بحران دلتا در خراسان‌شمالی

بجنورد(پانا) - شیب تند و بی‌سابقه آمار مبتلایان به کرونا در خراسان‌شمالی این استان را هم‌اکنون در وضعیت بحرانی قرار داده است، به‌طوریکه تمامی تخت‌های بیمارستان‌های مرجع بیماران کووید۱۹تکمیل شده است.

کد مطلب: ۱۲۰۷۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
بحران دلتا در خراسان‌شمالی

به گزارش پایگاه علوم پزشکی، افزایش بی سابقه و نگران کننده آمار مبتلایان به کرونا در خراسان شمالی باعث شده است تا از هشت شهرستان این استان ۶ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، گرمه و مانه و سملقان در وضعیت قرمز و شهرستان های رازو جرگلان و جاجرم نیز در وضعیت نارنجی قرار گیرند.
روند صعودی آمار بیماران کووید ۱۹ در چند روز گذشته که منجر به بستری شدن بیش از ۲۰۰ بیمار جدید در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شد، باعث شده است تا مسوولان این دانشگاه، وضعیت کرونایی استان را بحرانی و وخیم اعلام کنند.
براساس این گزارش در سه روز گذشته با شدت گرفتن آمار بستری بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان های استان به خصوص بیماران بدحال موجب شد تا در این مدت بیش از ۵۳۶ بیمار جدید بستری شدند و ۲۸ نفر نیز فوت کنند.

طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ابتدای مردادماه سال جاری تاکنون ۱۱۱ بیمار کووید ۱۹ استان در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده اند و هم اکنون نیز حدود ۷۵۷ بیمار در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان بستری هستند.

کمبود پرستار و اکسیژن در خراسان شمالی

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با اشاره به افزایش بی سابقه مبتلایان به کووید ۱۹ در استان اظهار کرد: این خطه روزهای سختی را می گذراند به‌گونه ای که با افزایش تعداد موارد بستری کرونایی، نیازمندی به تامین بیشتر اکسیژن در بیمارستان ها بیش از پیش احساس می شود.

سید احمد هاشمی افزود: همچنین با توجه به افزایش موارد بستری و خستگی نیروهای مدافع سلامت، هم اکنون با کمبود شدید نیروهای پرستاری در استان مواجهیم، به‌گونه ای که به تمامی نیروهای بازنشسته و پرستارانی که شاغل نیستند، فراخوان زده ایم.

وی یادآور شد: همچنین در کمیته بحران دانشگاه علوم پزشکی استان تصمیم بر تعطیلی ۲ هفته ای دانشکده ها و بکارگیری نیروهای این دانشکده در بیمارستان ها گرفته شده است.

تکمیل ظرفیت بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد

دبیر استانی مقابه با کرونا در خراسان شمالی اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد تکمیل شده است و اورژانس این بیمارستان که ظرفیت پذیرش ۳۵ بیمار را دارد بیش از ۴۰ بیمار در آن بستری هستند.

وی افزود: بیمارستان امام رضا(ع) هم که برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده در حال تکمیل است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه بیشتر مبتلایان در مراسم های عروسی و تعزیه حضور داشته اند، تصریح کرد: با وجود هشدار و ایجاد حساسیت نسبت به این بیماری هنوز شاهد عادی انگاری در جامعه نسبت به کرونا هستیم.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی

مدیر بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد نیز اظهار کرد: با افزایش بی سابقه تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا و تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برخی از بیمارستان های خراسان شمالی، بیمارستان صحرایی در محوطه مرکز درمانی امام حسن (ع) بجنورد برپا شد.

علیرضا ایزدفر افزود: در واقع با توجه به مراجعه روزانه صدها نفر به این بیمارستان، قرار بر این است تا در محل راه اندازی شده که به عنوان تریاژ صفر فعالیت خواهد کرد، بیماران قبل از ورود به بیمارستان مورد غربالگری قرار گیرند.

وی اضافه کرد: پس از انجام غربالگری، بیمارانی که نیازمند دریافت خدمات سرپایی هستند، پس از دریافت دستورات لازم از پزشک مستقر جهت ادامه فرآیند درمانی به بیمارستان امام رضا (ع) راهنمایی خواهند شد که در آنجا خدماتی از قبیل دریافت دارو، تزریق آمپول رمدسیور برای آنان انجام خواهد شد.

ایزدفر تصریح کرد: همچنین بیمارانی که نیاز به خدمات تخصصی تر و بستری داشته باشند به یکی از بیمارستان های امام علی (ع) و یا امام حسن (ع) ارجاع خواهند شد.

وی افزود: با توجه به افزایش بی سابقه بیماران بستری مبتلا به کرونا هم اکنون تمامی فضاهای آموزشی بیمارستان نیز برای بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

استان خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون چهار موج از این بیماری را پشت سرگذاشته و از یک ماه گذشته وارد موج پنجم مبتلایان به کرونا و سویه جدید آن ویروس کرونای دلتا موسوم به هندی شده است.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند. این میزان فوتی از ابتدای مردادماه تاکنون نیز ۱۱۱ نفر بوده است.

بر اساس آخرین فهرست اعلام شده رنگ‌بندی شهرها از نظر شیوع ویروس کرونا، رنگ کرونایی ۶ شهرستان‌ بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، گرمه و فاروج در وضعیت قرمز و شهرستان های رازو جرگلان و جاجرم نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار