حبیبی پاسخ داد

راهکار رفع مشکلات ثبت نام غیرحضوری دانش‌آموزان

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه اگر خانواده‌ها در حین ثبت نام دچار مشکل شدند باید به کجا مراجعه کنند گفت فرایند پشتیبانی ما این‌گونه است که ابتدا باید مشکل با اولیای مدرسه مطرح شود؛ اگر مشکل در سطح مدرسه رفع نشود، ادارات فناوری‌ مناطق و  اگر ادارات فناوری‌ مناطق نتوانستند اشکالات موجود را خودشان مرتفع کنند، به فناوری استان و در نهایت به ستاد منتقل می کنند.

کد مطلب: ۱۲۰۸۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
راهکار رفع مشکلات ثبت نام غیرحضوری دانش‌آموزان

به گزارش ایسنا، محمود حبیبی در این باره اظهارکرد: وزارت آموزش‌وپرورش طی سنوات گذشته یک سری سامانه‌های متفاوت و مجزا از یکدیگر داشت که به ‌صورت جزیره‌ای کار می‌کردند و باعث شده بود که نه سیستم گزارش‌گیری مناسبی از این سامانه‌ها داشته باشیم و نه بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی روی فرایندهای اجرایی وزارتخانه انجام دهیم و بازخورد مناسب دریافت کنیم.

وی افزود: سیاست وزیر آموزش و پرورش این بود که یکپارچه‌سازی سامانه‌ها انجام شود. سامانه‌های دانش‌آموزی ما بالغ‌بر ۲۰ تا ۲۵ مورد بود که هرکدام اموری را انجام می‌دادند. مثلاً یک سامانه بود صرفاً برای ارزشیابی توصیفی، سامانه دیگری متعلق به متوسطه اول و دوم و به همین ترتیب هر بخش یک سامانه داشت. تجمیع این اطلاعات آسان نبود زیرا هرکدام معماری و ساختار متفاوتی داشتند. ضمن اینکه سوابق، یکپارچه و یکجا نبود و مشخص نبود یک دانش‌آموز از اول ابتدایی چه سیری طی کرده است. یکسری مشکلات هم در جعل مدرک تحصیلی از منافذی که وجود داشت پیش می‌آمد.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم ۲۵ سامانه را یکپارچه کنیم و همه فرایندها را در یک سامانه گرد آوریم، در نهایت سامانه‌ای خواهیم داشت بسیار پیچیده با استثنائات و مقتضیات مختلف که پیاده‌سازی آن کار سختی است گفت: با اقدامات صورت گرفته، این سیستم از دی‌ماه عملیاتی شد. مشکلاتی وجود داشت که به‌مرور زمان مرتفع شد و در خردادماه با توجه به اینکه وزاتخانه از سوی شورای اجرای فناوری اطلاعات ریاست جمهوری مکلف شده بود خدمات غیرحضوری با توجه به شرایط کرونا ارائه دهد، ثبت‌نام الکترونیکی مدارس در دستور کار قرار گرفت.

حبیبی ادامه داد: سامانه‌های قبلی مدیرمحور بودند، اما روی همین سامانه یکپارچه امکان ثبت‌نام الکترونیکی دانش آموزان را فعال کردیم که خودشان از منزل بتوانند ثبت‌نام کنند. بحث ما یکپارچه‌سازی بود و هدف ما این بود که دانش آموزان برای خدماتی چون دریافت کارنامه و ثبت‌نام ناگزیر به مراجعه حضوری نباشند. مشکلات سامانه دانش آموزی را به صورت مستمر پایش و اشکالات را رفع می کنیم.

وی با بیان اینکه یک پارادایم شیفت صورت گرفت که برخی فرایندها مشمول اصلاحات و تغییراتی شدند گفت: فرایندهای جدیدی تعریف شد و زیر مجموعه‌های ذی‌ربط باید خودشان را تطبیق می‌دادند که آموزش آنها کمی زمان‌بر بود. بروز برخی اشکالات و نواقص در حین کار طبیعی بود، زیرا چنین سامانه‌ای در ابعاد کلان شکل‌گرفته و طبیعی است که درصدی عدم تطابق را در جمیعت ۱۵ میلیون دانش‌آموزی، کادر اداری و آموزشی داشته باشیم. نارضایتی‌هایی هم وجود داشت و اشکالات به وجود آمده به‌صورت مستمر برطرف می‌شدند.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه اگر خانواده‌ها در حین ثبت نام دچار مشکل شدند باید به کجا مراجعه کنند؟ گفت: فرایند پشتیبانی ما این‌گونه است که ابتدا باید مشکل با اولیای مدرسه مطرح شود؛ اگر مشکل در سطح مدرسه رفع نشود، ادارات فناوری‌ مناطق و اگر ادارات فناوری‌ مناطق نتوانستند اشکالات موجود را خودشان مرتفع کنند، به فناوری استان و در نهایت به ستاد منتقل می کنند. ادارات و مراکز فناوری به‌صورت شبکه ای در ارتباط هستند و موارد را منتقل می‌کنند تا بررسی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار