آیا وزیر خارجه انگلیس قربانی بحران افغانستان می‌شود؟

تهران (پانا) - در آستانه پایان مهلت تعیین شده برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گمانه زنی‌ها درباره برکناری وزیر امور خارجه انگلیس به دلیل سوء مدیریت بحران افغانستان افزایش یافته است.

کد مطلب: ۱۲۱۱۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
آیا وزیر خارجه انگلیس قربانی بحران افغانستان می‌شود؟

به گزارش ایرنا از منابع خبری انگلیس، دومینیک راب احتمالا در جریان ترمیم اعضای کابینه با مایکل گوو (معاون نخست وزیر) جایگزین می‌شود. این درحالیست که همه احزاب سیاسی انگلیس از جمله حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند از وزیر امور خارجه انگلیس خواسته اند تا به علت سوء مدیریت بحران افغانستان و بی اعتنایی به اتفاقات این کشور با سپری کردن روزهای بحران در یک تفرجگاه پنج ستاره در جزیره‌ای در یونان از سمت خود استعفا کند.

او قرار است روز چهارشنبه در کمیته پارلمانی امورخارجی حضور یافته و از عملکرد خود دفاع کند. با این حال یک مقام ارشد دولت انگلیس به نشریه تایمز لندن گفت که او به احتمال قوی در ترمیم اعضای کابینه کنار گذاشته می‌شود. وی «دومینیک راب» را فردی وسواسی خواند که هیچ ماموریتی را به کسی واگذار نمی‌کند و به همین خاطر مقامات از او دلخور هستند.

مشاوران «راب» می‌گویند که نسبت دادن تمام مشکلات در مورد مدیریت بحران افغانستان به وزیر امور خارجه منصفانه نیست. آن ها عنوان می‌کنند که وزارت دفاع هم نتوانست پیش‌بینی کند که طالبان با چه سرعتی می‌تواند در کشور مسلط شود. همچنین وزارت کشور متهم است که در اسکان پناهجویان افغان‌ها کُند عمل کرده است.

هرچند زمان ترمیم کابینه دولت بوریس جانسون به این زودی‌ها نیست اما شنیده‌ها از احتمال انتخاب مایکل گوو به عنوان جانشین اصلی «راب» حکایت دارد. گوو از نزدیکان بوریس جانسون بوده و به عنوان مغز متفکر برگزیت شناخته می‌شود.

راب پیشتر مطالبی را که درباره خوش‌گذرانی او هم‌زمان بحران افغانستان مطرح شد، نادرست توصیف کرد. نخست وزیر انگلیس هم دیشب (یکشنبه) در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا هنوز به دومینیک راب اعتماد دارد ادعا کرد: "کاملا به او اعتماد دارم. "

با این حال وزارت امور خارجه انگلیس همچنان از سوی افکار عمومی تحت فشار قرار دارد. یک نماینده حزب حاکم محافظه‌کار امروز در گفت‌وگو با نشریه دیلی تلگراف، دستگاه دیپلماسی انگلیس را یک عنصر وامانده و عاجز توصیف کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار