درد دلی صمیمانه با پرستار بخش کرونا

همدان (پانا) - به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش محدودیت‌های کرونایی کار کادر درمان هم سخت‌تر شده‌است. الهام زمانی پرستار بخش کرونا در یکی از بیمارستان‌های همدان است که در خصوص این سختی‌ها صحبت کرده‌است.

کد مطلب: ۱۲۱۱۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد
درد دلی صمیمانه با پرستار بخش کرونا

وی در گفت و گو با پانا ضمن بیان اینکه ابتلا به کرونا به طور صد درصد قابل پیشگیری نیست، گفت: «مبتلا نشدن به کرونا قابل پیشگیری است، اما نه به طور قطعی. گاهی اوقات رعایت پروتکل های بهداشتی و بهداشت فردی از جانب شخص انجام می‌شود، اما از سمت بقیه افراد خیر. به همین علت نمی توان گفت که از ابتلا به این ویروس می‌توان به صورت کامل پیشگیری کرد. همچنین دلایل دیگری نیز مانند بیماری های زمینه ای خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.»

وی در ادامه به تاثیر سن در ابتلا به کرونا اشاره کرده و افزود: «سن از عوامل موثر در ابتلا است.افراد مسن به دلیل ضعیف تر بودن بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند. همچنین بیماری های زمینه‌ای نیز خطر ابتلا را بالا می‌برند. البته جوانانی هم هستند که به دلیل ضعف سیستم دفاعی بدن خطر ابتلا در آنان افزایش پیدا می‌کند. اما اینکه بگوییم سن تنها دلیل مبتلا شدن است، درست نیست.»

زمانی نظر خود را در مورد دلایل ورود کشور به پیک پنجم کرونا را چنین عنوان کرد: «کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزاری مراسم های عروسی و عزا و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، از مهم‌ترین عوامل است.»
وی در ادامه به ارزیابی رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم پرداخت و گفت: «متاسفانه بیشتر مردم به دلیل گرمای هوا از زدن ماسک خودداری می‌کنند. برخی از مردم هم که به طور کامل منکر وجود کرونا می‌شوند. اما بر اساس اطلاعات آماری، زنان بیشتر از مردان پایبند به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.»

زمانی از سختی های کار خود چنین بیان کرد: «شاید سختی کار برای گروه درمان بیشتر از بقیه باشد؛ به این دلیل که آنها مستقیم با بیمار کرونایی در ارتباط هستند. متاسفانه آمار کرونا که افزایش می یابد، گروه پزشکی و کادر درمان ناراحت تر از بقیه هستند، نه به خاطر اینکه کارشان بیشتر می‌شود، بلکه ناراحتی آنها از این است که احسا‌س می کنند درمان های آنها اثر بخش نبوده‌است.»
وی تاکید کرد: «گروه درمان از ناراحتی هموطنان ناراحت می‌شوند،با درد آن ها درد می‌کشند و هنگامی که هموطنی بر اثر این ویروس منحوس جان خود را از دست می‌دهد اشک می ریزند. ما علاوه بر اینکه باید مراقب باشیم که ناقل بیماری برای بیمارهای دیگر نباشیم باید مراقب باشیم که ناقل بیماری برای اعضای خانواده خود و اطرافیان نباشیم. پرستارهایی که در بخش کرونا مشغول هستند واقعا خسته شدند مخصوصا با شروع گرما و لباسهای مخصوصی که می پوشند. از طرفی شلوغی بخش و فشار کار و شیفت های فشرده و از طرفی هم فوت بیماران در روحیه پرستاران تاثیر منفی می‌گذارد. هموطنان می‌توانند با رعایت بهداشت فردی باعث سلامتی خودشان و رضایت کادر درمان شوند.»

وی در پایان توصیه های خود را جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا اینگونه بیان کرد: «توصیه های ما همان توصیه های همیشگی است. رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی. همچنین خوردن خوراکی های مفید و مقوی فراموش نشود.»

خبرنگار:فاطمه غیاثوند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار