نماینده آبادان: 418 طرح اعلام وصول کرده‌ایم؛ باید مجلس لایحه‌محور شود

باید نظام تقنین به طور کامل استقرار یابد و مجلس به سمت لایحه‌محوری حرکت کند/ تورم تقنینی و رکود نظارت از آسیب‌های مجلس است

تهران (پانا) - نماینده آبادان با بیان اینکه 560 طرح و لایحه در مجلس کنونی اعلام وصول شده که شامل 418 طرح و 142 لایحه و 34 قانون است، تاکید کرد که باید مجلس را با هماهنگی دولت، لایحه‌محور کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۳۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
نماینده آبادان: 418 طرح اعلام وصول کرده‌ایم؛ باید مجلس لایحه‌محور شود

سیدمحمد مولوی در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: دولت تازه کار خود را شروع کرده لذا تصمیم بر آن شد کمی به مجلس پرداخته شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی ابرچالش‌هایی مانند بیمه‌ها و تامین اجتماعی، اقتصاد بانکداری، آسیب‌های اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی، بیکاری و سایر مشکلات وجود دارد، اگر مجلس و دولت انقلابی در رابطه با آنها اتفاق نظر نداشته باشند و ابرچالش‌ها را در دستور کار قرار ندهند، به جرات می‌گویم که هر دو راه را گم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب به استناد بند 1 اصل 110 سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ کردند و بر آن تاکید داشتند. ایشان در حاشیه این ابلاغیه فرمودند "این سیاست‌ها را به سه قوه ابلاغ کنید و این قوا موظف و مکلف هستند به صورت زمان‌بندی شده پیشرفت‌ها را ارائه کنند".

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: طبق قانون اساسی مجلس دو وظیفه قانونگذاری و نظارت بر قانون و دستگاه‌های اجرایی بر عهده دارد؛ مبادا مجلس انقلابی دچار برخی از آسیب‌ها شود.

مولوی اظهار کرد: تورم تقنینی و رکود نظارت نیز از آسیب‌های مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود که می‌تواند مجلس را از حل ابرچالش‌ها دور کند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: اگر از وصول طرح‌ها و لوایح بگذریم، می‌توان دریافت که چالش‌ها در حاشیه قرار گرفته‌اند؛ عدم توجه به اولویت‌ها، عدم انسجام بین دولت‌های گذشته و مجلس، عدم نگاه جامع و تعدد و تکثر طرح‌ها باعث می‌شود چالش‌ها بیشتر نمود داشته باشد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حاکمیتی که نگرش سیستمی به طرح‌ها و لوایح داشته باشد، لازمه کار مجلس و دولت است. اگر نظام بانکی، نظام تنظیم بازار، نظام استعداد، نظام پرداخت‌ها و غیره را مرور کنیم می‌توان دریافت که خیلی از مشکلات مردم را درگیر کرده و آنها سردرگم هستند.

وی ادامه داد: مجلس انقلابی اقدامات ابتکاری بسیار خوبی را انجام داده که نشان می‌دهد مجلس راه را پیدا کرده است. در سال 1389 قانون تقنین در 12 ماده مصوب شد. از رییس جمهور و سایر قوا می‌خواهیم به این قانون عمل کنند زیرا خیلی از آسیب‌ها را حل می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: تفاوت طرح و لایحه را همگان می‌دانند لذا باید در برنامه‌ریزی‌ها تجدیدنظر کنیم و نظارت‌ها را افزایش دهیم؛ همچنین طرح‌ها را کاهش داده و مجلس را با هماهنگی دولت لایحه محور کنیم؛ چراکه تحقق این مهم به کیفت کار قوه مقننه نیز کمک خواهد کرد.

مولوی اظهار کرد: تنبلی و بی‌توجهی برخی از دستگاه‌های اجرایی موجب شد برخی از نمایندگان بخاطر دغدغه‌ها و مسائل به سمت ارائه طرح‌ها روی بیاورند که امیدواریم این مهم با هماهنگی دولت و مجلس برطرف شود. کمیته‌ای که قرار است طرح‌ها را ساماندهی کند می‌تواند طرح‌های عادی بنده را بررسی کنند تا مجلس به بهره وری بهتری برسد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره دهم 733 طرح و لایحه اعلام وصول شد که شامل 505 طرح و 228 لایحه است؛ 188 قانون خروجی این موارد بود که دقیقا معادل 25 درصد می شود. همچنین 560 طرح و لایحه در مجلس کنونی اعلام وصول شده که شامل 418 طرح و 142 لایحه و 34 قانون است که معادل 6 درصد است لذا اگر بخواهیم این چنین حرکت کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون‌ها باید تابلودار شوند و برای آنها شاخص تعیین شود. نیاز است که نظام تقنین به طور کامل استقرار یابد و مجلس به سمت لایحه‌محوری حرکت کند. همچنین نگاه عمیقی نسبت به نظارت‌ها خصوصا از سوی دیوان محاسبات ایجاد شود.

وی ادامه داد: مشکلات زیست محیطی استان خوزستان یکی از مسائلی است که حتی در استان‌های دیگر نیز وجود دارد که نیاز به پیگیری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار