میثم صفری سرای

فضای مجازی چگونه بوجود آمد؟

شاید چارلز بابیج بریتانیایی در سال 1937 روزی که داشت روی اولین نسل کامپیوتر کار می‌کرد تصور هم نمی‌کرد که اختراعش دنیا را متحول کند و زمینه ساز برهم زدن مرزهای جغرافیائی و خالق دنیائی بنام دنیای مجازی شود.

کد مطلب: ۱۲۱۰۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد

اگر کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت، تلفن، گوشی همراه هوشمند، اینترنت، مرورگرها، جستجوگرها و شبکه های اجتماعی را بسترهای لازم برای ورود به دنیای مجازی تلقی کنیم پس باید به جواب این سوالات برسیم. کامپیوتر و مشتقاتش در چه تاریخی اختراع و در چه سالی وارد ایران شد؟ تلفن و گوشی های همراه چه زمانی اختراع و چه زمانی در ایران مورد استفاده قرار گرفتند؟ در چه سالی اینترنت در دنیا طراحی و وارد کشور ما شد؟ تاریخ پیدایش شبکه های اجتماعی در دنیا و ایران به چه سالهایی بر می‌گردد؟ کامپیوتر و مشتقاتش در چه تاریخی اختراع و در چه سالی وارد ایران شد؟

موزه علوم لندن در سال 1991 مدل کامل تر کامپیوتر بابیج را طراحی کرد و در فاصله سال های 1935 تا 1938 کنراد رووس آلمانی نخستین کامپیوتر قابل برنامه ریزی جهان با نام z1 را در برلین ساخت.

بعد از کنراد رووس، تامی فلاورز مهندس انگلیسی مخترع نخستین کامپیوتر الکترونیکی، قابل برنامه ریزی و دیجیتالی را طراحی کرد.

اما نخستین کامپیوتری که علاوه بر داشته های طرح تامی فلاورز دارای برنامه ذخیره سازی بود، در فاصله بین سال های 1948 تا 1951 توسط فردریک ویلیامز، تام کیلبرن و جف توتیل سه دانشمند از دانشگاه ویکتوریا انگلستان طراحی شد و از این سال به بعد بود که کامپیوترهای تجاری برای استفاده عموم و کاربران جهانی طراحی و ساخته شد.

در فاصله بین سالهای 1953 تا 1968 سیستم های کامپیوتری در جهان به صورت تصاعدی در حال رشد و به روز رسانی بودند تا اینکه در سال 1970 جان پیکر آمریکایی نخستین کامپیوتر شخصی را ساخت و در فواصل سالهای 1974تا 1981 بود که شاهد طراحی و ساخت کامپیوترها و مشتقات آن با شکل و شمایل امروزی با ویژگی هایی همچون قابل حمل در کیف ها و جیب ها (لپ تاپ،تبلت و...) بودیم.

سال 1342 تاریخ ورود اولین کامپیوتر به ایران است. در فاصله سال 1350تا 1360 کامپیوتر در دانشگاه و برخی مراکز خاص دولتی و ... در حال توسعه بود.

از اواخر سال 1370 شاهد فراگیری کامپیوتر در ایران بودیم و تقریبا از سال 1380 به بعد بود که کامپیوتر در ایران نیز عمومی تر و شخصی تر شد و در دهه های اخیر شاهد جهش روز افزودن فناوریهای مرتبط با کامپیوتر در ایران هستیم.

سوال بعدی این است که تلفن، گوشی های تلفن همراه بخصوص گوشی های هوشمند چه زمانی اختراع و چند سال بعد در ایران مورد استفاده قرار گرفت؟

با صرف نظر از چگونگی اختراع تلفن های ثابت و نقش و کاربرد آنها در توسعه فناوریها در زمینه دنیای مجازی می‌توان گفت نخستین تلفن همراه جهان در سال 1973 توسط مارتین کوپر آمریکائی ساخته شد و در فواصل سال 1983 تا 1989 بود که کمپانی های مختلف جهان با بهره گیری از ایده کوپر در حال طراحی و ساخت تلفن هائی پیشرفته تر و البته کوچکتر بودند.

سال 1991 تا 1994 سالهای ایجاد سامانه جهانی ارتباطات سیار در دنیا بود و در میانه همین سالها بود که کمپانی نوکیا توانست با بهره گیری از رشد فناوری ها علاوه بر تماس تلفنی قابلیت ارسال پیام کوتاه را به گوشی های همراه اضافه کند.

در فاصله بین سالهای 1995 تا 1998 صفحه گوشی های همراه رنگی شدند و قابلیت ارسال ایمیل به آنها اضافه شد.

اوایل سال 2000 تا اواخر 2002 موبایل ها به سرویس وب، دوربین، تماس ویدیوئی، تقویت کننده سیگنال، چی پی اس، بولوتوث، کارت حافظه و ... مجهز شدند و در فاصله سالهای 2003 تا 2004 انقلاب در تلفن های همراه دیتا بوجود آمد و وای فای و مرورگرها به گوشی های همراه اضافه شدند.

اما با همه این پیشرفت ها تا سال 2010 موبایل ها کمی هوشمند بودند تا اینکه در فاصله بین سالهای 2011 تا 2014 نسل چهارم گوشی های تلفن همراه هوشمند طراحی و این دستگاه کوچک نقش محوری در زندگی مدرن بشر را آغاز کرد.

تاریخچه ورود نخستین تلفن همراه در ایران نیز به سال 1372 برمی‌گردد که بعد از این سال تقریبا شاهد رشد و توسعه گوشی های تلفن همراه اولیه و بعد از آن با سالها تاخیر، شاهد گوشی های هوشمند بودیم.

پرسش بعدی این است که در چه سالی اینترنت در دنیا طراحی و وارد کشور ما شد؟

ریشه اینترنت، این شبکه عظیمی که می‌توان آن را بزرگترین سامانه طراحی شده به دست بشریت عنوان کرد، به دهه 1960 و مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده باز می‌گردد.

در سال 1990با رشد و توسعه صنعت کامپیوتر در جهان به صورت یک شبکه همگانی و جهان شمول و البته با مشارکت جهانی، همچنان در حال توسعه بود و تمامی فعالیت ها و تفکرات جامعه بشری را تحت الشعاع خود قرار داد.

اینترنت، سامانه جهانی از شبکه های کامپیوتری به هم پیوسته است که حکایت از آغاز دوران تاریخی نوین در نظام جهانی دارد.

در ایران نیز اینترنت تقریبا در سال 1370 به صورت خاص در دانشگاه ها و مراکز دولتی و تقریبا از اوایل سال 1380 به صورت عمومی در کشور رشد و توسعه یافت.

تاریخ پیدایش شبکه های اجتماعی در دنیا و ایران به چه سالهایی بر میگردد؟ شبکه های اجتماعی اینترنتی سرویس های مبتنی بر وب هستند. سرویس های آنلاین، پلتفرم یا سایتی محسوب می شوند که عموم مردم در آنها می‌توانند علاقمندی، نظرات و در یک کلام محتوا ایجاد کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند.

این شبکه های اجتماعی هستند که ارتباطات را چند سویه کرده اند.

سال 1980تا 1990 نخستین شبکه های اینترنتی با کاربرد امنیتی و البته تجاری در جهان پایه گذاری شدند و در سال 1995 تا 1997 بود که نخستین شبکه های اجتماعی اینترنتی طراحی شد.

سال 2002 تا 2006 سالهای گسترش شبکه ها و وبسایتهای اجتماعی در دنیا بود و از سال 2007 تاکنون شبکه های اجتماعی مختلف با کاربردهای مختلف در جهان طراحی می شود.

در ایران نیز کاربرد شبکه های اجتماعی از اواسط سال 1375 بصورت خاص و سال 1380 عمومی تر شد و بدین گونه بود که بشیریت با بر هم تنیده شدن چندین اختراع، تکنولوژی و فناوری و رشد و توسعه روز افزون آنها، وارد دنیای بی حد و مرز بنام «دنیای مجازی» شد.

«دنیای مجازی» به سادگی توانست تمامی فعالیتها و تعاملات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، فرهنگی،رسانه ای،نظامی و... دولت ها و همچنین سبک زندگی اجتماعی و شخصی بشریت را متحول و در مسیری خاص هدایت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار