خمسه:

بذر مورد نیاز کشاورزان استان قزوین برای کشت پاییزه تأمین شده است

قزوین(پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت با توجه به برنامه کشت پاییزه گندم، جو و کلزا برای سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱، بذر مورد نیاز کشاورزان استان تامین شده است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۲۱۲۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد
بذر مورد نیاز کشاورزان استان قزوین برای کشت پاییزه تأمین شده است

فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین صبح روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران این سازمان با موضوع هماهنگی برای اقدامات کشت پاییزه، گفت: با توجه به برنامه کشت پاییزه گندم، جو و کلزا برای سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱، بذر مورد نیاز کشاورزان استان تامین شده است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

خمسه افزود: شرایط بذر گندم در استان پایدار است و توزیع آن بر اساس سهمیه‌های ابلاغی شهرستان‌ها و طرح‌های کشت صورت می‌گیرد؛ اما نکته مهم‌ دیگر در کنار بحث بذر، استفاده از کودهای کشاورزی بویژه کود فسفات و پتاس است که متاسفانه با توجه به افزایش قیمت آن در سال گذشته استفاده از آن‌ها توسط کشاورزان بسیار کاهش یافت که این امر باید مورد توجه مدیران شهرستان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با تعیین قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان برای گندم که قیمت مناسبی هست و تمام هزینه‌ها از جمله افزایش قیمت کود در آن لحاظ شده است، امیدواریم کشاورزان ترغیب شوند تا کشت دیم و آبی را به بهترین شکل ممکن با استفاده مناسب از نهاده‌های تولید در سال زراعی جدید پیش ببرند.

خمسه در خصوص جذب اعتبارات کشاورز کارت و‌ تسهیلات در گردش بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: سال گذشته ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در قالب کشاورز کارت و همچنین ۶۶۱ میلیارد تومان تسهیلات کاشت، داشت و برداشت اختصاص یافته بود که درصد جذب این تسهیلات توسط کشاورزان پایین بود و این میزان باید در سال زراعی جدید افزایش یابد.

این مسؤول در ادامه به برنامه ۱۰ هزار هکتار کشت کلزا در سال زراعی پیش رو پرداخت و گفت: از آنجایی که وزارتخانه به دنبال خودکفایی کشور در تولید دانه‌های روغنی است؛ توسعه کشت این محصول در استان قزوین نیز در دستور کار قرار دارد و در خصوص تامین آب کلزا نیز رایزنی‌های لازم با مسؤولان صورت گرفته و کشت این محصول باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: مدیریت کردن منابع آب موجود با توجه به خشکسالی پیش رو یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

خمسه در ادامه میزان عملکرد مبارزه با آفت ملخ در استان قزوین را بی‌سابقه عنوان کرد و گفت: امسال ۲۳ هزار و ۴۰۰ هکتار مبارزه با ملخ در استان قزوین انجام شد، درحالی که استان‌های جنوبی با وجود داشتن بیشترین آفات ملخ در مناطق صحرایی کمتر از این سطح مبارزه را به ثبت رسانده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: جاری شدن سیلاب در قزوین و‌ آوج باعث شد که بخش کشاورزی درگیر مدیریت بحران شود و خوشبختانه با همت مدیران توانستیم اقدامات بسیار مناسبی در راستای بازسازی و مرمت آسیب‌های وارد شده به انجام رسانیم.

خمسه از همه مدیران جهاد، دستگاه‌های اجرایی و دست اندرکاران بخش کشاورزی استان قزوین بابت عملکرد خوب استان در سال زراعی گذشته تقدیر و تشکر کرد و خواستار همکاری و همدلی بیشتر برای کشت پاییزه سال جاری شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار