ارتباط مصرف سیگار در والدین و جراحی لوزه کودکان

تهران (پانا) - پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در یک مطالعه ارتباط مصرف سیگار در والدین و جراحی لوزه کودکان را بررسی کردند.

کد مطلب: ۱۲۰۷۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
ارتباط مصرف سیگار در والدین و جراحی لوزه کودکان

به گزارش ایسنا، عفونت‌های گلو سبب غیبت کودکان از کلاس درس، عقب افتادن از درس، تحمیل هزینه‌های درمانی و نیز افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. لوزه‌ها که در ورودی دستگاه تنفسی قرار دارند، در اوایل زندگی نقش مهمی در مقاومت میزبان در برابر عفونت‌های تنفسی بر عهده دارند. عفونت‌های مکرر، بزرگ شدن قابل توجه و بزرگ شدن غیر قرینه لوزه‌ها، درد، ایجاد بوی بد و ... از مشکلات لوزه‌ها هستند. درمان قطعی بسیاری از مشکلات لوزه‌ها، جراحی برداشت لوزه و یا «تانسیلکتومی» است.

یکی از مواردی که می‌تواند باعث افزایش عفونت‌های لوزه شود، قرار گرفتن در معرض دود سیگار است. دود سیگار علاوه بر کاهش بزاق دهان و ایمنی مخاطی، اثرات مضری بر باکتری‌های مفید دهانی داشته و این تغییرات ممکن است منجر به افزایش عفونت‌های لوزه شود.

به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با انجام یک مطالعه اثر سیگار کشیدن والدین را بر میزان نیاز به جراحی برداشتن لوزه‌ها در کودکان بررسی کردند.

این مطالعه در سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ در کلینیک گوش، حلق و بینی بیمارستان کاشانی شهرکرد انجام شد و ۸۰ نفر از کودکان ۳ تا ۱۲ سال که سابقه التهاب مکرر لوزه، شرایط انجام جراحی برداشتن لوزه و شرکت در این مطالعه را داشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند.

پس از کسب رضایت والدین کودکان، پرسش‌نامه‌ای در خصوص اطلاعات کودکان و میزان مصرف سیگار والدین در اختیار والدین قرار گرفت. در این پرسش‌نامه سوالاتی در خصوص سابقه مصرف سیگار، تعداد نخ‌های سیگار مصرفی روزانه و تحصیلات والدین، وجود داشت. پس از جمع‌آوری اطلاعات، داده‌های به‌دست آمده با روش‌های آماری تحلیل شد.

در این مطالعه ۴۵ درصد از پدران کودکان و ۲.۵ درصد از مادران کودکان سیگار مصرف می‌کردند. از پدران سیگاری ۵۲.۸ درصد در محیط بیرون خانه و ۴۷.۲ درصد در محیط داخل خانه استعمال سیگار داشتند.

بیشتر مطالعات قبلی نشان می‌دهند که احتمال جراحی برداشتن لوزه به دلیل التهاب مکرر لوزه، در کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند، بیشتر است در این تحقیق مصرف سیگار در پدران کودکان بررسی‌شده، شیوع نسبتاً زیادی داشت ولی ارتباط آماری معنی‌داری بین مصرف سیگار و شیوع جراحی برداشت لوزه یافت نشد.

پژوهشگران این تحقیق می‌گویند: ممکن است نتایج به دست آمده در این مطالعه به دلیل تعداد کم افراد بررسی شده باشد. به همین دلیل بهتر است در مطالعات آینده تاثیر مصرف سیگار در جمعیت بزرگتری بررسی شده و داده‌های به‌دست‌آمده آن با کودکان سالم بررسی شود.

به گفته این محققان؛ مطالعات متعدد در خصوص وجود ارتباط بین شیوع بیماری‌های لوزه با مصرف سیگار توسط والدین، نگرانی‌های زیادی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل والدین باید در مورد خطرات سیگار کشیدن غیر فعال و ضرورت جلوگیری از مصرف سیگار در خانه، آموزش داده شوند. همچنین دولت‌ها باید سیاست‌ها و اقداماتی را برای ایجاد محدودیت مصرف دخانیان در محیط خانه و محیط‌های عمومی ایجاد کند.

در انجام این مطالعه سروش امانی، نبی‌الله اسدپور، افسانه ملک‌پور تهرانی و سحر عزیزیان؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «تعیین ارتباط بین سیگار کشدن والدین با تانسیلکتومی در کودکان مراجعه‌کننده به بیمارستان کاشانی شهرکرد در سال ۱۳۹۶ -۱۳۹۷» در مجله علمی پزشکی جندی شاپور منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار