خواص چای انبه

تهران (پانا) - انبه یکی از میوه‌های منطقه گرمسیر است که با طبع گرم و خواص درمانی متعدد در راستای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

کد مطلب: ۱۲۱۰۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
خواص چای انبه

به‌گزارش خراسان، به موجب خاصیت شگفت انگیزی که در میوه انبه نهفته است، افراد بسیار زیادی در سراسر جهان از چای انبه بهره می گیرند. انبه یکی از میوه های گرمسیر درختی است که دارای مقادیر فراوانی مواد معدنی، ویتامین، آمینواسید و موسیلاژ است. علاوه بر خاصیت درمانی انبه، برگ انبه هم نوعی داروی مؤثر در درمان انواع بیماری ها به شمار می‌آید. از منظر طب سنتی، انبه نقش دفع کننده مخاط، ضد بواسیر و خوش بو کننده دهان را در بدن ایفا می کند. همچنین در طب سنتی چینی از برگ انبه برای درمان قطعی آسم بهره گرفته می شود. از آن جایی که چای انبه تخلیه معده را به تأخیر می اندازد، مناسب ترین زمان مصرف آن، قبل از صرف غذاست.

خاصیت درمانی چای انبه
تسریع روند هضم غذا، ارتقای سلامت قلب و عروق، تصفیه کننده خون، ارتقای سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، حفظ سلامت چشم، جلوگیری از فشار خون بالا، درمان واریس، ادرار آور،برطرف کننده عطش، چاق کننده، درمان سکسکه،انرژی زا، رفع التهابات پوستی و از بین بردن چین و چروک،دفع کننده سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا، خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی از خواص درمانی چای انبه است.
انبه در سراسر دنیا به شش گونه کشت می شود که در میان آن ها، انبه سفید حاوی بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی و ماده فلاونوئید است.محققان در طی تحقیقاتی که بر موش های مبتلا به کولیت زخمی انجام دادند، متوجه شدند که فیتوکمیکال های موجود در انبه با خاصیتی ضد التهابی خطر احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد و در درمان بیماری کولیت زخمی نقش دارد.

کنترل کننده دیابت
انبه به موجب خاصیت تنین و هیپوگلامیک روند تکثیر انسولین در بدن را افزایش می دهد. این میوه شگفت انگیز با تأمین گلوکز مورد نیاز بدن، قند خون را کنترل می کند.

پیشگیری از سرطان
لاین‌های سلولی گوناگون خاصیت ضد سرطانی دارد. در واقع عصاره متانولی انبه سلول های سرطانی موجود در انبه را از بین می برد و در روده انسان به عنوان یک عنصر ضد تومور فعالیت می کند.

ارتقا دهنده کارکرد قلب و عروق
مصرف چای انبه سیستم دفاعی بدن را در برابر حملات قلبی ارتقا می بخشد و از افزایش چربی در شریان های مغزی، قلبی و کبد جلوگیری می کند.

معایب مصرف چای انبه
رعایت حد اعتدال در خصوص مصرف هر نوع دمنوش ضرورت دارد. در واقع دستیابی به سلامت کامل و برطرف سازی بیماری ها زمانی میسر است که از یک برنامه غذایی کامل و الگوی مناسب پیروی کنید.
پیروی از یک برنامه غذایی مناسب نسبت به تمرکز افراطی در مصرف نوع خاصی از غذا بسیار سودمندتر عمل می کند.
در چای انبه، عنصر پتاسیم وجود دارد. مصرف چای انبه برای افرادی که از بیماری های کلیوی رنج می برند، توصیه نمی شود زیرا این افراد از قابلیت دفع پتاسیم مازاد در خون غافل هستند و این روند با تجمع پتاسیم خون موجب مرگ آن ها می شود.
علاوه بر این، مصرف بیش از اندازه چای انبه افزایش قند خون را به دنبال دارد و حساسیت افرادی را که به شیره گیاهان آلرژی دارند
بر می انگیزد.

طرز تهیه چای انبه
ابتدا میوه یا برگ انبه را از بازار تره بار تهیه کنید. سپس آن را رنده یا خرد کنید و در مقابل نور مستقیم خورشید به مدت چند روز قرار دهید تا خشک شود. همچنین می توانید به صورت تازه آن را دم کنید.
پس از خشک شدن برگ یا میوه انبه، مقداری آب را بجوشانید و یک قاشق از چای انبه را در داخل آب اضافه کنید. سپس محلول را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد. در نهایت شما می توانید چای انبه را به همراه عسل یا خرما میل کنید و از طعم بی نظیر و خواص چشمگیر آن بهره مند شوید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار