جشنواره موسیقی جوان به شرکت کنندگانش اعتبار می‌دهد

تهران (پانا) - داوران بخش ویلن و ویولا جشنواره ملی موسیقی جوان معتقدند که آینده برگزیدگان جشنواره یکی از دغدغه‌های جشنواره است و این جشنواره موسیقی جوان است که به شرکت کنندگانش اعتبار می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۰۷۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره موسیقی جوان به شرکت کنندگانش اعتبار می‌دهد

به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، سیاوش ظهیرالدینی که در اکثر دوره‌های جشنواره موسیقی جوان به عنوان داور بخش ویلن و ویولا حضور داشته درباره روند جشنواره جوان طی چهارده دوره گذشته گفت: جشنواره موسیقی جوان از آغاز تا امروز روند رو به رشدی داشته و سیر صعودی جشنواره و تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره قابل اعتناست.
این استاد موسیقی استقبال مخاطبان را دلیل بر وجود نکات مثبت در جشنواره موسیقی جوان دانست و تاکید کرد: حد نصاب شرکت‌کنندگان جشنواره از روز نخست رو به فزونی رفته در حالی که رقابت در جشنواره، سال به سال سخت‌تر شده و توقع از شرکت کنندگان بالاتر رفته است. در انتخاب قطعات و ارزیابی، هر سال جدی‌تر از سال قبل عمل کرده‌ایم و رپرتوار دشوارتری پیش روی شرکت‌کنندگان قرار داده‌ایم.اما با این حال نه تنها استقبال کم نشده بلکه شرکت‌کنندگان دست پر و مجرب‌تر ظاهر شده‌اند.
ظهیرالدینی بخشی از این ماجرا را مرهون بخش خصوصی و فعالیت آموزشگاه‌های موسیقی دانست و تشریح کرد: شرکت‌کنندگان در جشنواره از شهرهای دور و نزدیک می‌آیند و بسیاری از آنها در آموزشگاه‌های موسیقی، آموزش دیده‌اند. شاید باشند کسانی که در تهران و زیر نظر اساتید به نام و پیشکسوت درس موسیقی خوانده باشند اما هنرآموزان شهرستانی معمولا در شهرهای خودشان و نزد اساتیدی که در شهرستان‌ها کار و فعالیت می‌کنند، نوازندگی را آموخته‌اند. گاهی از بخش‌ها و نقاطی از کشور شرکت‌کننده داریم که قبلا تصور می‌کردیم که موسیقی در این مناطق مورد توجه و علاقه نیست یا هیچ آموزشگاهی در این نقاط وجود ندارد اما در طول برگزاری جشنواره موسیقی جوان دیدیم که چطور افراد علاقمند حتی اگر شده برای آموزش موسیقی، خودشان را به شهرهای بزرگ یا حتی به تهران رسانده‌اند و در کلاس‌های اساتید مجرب، شرکت کرده‌اند.
این استاد پیشکسوت موسیقی ضمن ابراز خرسندی از این همه قابلیت در کشور، اظهار تاسف کرد که جشنواره تا امروز نتوانسته برای حضور برگزیدگانش در بازار حرفه‌ای موسیقی قدمی بردارد. ظهیرالدینی در این باره گفت: همه ما در جشنواره موسیقی جوان بسیار علاقمند هستیم که مقدمات معرفی و فعالیت برگزیدگان و افراد مستعد در عرصه موسیقی حرفه‌ای کشور را فراهم کنیم اما آنها فقط در جشنواره برگزیده می‌شوند و بعد دیگر اتفاقی نمی‌افتد. برگزاری کنسرت یا اجرای یک رستیال نیازمند همراهی عوامل متعددی است که تا به حال میسر نشده است.
ظهیرالدینی آینده حرفه‌ای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان را یکی از مهمترین دغدغه‌های برگزارکنندگان این جشنواره برشمرد و گفت: وقتی این جوان‌ها و نوجوان‌ها مقامی کسب می‌کنند، استعدادشان شناسایی می‌شود و موفقیتی به دست می‌آورند. باید برای رشد و پرورش آنها قدمی برداشت؛ باید موسسه‌ای باشد که برای پرورش آنها کاری بکند یا شاید بتوان حمایت‌های دیگری از این استعدادها داشت اما نباید رها شوند.جشنواره بیشتر از آنکه حامی استعدادهای جوان باشد، حکم معرف را دارد و افراد با برگزیده شدن در جشنواره اعتبار کسب می‌کنند؛ اعتباری که می‌تواند یک پله در مسیر موفقیت آنها تعریف شود.
ظهیرالدینی در پایان صحبتهای خود تاکید کرد: من در اغلب جشنواره‌ها به عنوان داور حضور داشته‌ام اما موفقیت جشنواره موسیقی جوان را به چشم دیده‌ام و به این جشنواره بسیار خوش‌بین هستم. هر سال در تعیین رپرتوار جشنواره موسیقی‌ جوان سخت‌گیرتر بوده‌ایم اما همچنان جوانان و نوجوان شرکت‌کننده در این جشنواره می‌درخشند و همچنان به تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره اضافه می‌شود.

*ابراهیم لطفی: برگزیده شدن در جشنواره موسیقی جوان برای نوازندگان جوان اعتبار به همراه دارد

ابراهیم لطفی دیگر داور بخش ویلن و ویولا جشنواره موسیقی جوان، مدرس هنرستان و دانشگاه، فلسفه وجودی جشنواره‌ها را ایجاد رقابت سالم توصیف کرد و گفت: جشنواره‌ برای جوانان و نوجوانان الگوسازی می‌کند و فضای رقابت سالم را فراهم می‌آورد.چون شرکت در جشنواره به معنای تمرین بیشتر، تلاش منظم‌تر و دقت بیشتر است. چون در خلوت کار کردن، نتیجه نمی‌دهد و به مرور افراد را بی‌انگیزه می کند. جشنواره‌ها در تمام دنیا با همین فلسفه و منطق پایه‌گذاری می‌شوند تا شرکت کنندگان هم با یکدیگر تعامل داشته باشند و هم خودشان را محک بزنند و نیز برای ورد به بازار کار آماده شوند.
لطفی ضمن مقایسه جشنواره ملی موسیقی جوان با جشنواره‌های خارجی و عملکرد آنها گفت: جشنواره‌های خارجی تفاوت چندانی با جشنواره موسیقی جوان ندارند.فقط معمولا جشنواره‌های بین‌المللی برای گروه‌های سنی بالاتر برگزار می‌شوند و شرایط سنی شرکت‌کنندگان در این جشنواره‌ها با جشنواره جوان تفاوت دارد اما ساختار کلی عموم جشنواره‌های مثل هم است و مهترین تفاوت جشنواره‌ها این است که در چه گستره‌ای برگزار می‌شوند؛ ملی هستند یا بین‌المللی.
او همچنین توقع ایجاد زمینه برای ورود برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان به بازار کار را نیز توقع نادرستی دانست و گفت: جشنواره‌ها جایی برای رقابت، محک‌زدن توانایی‌ها‌، کار بیشتر و تجربه حضور جدی‌ترهستند و از آنها توقع نمی‌رود که کاری بیشتر از این انجام بدهند. اما در عین حال کاملا روشن است کسی که در یک جشنواره موفق می‌شود، رتبه کسب می‌کند و دیده می‌شود، در نتیجه شناخته خواهد شد، در جوامع هنری مورد توجه قرار خواهد گرفت، از توانایی و استعدادش بیشتر استفاده خواهد شد و درنتیجه بیشترهم مورد حمایت قرار خواهد گرفت. یعنی به واسطه حضور و درخشش در جشنواره شرایط حضور در بازار کار حرفه‌ای برایش فراهم می‌شود اما این توقعی نیست که از جشنواره‌ها داشته باشیم و گمان کنیم باید جشنواره افراد را وارد بازار کار حرفه‌ای کند.
لطفی در همین مورد اضافه کرد: بارها پیش آمده که استعدادهای جوان که در جشنواره‌ها یا حتی آموزشگاه‌ها درخشیده‌اند مورد توجه اساتید و داوران قرار بگیرند و از آنها دعوت به کار شود. در واقع جوانان و نوجوانان در جشنواره معرفی می‌شوند و همین باعث می‌شود، بهتر شناخته شوند و در جامعه حرفه‌ای دعوت به کار شوند اما نمی‌توان توقع داشت در ساختار جشنواره برنامه‌ریزی مشخصی برای جذب برگزیدگان در بازار کار صورت بگیرد.
این استاد نوازندگی ویلن و ویولا تصریح کرد: رسالت جشنواره این است که نخبگان و استعدادهای برتر را جذب و معرفی کند. جشنواره موسیقی جوان در این زمینه بسیار موفق است و بارها اتفاق افتاده، کسانی از شهرهای بسیار دور و کوچک در این جشنواره درخشیده و به جامعه هنری معرفی شده‌اند. اگر جشنواره نبود جه بسا این افراد به این راحتی‌ها معرفی و شناخته نمی‌شدند.اماهمه این موارد به این معنا نیست که جشنواره به راهکارهای تشویقی و حمایتی بی‌توجه باشد.
این مدرس موسیقی در ادامه بیان داشت: جشنواره جوان نه به این دلیل که خودم جزو داوران هستم، بر اساس آنجه در فرایند داوری می‌بینم و مجموعه داورانی که می‌شناسم، بسیار معتبر است و به برگزیدگان هم اعتبار می‌دهد. . سراسری بودن جشنواره و شرکت کنندگان این جشنواره که گروه‌های سنی پایین‌تر را شامل می‌شود، باعث منحصر به فرد شدن جشنواره شده و خصوصیت مهم جشنواره موسیقی جوان محسوب می‌شود.
لطفی در پایان گفت: در هر دوره افرادی ظهور می‌کنند که خیلی خاص‌تر هستند .نمی‌شود گفت که جشنواره موسیقی جوان همیشه فرایند صعودی و رو به رشد داشته اما می‌توان گفت هرگز این جشنواره از استعدادهای درخشان خالی نبوده است.

‎پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار