حجت‌الاسلام عسکری، مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

نهضت عاشورا و ثمربخشی جهانی آن

فلسفه اصلی نهضت عاشورا معروف‌گستری و منکرزدایی بود/ عاشورا سرچشمه جاوید قیام‌ها و نهضت‌های رهایی‌بخش است/ امام حسین (علیه السلام) درس آزادگی به جهانیان آموخت/قیام امام خمینی در اقتدای به امام حسین (علیه السلام) و نهضت عاشورا بود/عزاداری حسینی، باید شور و شعور حسینی را به شکل توامان با خود به همراه داشته باشد

تهران (پانا) - نماینده پیشین مشهد و مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امام حسین (علیه السلام) به‌عنوان رهبر آزادگان جهان درس آزادگی به جهانیان آموخت، تاکید کرد عزاداری حسینی، قبل از اینکه ظاهرگرایی دینی محسوب شود، باید شور و شعور حسینی را به شکل توامان با خود به همراه داشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۰۸۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
نهضت عاشورا و ثمربخشی جهانی آن

حجت الاسلام علی عسکری، در گفت‌وگو با پانا درباره قیام امام حسین (ع) با بیان این بیت که "بزرگ فلسفه قتل شاهدین این است / که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است" گفت: «نهضت عاشورا با پرچمداری سید و سالار شهیدان حضرت حسین علیه‌السلام، در راستای بعثت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و غدیر ولایت به وقوع پیوست و فلسفه اصلی آن معروف‌گستری و منکرزدایی بود.»

وی ادامه داد: «این رخداد و قیام حسینی محدودیت زمانی و مکانی ندارد. سخن‌های روشن‌گرانه و داهیانه امام (ع) و عمل جهادی‌اش بر تارک تاریخ می‌درخشد و درس‌آموز است. پس از مرگ معاویه و بیعت‌خواهی یزید از امام حسین علیه‌السلام، حضرت، مدینه را به همراه خانواده و برادران و خویشاوندان و تعدادی از رهروانش به سوی مکه ترک گفت و علت خروجش را اینگونه بیان کرد: "إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی (ص) أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ أَبِی‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام" تنها دلیل خروج من اصلاح امت جدم رسول خداست و اینکه اراده کردم معروف‌گستر و منکرزدا باشم و در سیره جدم رسول‌ الله و پدرم علی بن ابی طالب (علیهم السلام) گام بردارم.»

حجت الاسلام عسکری اضافه کرد: «خطابه‌ها و سخنان آشکار دیگری نیز از آن حضرت نقل شده است که معروف‌گستری و منکرزدایی در مکتب عاشورا را شاهد و گواه است. به‌عنوان نمونه در نخستین مواجهه با لشکریان یزید خطاب به آنان فرمود: ای مردم آیا نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و باطل پایان‌ناپذیر شده، لجامش گسیخته گشته و همه جا را درمی‌نوردد، در چنین وضعی من مرگ را چیزی به جز سعادت نمی‌دانم و زندگی با ظالمان را به جز خفت و خواری محسوب نمی‌کنم. این کلام نورانی و حیات‌بخش امام که در گوش مردم آزاده دنیا طنین‌انداز است در گام نخست در حر بن یزید ریاحی، فرمانده لشکر یزید چنان هوشمندی ایجاد کرد و باعث تغییر شد که خود را برای همیشه از قید نفس و نظام یزیدی رهایی داد. او پس از توبه و ملاقات با امام (علیه السلام) در رکاب حضرت قرار گرفت و با پذیرش حق و دفاع تمام قد از آن، از جان دریغ نکرد و شهید راه حق و عدالت شد.»

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: «در این میان پس از روشنگری‌های کلامی و جهاد زبانی، آنگاه که دانستند ارزش‌های دینی و انسانی، بدون جهاد و استقامت در برابر دشمن امکان دوام و استمرار ندارد و لازم است عاشورا را با خون خویش رقم بزنند، در مصاف با دشمن قرار گرفته و شجاعانه با تمام توان در برابرش صف‌آرایی نمودند و هر یک به نوبه خود شربت شهادت نوشیدند، خون دادند و عاشورا را رقم زدند.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: «از آن روز عاشورا سرچشمه جاوید قیام‌ها و نهضت‌های رهایی‌بخش است و چنین بود که امام حسین (علیه السلام) به‌عنوان رهبر آزادگان جهان درس آزادگی به جهانیان آموخت. از آن تاریخ (محرم سال ۶۱ هجری) تاکنون صدها قیام و نهضت در اقتدا به امام حسین (علیه السلام) و نهضت عاشورا به وقوع پیوسته است. نمونه بارز و آشکار آن در دوران معاصر، قیام امام خمینی در اقتدای به امام حسین (علیه السلام) و نهضت عاشورا است. امام راحل (ره) بیش از هر فرد دیگری می‌دانست که نهضت عاشورا و بهره‌گیری از مکتب حسینی بیش از هرچیز دیگری می‌تواند مردم را به قیام علیه طاغوت وادارد.»

حجت الاسلام علی عسکری در ادامه گفت: «او می‌دانست که امام حسین (علیه السلام) با تکیه بر خدامحوری به شکلی زیبا و عاشقانه، خون خود و عزیزانش را تقدیم معشوق حقیقی و خدا کرده و حرارت ایمانی خداخواهی و خدادوستی در نهضت عاشورا با هیچ نیرویی قابل مقایسه نیست. روی همین جهت بود که با احساس و اعتقاد راسخ به خدامحوری و درس‌آموزی از عاشورا و امام حسین (علیه السلام) در محرم ۱۳۵۷ خطاب به ملت ایران اعلام کرد: همه و همه هم‌صدا و پشت بر پشت هم، به سوی هدف مقدس اسلام یعنی برچیدن سلطه پهلوی و هدم و نابودی نظام منحط شاهنشاهی و برقراری جمهوری اسلامی مبتنی بر احکام مترقی اسلام به پیش، که پیروزی از آن ملت بپاخاسته است.»

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با اتکا به قیام عاشورا و مکتب حسینی توانست در تقابل ملت با شاه، کمر شاه و اربابانش را بشکند و جمهوری اسلامی را جایگزین نظام سلطه و طاغوت نماید، گفت: «روی همین جهت بود که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن تصریح بر اصول ارزشمندی همچون اصل معروف‌گستری و منکرزدایی و دیگر اصول مورد تایید و خواست ملت، آمده است: حاکمیت مطلق بر جهان و انسان ازآن خداست و همو انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است، هیچ کسی نمی‌تواند این حق را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد و یا گروهی خاص قرار دهد.»

حجت الاسلام علی عسکری در پایان گفت: «در هرحال درک درست و واقعی فلسفه قیام عاشورا باعث نهضت و انقلاب بوده و هست و نباید آن را به عزاداری‌های ظاهری خلاصه کرد. روشن است که عزاداری حسینی، قبل از اینکه ظاهرگرایی دینی محسوب شود، باید شور و شعور حسینی را به شکل توامان با خود به همراه داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار