یک ویروس‌شناس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد:

هر سرماخوردگی، کرونای دلتاست؟

تهران (پانا) - یک ویروس شناس و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اکنون هر سرماخوردگی کرونای دلتا به شمار می‌رود از وضع رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابراز نگرانی کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۹۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
هر سرماخوردگی، کرونای دلتاست؟

مسعود کیوانی ویروس شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه همه گروه‌های سنی در معرض خطر ابتلا به دلتا هستند، اظهار کرد: «این ویروس در کمین همه حتی افراد واکسینه شده است و سرعت انتقال آن بیشتر از سایر جهش‌‌های کرونا است به این معنی که افراد بیشتری مبتلا و افراد بیشتری هم جان خود را از دست می‌دهند.»

این ویروس شناس با ابراز نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: «اکنون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۳۷ درصد رسیده که وضع خطرناکی است زیرا روزانه ۶۰۰ تن جان خود را از دست می‌دهند و اگر تا ۱۰ روز آینده رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد وضعیت کرونا روند نزولی را طی می‌کند. بنابراین به مردم توصیه می‌شود که از ساده‌انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به شدت خودداری کنند.»

کیوانی تاکید کرد: «اگر افراد اصول بهداشتی را رعایت نکنند و در فضای بسته قرار بگیرند در مدت حدود ۱۵ دقیقه به بیماری مبتلا می‌شوند. از طرفی قدرت انتقال ویروس دلتا در مقایسه با سایر گونه‌های کرونا بیشتر است و به دنبال آن عفونت‌زایی و درگیری ریوی نیز به مراتب بالاتر است.»

وی افزود: «در کرونای دلتا هر یک نفر می‌تواند ۱۰ نفر را آلوده کند. در واقع یک فرد آلوده در جمع خانوادگی و گروهی و دورهمی تعداد زیادی از افراد را به راحتی آلوده می کند.»

این ویروس شناس با تاکید بر اینکه اکنون هر سرماخوردگی کرونای دلتا محسوب می‌شود، گفت: «پیک پنجم بیماری کرونا در ایران واریانت دلتا است و در گونه دلتا بیشترین علامت‌ها مربوط به درگیری سیستم تنفسی فوقانی است. بنابراین سردرد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، تب، گلودرد، عطسه و سایر علایم مثل بدن درد، کمر درد، ضعف و بی‌حالی شدید و علایم گوارشی نیز از جمله علامت‌های کرونای دلتا هستند.»

کیوانی توصیه کرد: «هر واکسنی که در دسترس دارید را تزریق کنید، زیرا همه ما واهمه داریم که افراد مبتلا به کرونا زنده می‌مانند یا می‌میرند ضمن اینکه افراد واکسینه شده نیز همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار