واکنش روسیه به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران: به خاطر عدم احیای برجام است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش سطح غنی‌سازی در ایران واکنش نشان داد و علت آن را عدم پیشرفت در احیای توافق هسته‌ای عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۰۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
واکنش روسیه به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران: به خاطر عدم احیای برجام است

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت: اقدامات ایران برای تولید فلز اورانیوم و افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم مغایر با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است، اما روسیه می‌داند که آن‌ها به دلیل عدم پیشرفت در احیای توافق هسته‌ای هستند.

زاخارووا گفت: اقدامات ایران یک انحراف دیگر از توافق‌های مندرج برجام است. در حالی که تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران و کشورهای ثالثی که با آن همکاری می‌کنند همچنان به قوت خود باقی هستند.

او افزود: با این حال، ما نگران هستیم که این امر ما را از هدف مورد نظر بیشتر دور می‌کند و کار ایجاد شرایط برای اجرای پایدار توافق‌های جامع همچنان پیچیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را افزایش بخشیده است. آژانس در گزارش خود آورده است که ایران، پیشتر از سانتریفیوژهای ۱۶۴ عددی IR-۶ برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد استفاده می‌کرده اما حال علاوه بر آن‌ها از یک‌ مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای IR-۴ نیز برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی استفاده می‌کند.

این در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره گزارش اخیر منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: کلیه برنامه‌ها و اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در انطباق کامل با ان پی تی و تعهدات ایران ذیل پادمان بوده و تحت نظارت آژانس و با اعلام قبلی صورت گرفته‌ است. اقدامات کاهشی و جبرانی ایران در ارتباط با برجام نیز در چارچوب خود برجام صورت پذیرفته و همانگونه که بارها اعلام شده در پاسخ به نقض گسترده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایالات متحده و عدم پایبندی کامل طرف‌های دیگر برجامی، بویژه سه کشور اروپایی، به تعهداتشان ذیل برجام می‌باشند. بدیهی است مادامی که اجرای کامل و بی‌قید و شرط برجام از سوی آمریکا و دیگر طرف‌های برجامی از سر گرفته نشود، جمهوری اسلامی ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را صرفا براساس نیازها و تصمیمات حاکمیتی و در چارچوب تعهدات پادمانی‌اش پیگیری می‌نماید. در صورتیکه سایر طرف‌ها به تعهدات خود ذیل برجام بازگشته و واشنگتن نیز به صورت کامل و موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی‌‌اش بر ضد مردم ایران را مرتفع کند، کلیه اقدامات‌ کاهشی و جبرانی ایران ذیل برجام برگشت‌پذیر خواهند بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار