غریب‌آبادی:

برنامه‌های پرتابی مجموعه‌های ماهواره‌ای بزرگ به زودی تمام فرکانس‌های اختصاصی را اشغال خواهند کرد

تهران (پانا)- کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، در شصت و چهارمین نشست سالیانه کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو (کوپوس) شرکت و سخنرانی کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۱۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های پرتابی مجموعه‌های ماهواره‌ای بزرگ به زودی تمام فرکانس‌های اختصاصی را اشغال خواهند کرد

به گزارش وزارت امور خارجه، غریب آبادی در ابتدا بر تعهد جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز و اکتشاف فضایی تأکید و توجه به اصول ذیل را در فعالیت های فضایی کشورها یادآور شد: دسترسی جهانی و برابر همه کشورها به فضا، بدون تبعیض و بدون در نظر گرفتن سطح پیشرفت علمی، فنی و اقتصادی آن ها؛ استفاده منطقی و برابر از فضای ماوراء جو به نفع همه بشریت؛عدم تصرف فضای فضای ماوراء جو، از جمله ماه و دیگر اجرام آسمانی با ادعای حاکمیت، استفاده، اشغال یا هر بهانه دیگر؛ مسئولیت دولت ها در قبال فعالیت های فضایی ملی خود که توسط نهادهای دولتی و غیردولتی انجام می شود؛ غیر نظامی بودن فضای ماوراء جو؛ پیشگیری از نصب و استقرار هرگونه سلاح در فضا؛ استفاده از فضا به عنوان میراث مشترک بشریت برای اهداف صلح آمیز؛ و همکاری بین المللی در توسعه فعالیت های فضایی، با توجه ویژه به نیازهای کشورهای در حال توسعه.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در ادامه با اشاره به حق دسترسی عادلانه به مدار زمین آهنگ، اظهار داشت: بهره برداری فعلی از مدار نزدیک به زمین به واسطه استقرار مجموعه های بزرگ ماهواره ای، از دسترسی عادلانه کشورهای در حال توسعه به این منبع مداری جلوگیری می کند.

وی با اشاره به برنامه ریزی چندین شرکت خصوصی برای مستقر کردن شبکه های ماهواره در مدار نزدیک به زمین برای امکانپذیری دسترسی جهانی به اینترنت، گفت: ارائه اینترنت جهانی از طریق مجموعه های بزرگ ماهواره ای از فضا، هم فرصت ها و هم چالش هایی را به همراه دارد. این ماهواره ها در حالی که چشم انداز دسترسی به اینترنت جهانی کارآمدتر و فراگیرتر را ارائه می دهند، خطر اشغال بخش زیادی از مدار نزدیک به زمین را به دنبال دارند که موجب محرومیت عمده ای در استفاده و اکتشافات فضایی توسط کشورهای در حال توسعه و دسترسی آن ها به این مدار می شود.

غریب آبادی افزود: برنامه های پرتابی مجموعه های ماهواره ای بزرگ به زودی تمام فرکانس های اختصاص داده شده از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات را اشغال خواهند کرد. در حال حاضر نیز مدار نزدیک به زمین بسیار شلوغ بوده و چند نقطه مداری بیشتر برای تازه واردها باقی نمانده است که خود به طور جدی مانع دسترسی کشورهای در حال توسعه به فضا شده و نهایتا منجر به انحصاری کردن فضا توسط چند کشور و شرکت های خصوصی آنها می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار