار تولیدی در حوزه کودک می‌شود.»
اقلیت دغدغه مند فیلم‌ساز حوزه کودک مسیر سختی دارند
قوی تن گفت: «در سینمای ایران دو گونه تهیه‌کننده و کارگردان داریم. دسته‌ای به دنبال این هستند که در موضوع‌هایی فیلم بسازند که به هر قیمتی پول دربیاورند و دسته دیگر دائماً دغدغه فرهنگ دارند، مخصوصاً در سینمای کودک برای شان مهم است که اخلاق در فیلم‌ها رعایت شود و به‌نوعی آموزنده هم باشد. طبیعی است که گروهی که دغدغه فرهنگ و اخلاق را دارند راه خودشان را می‌روند اما تعدادی که برای گیشه می‌سازند جا می‌زنند و می‌گویند چرا پول مان را هدر دهیم و خب اقلیت می‌مانند که دارند مسیر سختشان را پیش می‌برند.»
صداوسیما می‌تواند هزینه کند اما نمی‌کند
علی قوی تن از نحوه خرید فیلم‌های ساخته‌شده در ژانر کودک توسط صداوسیما سخن گفت و اظهار کرد: «متأسفانه این روزها صداوسیما فیلم‌ها را به قیمت واقعی ساخته‌شده‌اش نمی‌خرد. صداوسیما به‌جز دو فیلمی که استثنا یکی دو میلیارد برایش هزینه کرد و قیمت خرید فیلم کودک را روی 60 تا 70 میلیون تومان تعیین می‌کند و این در حالی است که با این قیمت حتی هزینه آهنگسازی فیلم هم در نمی‌آید. عملاً نابودگر است و به همین دلیل فیلم‌ساز کودک ضرر می‌کند و دل‌زده می‌شود.»
وی افزود: «حدود دو سال پیش من فیلم رویای سهراب را با مبلغ 2 میلیارد ساختم که اگر آن موقع ویلایی در شمال خریده بودم الان 15 میلیارد قیمت داشت. حالا ببینید برای سینماگری که برای فرهنگ این جامعه و برای معرفی شاعر این جامعه فیلم می‌سازد و تاریخ پرافتخاری را به تصویر می‌کشد چه تضمینی هست که حمایت شود تا زمین نخورد.»
سینما از فضای مجازی جا مانده است
این تدوینگر و طراح صحنه سینمای با اشاره به فرصت مهم پخش آنلاین و فضای مجازی برای فروش و دیده شدن بهتر فیلم‌ها عنوان کرد: «این روزها از طریق اینستاگرام حتی قاشق و چنگال هم فروخته می‌شود اما همچنان سینمای ما عقب است. فرصت پلتفرم‌ها یا پخش آنلاین فیلم‌های ساخته‌شده برای کودکان در این شرایط کرونایی وجود دارد و قاعدتاً مخاطب وسیع‌تری را هم تحت پوشش قرار می‌دهد اما همچنان دغدغه امنیت این فضا زیر سؤال است. فضای مجازی فرصت بازگشت سرمایه را به سرمایه‌گذار فیلم می‌دهد فقط باید بسترها و پلتفرم‌های پخش‌کننده به‌روز شوند و ضریب امنیت کارشان را بالا ببرند تا اعتماد ایجاد شود.»
آموزش‌وپرورش در شبکه‌های مجازی اختصاصی‌اش فیلم کودک را حمایت کند
قوی تن درباره نقش آموزش‌وپرورش درباره اثرگذاری بیشتر سینمای کودک در جامعه گفت: «آموزش‌وپرورش تا اوایل دهه هفتاد کارش بسیار عالی بود و سینما را ساپورت می‌کرد و البته این به نفع پرورش کودکان هم بود، اما از دهه هفتاد به بعد آنچنان بی‌رمق شده است که واقعاً جای تعجب دارد. آموزش‌وپرورش می‌تواند راهکارهایی ارایه دهد که در شبکه‌های آنلاین خودش که درس می‌دهد یک شبکه‌ای برای دیدن فیلم برای بچه تهیه کند و با توجه به این حجم و تعداد زیاد دانش‌آموز قطعاً سینما بلند می‌شود.»
وی در پایان گفت: «من امیدوارم با توجه به اینکه رئیس‌جمهور جدید توجه به همه بخش‌ها از خودش نشان می‌دهد، به سینما و مخصوصاً سینمای کودک هم توجه کنند تا بهتر از گذشته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار