معرفی فیلم‌های جدید کمیک استریپی؛ از خالقان پول تا حافظان اعتبار

تهران (پانا) - در معرفی برترین فیلم‌های کمیک استریپی تازه جهان که شمول آن از 2021 تا 2023 است، فیلم‌های دیگری را فرا روی شما قرار می‌دهیم که کمپانی‌های رؤیاسازی غیرمتعارف در هالیوود و سایر استودیوهای غربی برای سه سال پیش رو در دستور کار خود دارند و همچون نسخه‌های قبلی این آثار بر ابرقهرمانانی تکیه می‌کنند که اگر چه دروغین‌اند اما چون به اهالی مضطرب غرب اطمینان خاطر صوری به‌لحاظ تأمین امنیت در جهان آشفته و بدون قانون کنونی می‌دهند و در دنیای خیال‌ اشرار و ناقضان امنیت را تار و مار می‌کنند و گیشه‌هایی بسیار پربار دارند، همچنان به آنها بال و پر داده می‌شود و استودیوها آنها را حتی از کارهای بسیار باکیفیت‌تر و غنی‌تر خود نیز مهم‌تر می‌انگارند.

کد مطلب: ۱۲۱۰۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
معرفی فیلم‌های جدید کمیک استریپی؛ از خالقان پول تا حافظان اعتبار

به‌گزارش ایران، این طرز تصور مثبت و برخورد توأم با اولویت به این خاطر است که مادامی که چرخه‌های اقتصادی فیلمسازی در غرب درگردش و این روال پر رونق است، هم می‌توان به روال تولید همین فیلم‌های پرفروش زودبازده استمرار بخشید و هم از این طریق به تولید فیلم‌های سنگین و رنگین‌تر و دارای کیفیت بالای فرهنگی و مضمونی استودیوها همت گماشت و بواقع آثاری را رو کرد که از سطحی گرایی‌های رایج در فیلم‌های کمیک بوکی و سایر آثار گیشه‌ای سینمای جهان مبرا و دور هستند و حرف‌های با ارزش‌تری را برای گفتن به هنردوستان دارند. در یک کلام در آمد کلان کمیک‌استریپ‌ها تبدیل به پول ساخت فیلم‌هایی شده است که حافظ و حامل اعتبار اهالی سینما به‌شمار می‌آید و اگر این دسته از آثار سینمایی در دستور کار قرار نداشتند و پول عظیمی را موجب نمی‌شدند، سینما در یک جهان کرونازده و دچار ضررهای عظیم اقتصادی بسیار بیشتر از امروز مغبون و کم سرمایه می‌شد و به تبع آن فزون‌تر در مسیر یک مرگ مضمونی و قحطی ایده‌های ارزشمند و جدید قرار می‌گرفت.

«مرد مورچه‌ای و مگس: جنون چهارگانه»
این فیلم که برای پخش در تابستان 2023 (1402) در نظر گرفته شده، سومین قسمت از سری فیلم‌های کمیک بوکی مرد مورچه‌ای به‌شمار می‌آید که وقتی قسمت اول آن در سال 2015 عرضه شد، کمتر کسی می‌پنداشت که با توفیقی عظیم روبه‌رو شود زیرا به جمع ابرقهرمانان مشهور و محبوب کمیک‌بوک‌ها تعلق نداشت و برعکس یکی از قهرمانان مهجور و کم طرفدار این جمع تلقی می‌شد.
با این حال فروش 700 میلیون دلاری قسمت اول «Antman» که مارول را هم غافلگیر کرده بود، سران این کمپانی را به‌سوی ساخت قسمت دوم سوق داد و اینک قسمت سوم آن نیز واپسین مراحل تولید خود را سپری می‌کند و اگر پخش آن به دو سال بعد موکول شده، به‌خاطر مشکلات کرونایی و انبوه فیلم‌های به‌تأخیر افتاده و اولویت آنها در جدول پخش در قیاس با قسمت سوم «مرد مورچه‌ای» است. بازیگران اصلی دو فیلم نخست در فیلم سوم نیز مشاهده خواهند شد و به این ترتیب پل رود یک بار دیگر در نقش اسکات لانگ و بواقع با لباس و هویت پنهانی مرد مورچه‌ای ظاهر خواهد شد و مایکل داگلاس کهنه‌کار و معروف نیز نقش خود به‌عنوان هنگ پیم را که مهندس و طراح عملیات مرد مورچه‌ای و بواقع خالق و خط دهنده این کاراکتر است، تکرار خواهد کرد و اوانجیلین لیلی نیز باز در قالب کاراکتر موسوم به مگس رؤیت خواهد شد که از قسمت دوم این فرانچیز به جمع شخصیت‌های این سری داستان‌ها اضافه شده است.

چهره بد و کاراکتر منفی اصلی این قسمت از «Antman» کانگ فاتح نام دارد که ایفای نقش او با جاناتان میجرز است که شاید مطرح‌ترین فیلم قبلی او «کشور لاوکرافت» باشد. ورود این آدم بد ویژه به دنیای «Antman» و دایره وسیع عملیاتی و طیف گسترده اقداماتش به‌گونه و حدی است که می‌توان مهیج‌ترین و پرتحرک‌ترین قسمت «مرد مورچه‌ای» را انتظار کشید و اگر نقل قول و وعده برخی رسانه‌ها و محافل سینمایی صحت داشته باشد، سازندگان این سری فیلم‌ها در نظر دارند از قسمت سوم و یا حداکثر از قسمت چهارم پای تعدادی از قهرمانان محبوب دیگر کمیک بوکی و به‌عنوان مثال «چهار شگفت‌انگیز» را به‌این عرصه باز کنند و از حضور و کمک آنها هم برای سرکوب اشرار و چهره‌های بد ماجرا که قصد ارعاب جهانیان را دارند، سود جویند. دیگر ویژگی «مرد مورچه‌ای و مگس: جنون چهارگانه» بازگشت کاراکتر چند وجهی و خوب و در عین‌حال بد لوییس با بازی مایکل پنا است و البته پیتون رید هم آماده است تا مثل دو قسمت قبلی فیلم سوم را نیز کارگردانی و مرد مورچه‌ای را به‌سوی موفقیت‌های تازه‌اش رهنمون کند.

«ددپول3»
اگر «مرد مورچه‌ای» از جمله قهرمانان نادر کمیک‌بوکی باشد که به‌رغم اعتبار اندک قائل شده کمپانی مارول برای چنین کاراکتری به توفیق تجاری چشمگیری درگیشه‌ها در ورسیون‌های سینمایی خود رسیده، ددپول دیگر چهره صاحب چنین مشخصه‌ای در میان قهرمانان کمیک بوکی به‌حساب می‌آید و موفقیت عظیم مالی حاصل از دو فیلم نخست Deadpool به حدی رسید که اینک فیلم سوم از این مجموعه نیز تهیه و آماده پخش شده و در نوبت اکران قرار دارد. فیلمنامه‌نویسان «ددپول3» وندی مولینو و لیزی مولینو لوگلین هستند ولی سران مارول هنوز نگفته‌اند سوژه فیلم سوم دقیقاً چیست و برخی ایفاگران نقش‌‌های جنبی هم معرفی نشده‌اند ولی مشخص است که رایان رینولدز در نقش اصلی (ددپول) یک بار دیگر با تبهکاران و بدخواهان متعددی مواجه خواهد شد و اگر سریعاً عمل نکند، دنیا سیاه‌تر از همیشه خواهد شد. ویژگی بارز و نقطه تفاوت Dead pool با سایر چهره‌های شاخص و مثبت کمیک‌بوکی این است که او برخلاف اکثر قریب به اتفاق آنها نه یک مرد پاک کردار و عاری از نقص بلکه خود از منابع دردسر و دارای پیشینه‌ای تیره است و همان سابقه، او را قادر ساخته که چهره‌های بد را بهتر و بیشتر بشناسد و مؤثرتر با آنها نبرد و با قاطعیت فزون‌تری آنان را از صحنه حذف کند. ددپول اگر برای مارول یک منبع غیر منتظره و عالی از درآمد‌سازی در عین مثبت نبودن وجهه این کاراکتر بوده، برشهرت و محبوبیت رایان رینولدز هم که بیشتر به‌خاطر فیلم‌های اجتماعی و کمدی- رمانتیک خود معروف است، افزوده و وجوه تازه‌ای را در زندگی هنری او گشوده است. تاریخ دقیق اکران قسمت سوم Deadpool اعلام نشده اما گمان می‌رود در تابستان 2023 (1402) باشد.

«هالک؛ نسخه زنانه»
سال‌ها پس‌از توقف و توقیف روند تولید فیلم‌های هالک که به سبب مشکلات کپی‌رایت آن بوده، مارول اجازه ساخت نسخه‌ای تازه از آن و البته یک ورسیون زنانه هالک را کسب کرده و بهتر است بگوییم قهرمانی را رو خواهد کرد که همان خون و توان و روح هالک را در خود دارد اما نه یک مرد بلکه زن است. این زن جنیفر والترز نام دارد و ظاهراً یک وکیل دعاوی است ولی وقتی خون پسر عموی قهرمانش یعنی همان هالک معروف و غول‌پیکر و کریه چهره به مکانیسم حیاتی وی وارد و جزئی از او می‌شود، تبدیل به یک غول زن و مأمور جدید در راه اجرای عدالت می‌گردد و همان کارهایی را انجام می‌دهد که سال‌ها هالک با آن پیکر خوفناک سبزرنگش انجام می‌داده و تبهکاران را قلع و قمع می‌کرده است.
با این حال کوین فیگ رئیس و مالک کمپانی مارول تأکید کرده که بافت و جوهره این هالک تازه بیشتر یک قصه حقوقی- قضایی و مبتنی بر یک محاکمه و پروسه دادگاهی است و بر همین اساس احتمال دارد از چند قهرمان دیگر کمیک بوکی نیز در روند ساخت این فیلم بهره‌گیری شود. ایفای نقش جنیفر والترز هم با تاتیانا ماسلانی هنرپیشه‌ای با ریشه و تبار اروپای شرقی است و زمان اکران فیلم هم سال 2023 اعلام شده است.

«تهاجم پنهانی»
ساموئل ال جکسون یک بار دیگر در این فیلم در قالب نیک فیوری ظاهر می‌شود و در کنار بن مندلسون که نقش تالوز را ایفا می‌کند، به تلاش و مبارزه با اشراری مشغول می‌شود که کارشان به فساد و تباهی کشاندن کره زمین و پوک و متلاشی کردن این کره است. با این اوصاف می‌توان انتظار فیلمی را کشید که شاید پس از قسمت چهارم «اونجرز» که تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شده، بزرگ‌ترین و غریب‌ترین تصاویر جنگی را در برداشته و جشنواره‌ای از پیشرفته‌ترین ابداعات بصری باشد. برای ساموئل ال جکسون نیز این یک پروژه ویژه است زیرا پس از سال‌ها بازی در فیلم‌های جدی‌تر و جنایی و برخی نقش‌های دراماتیک، با توفیق وی در هر فیلم کمیک بوکی تازه‌ای ثابت می‌شود که قلمرو کاری او بسیار فراتر از یک یا دو ژانر است. زمان تقریبی اکران این فیلم پاییز 2023 (1402) است.

«چهارشگفت‌انگیز»
پس‌از تکمیل و ارائه شدن دو ورسیون از ماجراهای این قهرمانان کارتونی حیرت‌آور و ورود آنها به جهان مبارزه کنندگان با پلیدی‌ها مارول یک نسخه جدید را هم برای سال 2023 تدارک دیده که به‌جای دنباله‌ای بودن بر آثار قبلی یک جمع‌بندی و ارائه مجدد داستان در یک قالب کلی است.
کارگردانی این نسخه جدید به‌جان واتس سپرده شده که در ساخت دو نسخه اخیر اسپایدرمن نقش بارزی داشته و این نکته هم مشخص است که مارول پس از کامل شدن این فیلم به سراغ یک reboot تازه از «مردان ایکس» هم خواهد رفت که پس از ارائه 12 فیلم از روی آن (شامل دو- سه فیلم تبعی و متمرکز بر تک چهره‌هایی مثل وولورین) یافتن سوژه‌های بکر تازه در ارتباط با آنها و ساختن دنباله‌هایی بر فیلم‌های اوری‌ژینال سخت‌تر از گذشته شده و به کنکاش و زمان بیشتری نیاز دارد. آنچه خیال سازندگان «چهار شگفت‌انگیز» تازه را جمع و راحت و به توفیق این اثر جدید خاطرجمع کرده، موفقیت عالی گیشه‌ای نسخه‌های قبلی است که به حدود 1.5 میلیارد دلار می‌رسد و بعید است که درآمدسازی قسمت جدید هم از 800 تا 900 میلیون دلار کمتر باشد.

«قلب آهنین»
این قسمت اول از دو فیلمی است که مارول در توصیف و تشریح ریشه‌ها و خاستگاه کاراکتر معروف و پرطرفدار کمیک بوکی «ایرون من» در دست ساخت دارد و هر دو فیلم با واکاوی آنچه در گذشته روی داده، توضیح می‌دهد که بر تونی استارک چه رفته است که او را به وادی نجات دهندگان کره‌خاکی کشانده و وی را در خفا و در کاراکتر دوم و پنهانی‌اش تبدیل به مرد آهنین (ایرون من) کرده است.
البته در دوگانه جدید «قلب آهنین» که به‌گونه‌ای فیلم‌هایی از جنس Prequel برای «ایرون من» است، با کاراکتر جدید و اضافی ریری ویلیامز هم روبه‌رو می‌شویم که یک زن 19 ساله و ظاهراً کم تجربه اما مجهز به مهارت‌های عالی رزمی و قدرتی فراوان است که در راه مبارزه با پلیدی‌ها و سوق دادن دنیا به سوی نیکی‌ها با ایرون من همراه می‌شود و امور تباه و تیره جهان را تا سر حد امکان می‌زداید. قسمت اول «Iron heart» در اواخر سال 2023 و بخش دوم آن در تابستان 2024 به نمایش در خواهند آمد.

«کاپیتان مارول2»
این فیلم را که از 23 آبان‌ماه 1401 در سطح جهان اکران می‌شود، نیا داکاستا کارگردانی کرده است که پیشینه ساخت فیلم ترسناک «مرد شیرینی» را هم دارد و سناریوی فیلم نیز کار مگان مک دانل است که مؤخرترین کار قابل اعتنای او فیلمنامه «واندا ویژن» است که خود از کارهای مطرح کمیک بوکی سال‌جاری (2021) به شمار می‌آید و در نوبت پخش قرار دارد.
نخستین فیلم بلند از روی ماجراسازی‌های کاپیتان مارول که از شخصیت‌های بارز زن در میان قهرمانان کمیک‌بوکی است، با بازی بری لارسون در نقش اصلی به یکی از کارهای بسیار پرفروش و مشترک کمپانی‌های مارول و سونی پیکچرز تبدیل شد و کارول دان ورز که در خفا و در زمان نیاز با پوشیدن لباس کاپیتان مارول و انجام کارهای قهرمانانه وی تبدیل به منجی افراد تحت ستم می‌شود، لابد در فیلم دوم نیز مأموریت‌های سخت و متفاوتی را در این ارتباط بر عهده می‌گیرد ولی کمپانی‌های تولید کننده «مارول2» تابه‌حال توضیح نداده‌اند که موضوع فیلم دقیقاً چیست و دشمنان بزرگ و اصلی مارول این بار چه‌کسانی هستند. آیا کاپیتان مارول در این فیلم هم در دنیایی که قبل از دخالت «اونجر»ها سرشار از ظلم بود، فعالیت می‌کند و یا فیلمسازان او را به دوران پسا اونجرز و به زمانه فعلی انتقال داده‌اند. هر یک از این موارد مصداق و صحت داشته باشند، می‌توان انتظار یک دنیای نا‌آرام تازه و انبوهی از برخوردها را در قالب فنی‌ترین تصاویر و مدرن‌ترین توصیف‌های سینمایی داشت.

«نگهبانان کهکشان3»
تنها مسأله قطعی در ارتباط با این فیلم که زمان اکران آن اواخر پاییز 2023 (1402) اعلام شده، کارگردانی مجدد این فیلم توسط جیمزگان است، گان دو نسخه قبلی را هم در سال‌های 2014 و 2018 عرضه کرد و ارقام گیشه‌ای آنها به‌رغم امید چندانی که مارول به این فیلم‌ها نداشت، از رقم مجموع1.3 میلیارد دلار هم فراتر رفته است.
در مقطعی از زمان «پیش‌تولید» قسمت سوم نگهبانان کهکشان خبر اخراج جیمزگان از پروژه به سبب اختلاف سلیقه او با سران مارول دهان به‌دهان گشت ولی بعداز گذشت مدتی اعلام شد که دو طرف ماجرا مصالحه کرده‌اند و گان به جایگاه سابقش بازگشته و بار دیگر سکاندار پروژه شده است و به این ترتیب وی به یکی از معدود کارگردانانی تبدیل می‌شود که در دنیای دائماً در حال تغییر و پررفت‌وآمد مارول سه فیلم از مجموعه‌های پرشمار کمیک بوکی این استودیو را ساخته و ارائه خواهد کرد. در عین حال وقت او برای انجام این کار بشدت اندک و تنگ است زیرا او پس از تکمیل ورسیون تازه «جوخه خودکشی» که محصول کمپانی «دی‌سی» است، باید یک فیلم« Prequel» (گذشته نگر) از روی داستان «صلح‌ساز» را هم تهیه و آن را کامل کند و با این اوصاف بدیهی است که کلید تولید «نگهبانان کهکشان3» زودتر از اواسط سال 2023 زده نخواهد شد.

«جنگ‌های تسلیحاتی»
پایه این فیلم جدید کمیک بوکی بر داستان‌هایی با همین نام و براساس این احتمال و سؤال گذاشته شده که اگر روزی ایرون من پس از سال‌ها پاک کرداری و محو کردن اشرار وارد جمع تبهکاران و بواقع ملعبه دست اشرار شود و دارندگان افکار پلید اداره اعمال وی را در دست گیرند، چه چیزهایی روی خواهد داد و دنیا به کدام سمت و سو خواهد رفت.
در مرکز و بطن چنین دنیایی و پیرامون چنین ابهام و سؤالی رل اصلی را در فیلم‌ «جنگ‌های تسلیحاتی» دان چیدل سیاهپوست و نام آشنا ایفا خواهد کرد که مردی حقیقت‌طلب به‌نام رودی است و او کسی است که باید در غیاب موقتی ایرون من (با بازی رابرت داونی جونیور) جور او را بکشد و دنیا را از فرو غلتیدن کامل در پلشتی‌ها رهایی بخشد. عنوان جنگ‌های تسلیحاتی نیز نماد و اشاره‌ای به جنگ‌های بزرگ و پرسروصدایی است که این مرد با کمک همراهانش علیه فریب دهنده‌های ایرون من به راه می‌اندازد و ستیزی خون بار و وسیع و با تبعات سنگین است.

« بلید»
یکی از فیلم‌های معروف کمیک بوکی که البته نه از «دی.سی» نشأت گرفته و نه محصول و‌ زاده مستقیم مارول به‌شمار می‌آید، «بلید» است اما این فرانچیز بالنسبه کوچک آن‌قدر موفق بوده که پس‌از یکی دو قسمت دنباله‌ای در دهه گذشته کمپانی مارول را مجاب به بازسازی داستان اصلی و به اصطلاح ارائه یک reboot کند که چنان چیزی اینک مراحل مختلف تولید خود را می‌گذراند و اگر کرونا اجازه بدهد، در بهار 2023 (1402) اکران خواهد شد.
ایفای نقش اصلی «بلید» این بار با ماهرشالا علی است که برنده دو جایزه اسکار نقش دوم مرد در دهه گذشته بوده و با این که در دنیای کمیک بوک‌ها هم بدون پیشینه و سابقه نیست اما اعتبار و کار اصلی و شهرتش در درجه اول از فیلم‌های سنگین و غنی اجتماعی و بعضاً از آثار مستقلی مثل «مهتاب» و «کتاب سبز» می‌آید که ماهر شالا علی را به افتخار فتح اسکار و تعداد قابل ملاحظه‌ای از جوایز مهم دیگر دنیای سینما طی سال‌های 2015 تا 2019 رساند و او را که در مدیوم تلویزیون هم در مجموعه‌هایی مانند «خانه پوشالی» درخشیده، در مراتبی بسیار بالا قرار داد. چهره بد اصلی این ورسیون جدید «Blade» هم استیفن دورف است که از قضا در یک سریال معروف دیگر تلویزیونی سال‌های اخیر به‌نام «کارآگاه حقیقی» نقش یک افسر مجرب پلیس را در کنار ماهرشالا علی بازی کرده ولی در بلید در قالب دشمن اصلی وی باید راه‌های نابودی او را کشف و آن راه‌ها را طی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار